Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Vědecké zkoumání je •Empirické •Přinášející zobecňující vysvětlení – teorie •…………………………….. •Systematické, organizované, plánované •Respektující pravidla •Objektivní •Verifikovatelné a opakovatelné (vědecká tvrzení je možné ověřit a dokázat) •Otevřené kontrole •Kumulativní • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Přírodní vs. sociální věda •4 FeS + 7 O2(g) → 4 SO2(g) + 2 Fe2O3(s) •an = a1 + (n - 1)d •s = v . t • •X • •„Jen“ • •Pravděpodobnostní závěry •Omezená platnost závěrů •Obtížné nalezení důkazů o kauzalitě (obtížné naplnění podmínek kauzality) • (Disman, 1998:15) Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Zvyšování prodeje biopotravin souvisí se zvyšujícím se počtem dětí s autismem Korelace = statistický vztah mezi proměnnými Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými (je nutné splnit podmínky kauzálního vztahu) Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Proč to je ve vědách, zabývajících se člověkem, tak složité? • •Rozsáhlost přirozených systémů v soc. vědách (mnoho faktorů, různé typy zkreslení), vždy pracujeme s redukovaným popisem reality. Redukce se týká 4 prvků výzkumu (počtu pozorovaných proměnných, vztahů mezi nimi, časového kontinua na 1 bod, populace na vzorek) •Aktér, který má své motivy, záměry, cíle (subjektivita aktéra) •Výzkumník jako součást zkoumaného světa (subjektivita výzkumníka) •Většinu jevů nelze zkoumat přímo, ale zprostředkovaně •Nemůžeme manipulovat s lidmi nebo na nich činit pokusy • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Podmínky kauzality •Musí existovat souběžné změny v obou proměnných. • •Ke změnám musí dojít v logickém časovém pořadí. • •Musíme vyloučit vliv třetí proměnné. Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Pomůže nám experiment? •Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy • •Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon) • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Klasický experiment 1.Náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny (experiment porovnává účinky!) 2.Měření 3.Vystavení experimentální skupiny experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem) 4.Měření – existuje statisticky významný rozdíl mezi skupinami? • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Lze použít experiment? •Značka vozu ovlivňuje sex! Řidiči vozů Porsche mají sex častěji než řidiči vozů Škoda. •Dítě vychované chůvou dosahuje ve škole lepších výsledků než dítě vychované rodiči. •Zavedení uniforem ve školách zlepšuje morálku dětí – půl roku po zavedení uniforem ve škole xy klesla absence o 47 % a snížil se počet násilných incidentů o 71 %. •Týmové vyučování představuje efektivnější formu osvojování poznatků než klasická frontální výuka. •Manželství tlumí deprese – lidé žijící v manželství mají o 48 % méně depresivních stavů než singles. •Děti, které navštěvovaly jeden ročník přípravné třídy mají horší skóre v testu zralosti než děti, které navštěvovaly dva ročníky – přípravná třída zlepšuje školní zralost. • • CO JE TO INTERVENUJÍCÍ PROMĚNNÁ? • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Jak plánovat výzkum? Obsah plánu výzkumu •Co? •o čem je navrhovaný výzkum, co je tématem, co se o něm ví, jaké jsou dosavadní způsoby řešení problému (stávající odpovědi na otázku), jaká je návaznost výzkumu na předchozí teorii a výzkum •co se pokouší odhalit nebo čeho chce dosáhnout • •Proč? •Proč potřebujeme (další) výzkum v dané oblasti, popis nedostatků, rozporů, omezení, nezodpovězených otázek z předchozích výzkumů •jaké bude ponaučení, co se dozvíme a proč to je cenné • •Jak? •jak se bude postupovat (jakou strategii použijeme, od koho získáme data – velikost vzorku a jak je vybrán, jak se data získají, jak se budou analyzovat) • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Co je to výzkumný problém a kde jej vzít? Příběhy geneze výzkumných problémů 1.Od „něco o autismu“ ke dvěma návrhům •A. Specifika pedagogické práce s osobami/žáky s PAS: vzdělávání jako permanentní udržování emoční stability (práce jako permanentní vyhodnocování možností a emocí) B. Dospělý jedinec s PAS jako rébus pro poskytovatele sociálních a zdravotních služeb: Co se změní s reformou psychiatrické péče? Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! •2. Od „něco o tom, jak psychologové radí“ k •„Jak odráží populárně psychologická literatura současné trendy v rodinných a partnerských vztazích?“ • • •3. Od „dobrovolná bezdětnost“ k „Životní dráhy dobrovolně bezdětných žen: Srovnání vyučených a vysokoškolaček“ Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Časté chyby 1.Na otázku lze odpovědět jen „ano/ne“ • Je koncept bazální stimulace využíván pedagogickými pracovníky na základních školách speciálních u žáků s mentálním a kombinovaným postižením? • •2. Není reálné na otázku výzkumem odpovědět • Mohou záporné postoje mladých lidí k osobám s postižením ovlivnit chování budoucích generací? • Proč nejsou obnovitelné zdroje používány ve větším měřítku? • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! 3. Otázka „objevuje Ameriku“ •Navštěvují galerie častěji lidé s vysokoškolským vzděláním, středoškolským vzděláním, nebo lidé vyučení? •Souvisí dosažené vzdělání dětí se vzděláním rodičů? •Vyskytuje se stále šikana na našich základních školách? • • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! 4. Otázka je etickým nebo politickým problémem •Měly by být homosexuálním párům umožněny adopce? •Je správné, aby lidé vstupovali do manželství několikrát za život? •Proč si dnes nikdo neváží rodiny? •Mají učitelé používat tělesné tresty? Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Formulace cíle výzkumu •Jakým způsobem projekt přispěje k rozšíření odborného poznání? (intelektuální cíl) •Budou moci být výsledky nějakým praktickým způsobem využity • (praktický cíl)? •Slovník: •Cílem výzkumu může být …. Analyzovat, zjistit, ukázat, porovnat, prozkoumat, vysvětlit, ozřejmit, popsat, porozumět, odkrýt, poskytnou zpětnou vazbu, pomoci zlepšit, poskytnout vodítko ke změně • •Cílem výzkumu nemůže být … poukázat na XY, dokázat, že; vyřešit situaci XY, vytvořit manuál, seznámit veřejnost, vyhledat případy, představit…., nabídnout • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam!