DYSARTRIE VYBRANÉ SNÍMKY – DALŠÍ INFORMACE BUDOU DOPLNĚNY VE VÝUCE Řečový projev  vyžaduje rychlé a velmi složité motorické regulace  zprostředkováván kosterním svalstvem  efektivita koordinace mluvních orgánů Dysartrie  neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost  porušení centrálního anebo periferního systému  porucha neuromuskulární exekuce řeči  narušení subsystémů – respirace, artikulace, rezonance, fonace a prozodie  komplexní forma NKS Anartrie  nejzávažnější poruchy řečových modalit  praktická ztráta verbální komunikace s okolím  neschopnost artikulované mluvy  případně ve spojení s neschopností tvořit hlas – afonií  možné spojení s dysfagií Etiologie dysartrie  bezprostřední příčiny  kortikální, subkortikální a bulbární poškození inervace  prenatální, perinatální a postnatální faktory Etiologie  vývojová – mozková obrna  získaná - CMP - mozkové tumory - kraniocerebrální poškození - degenerativní onemocnění CNS Klasifikace dysartrie  dělení podle lokalizace poškození  vývojová  získaná vývojová dysartrie  nejčastěji spojená s MO  dynamický vývojový proces  nekonstantní i trvalé poruchy vývoje řečových schopností  zrání CNS  celkový aktuální tělesný stav  stav motorických řečových funkcí získaná dysartrie  spontánní úprava  přetrvávání obtíží  včasný počátek terapie je podmínkou úspěchu  cílem terapie je maximalizace komunikačních schopností shrnutí narušení  hybnost, motorika mluvních orgánů  článkování – artikulace  respirace  fonace  rezonance  prozodické faktory řeči  salivace  polykání - dysfagie Diagnostika  neurolog, foniatr, oftalmolog, psycholog, logoped – princip komplexnosti  logoped vychází ze závěrů lékařských vyšetření  neurologické vyšetření – stanovení místa a rozsahu léze komplexní logopedické vyšetření dysartrie  motorická fce artikulačních orgánů  výslovnost jednotlivých hlásek  fonematická diferenciace  respirace  rezonance  fonace  prozodické faktory další oblasti  příjem potravy a polykání  velofaryngeální mechanismus  laryngeální mechanismus  grafomotorika, motorika  souhyby těla a mluvidel užívané postupy  Test dysartrie 3F (3. vydání Testu 3F)  Hedánek, Roubíčková (1997)  dysartrický profil – kvanitikace  F1 – faciokineze  F2 – fonorespirace  F3 - fonetika užívané postupy  Metodika vyšetření dysartrie (Cséfalvay, 2002)  respirace  artikulace  fonace  rezonance  souvislý řečový projev Diferenciální diagnostika  Vývojová dysfázie  Dyslalie  Afázie Principy terapie - dospělí  včasná péče  stanovit dlouhodobý reedukační plán  zlepšit srozumitelnost řeči – praktická řečová komunikace  obtíže jsou patrné v celém motorickém systému  koordinace práce se somatickou rehabilitací Principy cvičení  modifikace cvičení – dechová, fonační, rezonanční, artikulační  variace v prozódii řeči a jejím využití  rytmizační a intonační postupy  využití neverbální komunikace a komunikačních pomůcek  skupinové formy terapie Principy terapie u dětí s dysartrií Zásady rozvíjení hybnosti a řeči  zásada vývojovosti  Zásada reflexnosti  Zásada rytmizace  Zásada komplexnosti  Zásada kolektivnosti  Zásada individuálního přístupu Bobath koncept  normální pohybový vývoj dítěte  inhibice abnormálního reflexního držení - patologických tonických vestibulárních reflexů, hlubokých šíjových reflexů  reflexně-inhibiční poloha  facilitace normálního postavení  facilitace rotačního pohybu  facilitace rovnovážných reakcí  usnadnění pohybu, které handicapovaný klient nemůže realizovat v důsledku poškození nervové soustavy cíl  facilitace normálního postavení  facilitace rotačního pohybu  facilitace rovnovážných reakcí  usnadnění pohybu, které handicapovaný klient nemůže realizovat v důsledku poškození nervové soustavy Neuromotorická terapie prof. Castillo Moralese  založena na zkušenostech rehabilitačního lékaře  do 3. roku života plasticita CNS  ovlivnění celkové hybnosti  rozvoj hybnosti v orofaciální oblasti, k rozvoji polykání a řeči Myofunkční terapie – Anita Kittel  pro děti předškolního a školního věku  určena pro jedince s poruchami polykání  posílení pohybu jazyka  cvičení pro jazyk, rty a sání  nácvik správného polykání  práce s celým tělem Dysfagie  porucha polykání pevné nebo tekuté potravy  interdisciplinární přístup Proces polykání  Řada náhledů a dělení na fáze  Vědomá fáze  Nevědomá fáze Vědomá fáze  potrava přijatá do dutiny ústní je volní aktivitou zpracovávána – rty, zuby a jazyk  vytváří se bolus – sousto, které je polknutím dopraveno do hltanu – farynx nevědomá fáze  začíná podrážděním smyslových receptorů v hltanu – podnět k reflexní fázi procesu polykání  reflexní mechanismy chrání dýchací cesty před vdechnutím potravy Nevědomá fáze  hrtan se zvedne a hrtanová příklopka zabrání vstupu potravy do hrtanu  dýchání se zastaví a potrava vstoupí z hltanu do jícnu  peristaltickými pohyby se pak dostává do žaludku Zdroje  Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada.  Klenková, J. et. al. (2007). Terapie v logopedii. Brno: MU.  Další zdroje budou doplněny ve výuce.