KOKTAVOST A BREPTAVOST Vybrané snímky Možnosti diagnostiky ◦ psychická tenze ◦ dotazníky pro rodiče a pedagogy ◦ dotazníky pro děti – hodnocení symboly , , :-l ◦ hodnoticí škály Psychická tenze dotazník pro rodiče/učitele ◦ SITUACE ◦ Situace, kdy je projev dítěte nejčastěji neplynulý ◦ Vyhýbání se situacím ◦ Porovnání řečového výkonu v domácím a školním prostředí Psychická tenze dotazník pro rodiče/učitele ◦ LIDÉ ◦ Neplynulost projevu – cizí osoby ◦ Zábrany v komunikaci s vrstevníky ◦ Posmívání ◦ Diskuse o obtížích Psychická tenze Dotazník pro rodiče, učitele ◦ DÍTĚ ◦ Změny v obtížích ◦ Sledování koverbálního chování ◦ Uvědomování si obtíží ◦ Netrpělivost, napětí před mluvením ◦ Spontánní vyprávění o obtížích ◦ Znepokojení kvůli řečovým obtížím ◦ Změny v chování ◦ Úzkostnost a další projevy Terapie koktavosti ◦ celá řada postupů ◦ individuální a skupinová forma ◦ jednodimenzionální a vícedimenzionální postupy Příklad - cvičná léčba ◦ Seemanova komplexní cvičná léčba ◦ medikamentózní léčba, tělesná cvičení, denní režim, dieta ◦ psychoterapie – odstranění strachu z mluvení ◦ nácvik respirace, fonace, artikulace, řečnická cvičení, čtení ◦ tento koncept byl prováděn pouze v individuální formě Příklad - behaviorální techniky ◦ systematická desenzibilizace ◦ operační podmiňování Příklad – techniky založené na sluchové zpětné vazbě ◦ opožděná sluchová zpětná vazba ◦ delayed auditory feedback DAF ◦ opoždění vede ke zpomalení tempa ◦ Logohelp Příklad - Van Riperova metoda ◦ identifikace – poznání vlastní koktavosti ◦ desenzibilizace – odstranění pocitu strachu a úzkosti ◦ modifikace – učí se „plynulejšímu koktání“ ◦ generalizace – využití naučených technik v praxi Příklad – fonograforytmická metoda podle Lechty ◦ východisko – koktavost je výsledkem asynchronnosti pravohemisférového a levohemisférového systému ◦ vzniká z normálních vývojových neplynulostí a zážitku časového tlaku a ztráty kontroly nad způsobem realizace vlastní promluvy 1. fonologická analýza slov na slabiky – rytmické vytleskávání 2. přičlenění grafických ekvivalentů slabik – obloučky 3. přičlenění grafických ekvivalentů slov – úsečka (slova, věty, dialog) 4. pragmatizace – používání fonograforytmiky v dialogu, laserový pointer 5. imaginace – představa „písma“ bez konkrétní realizace 6. fixace – fluentní komunikace v konkrétních komunikačních situacích, přítomno více účastníků konverzace 7. transfer ve hře s různými rolemi Systémová terapie koktavosti dle Tarkowského (STJ) ◦ Kombinace řečové terapie, psychoterapie a sociální terapie ◦ Cíle: ◦ Dosažení plynulosti v řízeném nebo spontánním projevu ◦ Snížení svalového tonu ◦ Snížení obavy z mluvení ◦ Zvýšení připravenosti ke komunikaci Incipientní koktavost terapeutické postupy ◦ Cíle terapie ◦ Předcházení vzniku psychické tenze ◦ Eliminace případných prvků nadměrné námahy ◦ Korekce dysfluencí řeči ◦ https://www.youtube.com/watch?v=rw04IXYpQgQ Incipientní koktavost terapeutické postupy ◦ Psychická tenze ◦ Zabránit direktivitě – modifikace komunikace s dítětem ◦ Podpora pocitu dostatku času při komunikaci ◦ Zážitek fluence ◦ Nadměrná námaha ◦ Relaxace ◦ Muzikoterapie ◦ Pantomima, hraní rolí ◦ Dysfluence ◦ fonograforytmika Incipientní koktavost ◦ Interakční terapie ◦ Michael Palin Center for Stammering Children ◦ modifikace komunikačního procesu mezi rodičem a dítětem ◦ změna komunikačního stylu ◦ 3 měsíční terapeutický program Incipientní koktavost STJ dle Tarkowského ◦ Období relativního ticha dítěte, aby nedocházelo k fixaci neplynulosti ◦ Rodinná terapie ◦ Fytoterapie (bylinky, placebo) ke snížení svalového tonu ◦ Intervence dospělých v případě řečových bloků dítěte Fixovaná koktavost ◦ 6.-13. rok života ◦ Strach před koktatovstí – uvědomění si obtíží v řeči ◦ Nadměrná námaha – bloky a tlačení ◦ Dysfluence – převažující repetice a prolongace ◦ Sociální, komunikační a kognitivní stresory ◦ Spolupráce - rodiče – učitel – logoped – balbutik Fixovaná koktavost terapie ◦ Principy ◦ Odstranění řečového „soutěžení“ ◦ Odstranit intoleranci k „chybám“ – ovlivnění postoje okolí k balbutikům ◦ Odstranění podceňování úrovně řeči (hodnocení ve škole) ◦ Skupinová terapie ◦ Mediace a mapování – poznatky o fluenci a dysfluenci ◦ Princip eliminace fixujících faktorů Fixovaná koktavost terapie ◦ Psychická tenze ◦ Potřeba prožití komunikace bez strachu a obav ◦ Zprostředkování „jak“ x „co“ ◦ Učit se zpracovat NKS – eliminace negativních pocitů spojených s koktavostí ◦ Citlivý přístup s ohledem na věk ◦ Nadměrná námaha ◦ Vysvětlení obtíží a významu jejich korekce ◦ Význam relaxace, lehký artikulační kontakt ◦ Dysfluence ◦ Fonograforytmika – imaginace, podpora fonologických schopností (analýza, syntéza) ◦ Čtení STJ dle Tarkowského ◦ Cíle terapie ve školním věku: ◦ Plynulá řeč ve třídě – dosažení plynulosti v náročné komunikační situaci ◦ Etapy: ◦ Identifikace stresující situace ◦ Relaxace ◦ Desenzibilizace ◦ Zvládnutí techniky plynulého mluvení ◦ Terapeutický pohovor ◦ Socioterapie ◦ Hodnocení efektivity terapie Chronická koktavost ◦ Přibližně 14 let věku a více ◦ Psychická tenze – logofobické rysy… ◦ Nadměrná námaha – prodlužování bloků… ◦ Dysfluence – habituace příznaků Chronická koktavost terapie ◦ Individuální a skupinová forma ◦ Svépomocná skupina ◦ Modifikace metod dle věku ◦ S adolescenty jednáme jako s dospělými ◦ 10 přikázání Terapie– chronická koktavost MIDVAS ◦ motivace ◦ identifikace ◦ desenzibilizace ◦ variace ◦ aproximace ◦ stabilizace TSJ dle Tarkowského ◦ Trénink plynulosti ◦ Psychoterapie ◦ Socioterapie BREPTAVOST TUMULTUS SERMONIS Breptavost ◦ globální porucha vztahující se ke všem prvkům výpovědi : ◦ K obsahu ◦ K jazykové formě ◦ K hlasovému projevu BREPTAVOST – TUMULTUS SERMONIS • NKS, kterou si daná osoba neuvědomuje • má malý rozsah pozornosti • narušena je: • percepce • artikulace • formování výpovědi Breptavost • narušení myšlenkových procesů programujících řeč na bázi dědičných predispozic • breptavost je projevem centrálních poruch řeči (central language disbalance) • působí na všechny komunikační cesty – čtení, psaní, rytmus, hudebnost a chování Breptavost ◦ T.s. není izolovanou nozologickou jednotkou….syndrom ◦ Kombinace narušení: ◦ psychických (koncentrace pozornosti, chaotičnost myšlení) ◦ lingvistických (neplynulost řeči, dysgramatismus) ◦ fyziologických (respirační dysrytmie) různorodost obtíží Etiologie ◦ dědičnost ◦ organický podklad ◦ polyfaktoriální příčiny Symptomatologie ◦ zasažený řečový projev i celkové chování ◦ monolog x dialog Symptomatologie příznaky první úrovně deformace obsahu výpovědi  dezorganizace myšlení, bezobsažná řeč, slabé chápání výpovědi vynechávání podstatných informací absence sémantické soudržnosti vybočení od tématu ztráta dějové linie neuvědomování si problému příznaky druhé úrovně ◦ deformace formy výpovědi ◦ nesprávná segmentace textu ◦ konstruování nadměrně dlouhých vět ◦ dysgramatismus ◦ přeřeknutí, floskule příznaky třetí úrovně deformace substance výpovědi nenáležité vytváření přestávek chybné využívání přízvuku zrychlené či arytmické tempo řeči revize embolofrázie opakování části výpovědi monotónní výpověď Komplexní diagnostika • provádí tým odborníků • foniatr, psycholog, logoped, neurolog • důležitá vyšetření • EEG – elektroencefalografické • EMG – elektromyografické • EEG – organický podklad breptavosti • EMG – odlišení od koktavosti – spasmy Diagnostika ◦ pátrání po příčinách ◦ sledování okolností ◦ analýza symptomů v řeči a v postoji ke komunikaci ◦ analýza koverbálního chování ◦ vyhodnocení úrovně mentálního vývoje ◦ zhodnocení jazykové schopnosti ◦ vymezení korelace mezi mentálním a řečovým vývojem ◦ stanovení případné disproporce mezi inteligencí a lingvistickou schopností Diferenciální diagnostika ◦ Mentální postižení ◦ Schizofrenie ◦ Afázie ◦ Balbuties Terapie breptavosti ◦ Tradiční a inovativní postupy ◦ Tradiční postupy: ◦ Stabilizace správného tempa řeči ◦ Odstraňování obtíží při čtení ◦ Rozvíjení hudebních schopností ◦ Rozvíjení vyjadřovací zručnosti ◦ Zvýšení koncentrace pozornosti Terapie breptavosti ◦ Inovativní postupy terapie Chápání osobnosti klienta – uvědomění si obtíží – věková kategorie ◦ Motivace klienta – rozhodnutí pro terapii ◦ Organizace slovní výpovědi – hloubková i povrchová struktura ◦ Kritické myšlení, rétorika, slovní dorozumívání ◦ Stabilizace Zdroje ◦ Klenková, J.(2006). Logopedie. Praha: Grada. ◦ Lechta, V. (2003). Diagnostika/Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál – kapitoly ke koktavosti (V. Lechta) a breptavosti (Z. Tarkowski) ◦ Neubauer, K., Skákalová, T. (2015). Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus. ◦ http://casopis.aklcr.cz/subdom/casopis/wp- content/uploads/2018/06/LKL-červen-2018-Terapie-koktavost- metodou-Tarkowského.pdf