SPECIFICKYNARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI Vybrané snímky – další informace a zdroje budou doplněny ve výuce. Bočková, B. (2011). Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MUNI. Dlouhá, O. & Černý, L. (2012). Foniatrie. Praha: Karolinum. Dvořák, J. (2003). Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica. Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. Love, R., J., Webb, W.G.(2009). Mozek a řeč. Praha: Portál. Mikulajová M. & Rafajdusová, I. (1993). Vývinová dysfázia. Bratislava. Neubauer, K., Neubauerová, L, & Nohejlová, A. Opožděný vývoj řeči a vývojová dysfázie – od programu logopedické intervence k problematice poruch učení a adaptace ve školní výuce. In K. Neubauer, S. Tübele, & L. Neubauerová, Kontexty vývojových poruch řečové komunikace a specifi ckých poruch učení. (s. 37–63). Hradec Králové: Gaudeamus. Smolík, F. & Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. Škodová, E. & Jedlička, I. (2010). Vývojová dysfázie. In E. Škodová & I. Jedlička, Klinická logopedie, Praha: Portál. Vrbová, R. et al. (2015). Katalog podpůrných opatření – pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. současná terminologie ◦ specificky narušený vývoj řeči ◦ vývojová dysfázie ◦ specific language impairment (SLI) ◦ specific language disorder ◦ developmental language disorder vymezení ◦ vývojová dysfázie - specificky narušený vývoj řeči ◦ projevující se ztíženou schopností nebo neschopností naučit se verbálně komunikovat, i když jsou podmínky pro rozvoj řeči přiměřené SPNVŘ ◦ vícedimenzionální deficit ve vývoji řečových schopností dítěte ◦ podmíněn drobným difúzním poškozením centrální nervové soustavy ◦ způsobuje obtíže v rozvoji kognitivních, jazykových i motorických řečových schopností dítěte ◦ (Neubauer, Neubauerová, Nohejlová, 2016) SPNVŘ ◦ narušení očekávaného vývoje jazyka, které není doprovázeno obecnějšími deficity v intelektových funkcích ◦ stejná příčina se neprojeví stejným způsobem u každého jedince ◦ (Monfort a Juarez Sanchez, 2013; Seidlová Málková a Smolík, 2014) zahraniční pojetí ◦ závažná porucha expresivní a/nebo receptivní stránky jazyka ◦ s běžným výkonem v jiných dovednostech v neverbální inteligenci ◦ (Love, Webb, 2009) zahraniční pojetí ◦ trvalý deficit verbálního výkonu ve srovnání s normou stanovenou pro jednotlivá stadia vývoje řeči ◦ těžká vývojová porucha ◦ narušen vývoj strukturalizace řeči a jazyka – produkce a porozumění ◦ obtíže v oblasti fonologie, lexika, syntaxe, sémantiky a pragmatiky klasifikace dle MKN ◦ kategorie – poruchy psychického vývoje ◦ (F.80 – 89) ◦ konkrétně – specifické poruchy vývoje řeči a jazyka – F.80 ◦ F 80.1 expresivní poruchy vývoje jazyka ◦ F 80.2 – receptivní poruchy vývoje jazyka ◦ vyšší frekvenci se vyskytuje expresivní a smíšená forma (Dlouhá, Černý, 2012) etiologie ◦ bilaterální difúzní kortikální léze ◦ atypické asymetrie CNS ◦ změny objemu mozkových hemisfér ◦ snížený regionální průtok krve v mozku ◦ porucha centrálního zpracování řečového signálu ◦ genetické mechanismy ◦ nízká porodní hmotnost ◦ předčasný porod genetické mechanismy ◦ děti s pozitivní rodinnou anamnézou výrazně vyšší riziko pro vývojové poruchy řeči než ostatní děti. ◦ poruchy percepce i exprese vyšší riziko perzistence poruch až do školního nebo adolescentního věku ◦ riziko výskytu SPU ◦ ??FOXP2, CNTNAP2 ◦ (Dlouhá, Černý 2012) centrální porucha zpracování řečového signálu ◦ CAPD – CENTRAL AUDITORY PROCESSING DISORDER ◦ Soubor obtíží – narušení procesu naslouchání ◦ typicky normální sluch zkoumaný tradiční tónovou nebo řečovou audiometrií ◦ neschopnost interpretovat nebo zpracovat řeč pokud není okolní prostředí zcela klidné (Dvořák, 2003) shrnutí symptomatologie ◦narušení hloubkové i povrchové struktury řeči Dysgramatismus Deficity v narativní oblasti Deficity ve fonologickém vývoji Shrnutí symptomatologie ◦ Oslabení sluchové percepce ◦ Deficity v oblasti fonologie! ◦ Obtíže v percepci distinktivních rysů ◦ Obtíže v orientaci ve struktuře slova ◦ Obtíže v identifikaci slov ◦ Deficity v procesu fonologického ukládání v pracovní paměti Shrnutí symptomatologie ◦ Obtíže v oblasti artikulace ◦ Deficity v oblasti oromotoriky ◦ Snížená srozumitelnost projevu ◦ Nekonstantní chybovost ◦ Deficity ve využití prozodických prvků ◦ Specifika v oblasti plynulosti řeči – propojení s obtížemi v dalších složkách + zátěž ◦ Hezitace a tiché pauzy – syntaktické a lexikální obtíže Shrnutí symptomatologie ◦ Obtíže v oblasti porozumění mluvenému projevu!! ◦ Obtíže v identifikaci klíčových slov ◦ re-auditizace Shrnutí symptomatologie ◦ Obtíže v pojmové výbavnosti – „chybění slov“ ◦ Užívání kompenzačních mechanismů - parafráze, nadužívání zájmen ◦ Obtíže v organizaci slovní zásoby ◦ Diskrepance pasivní a aktivní složky ◦ Obtíže v koncipování projevu Shrnutí symptomatologie ◦ Obtíže v osvojování, fixaci a aplikaci gramatických pravidel ◦ Dysgramatismy ◦ Oslabení jazykového citu ◦ Koncipování projevu – obtíže v oblasti syntaxe ◦ Narušený vývoj syntaxe ◦ Redukovaný projev ◦ Nekompletní větné celky Shrnutí symptomatologie ◦ Obtíže v dekódování komunikačního záměru ostatních osob ◦ Specifika neverbální komunikace ◦ Obtíže v rozvoji konverzačních dovedností ◦ Neschopnost udržet dějovou linii při vyprávění, přeskoky Shrnutí symptomatologie ◦ oslabení inputu ◦ redukce možností sociální interakce - počet výzev, příležitostí trénovat a rozvíjet KK ◦ naplnění aktivní role v interakci – komunikační chování rodiny ◦ redukce interakcí, odpovědi s redukovaným obsahem, nadměrnou direktivností, vedením ◦ „opatrný“ přístup okolí Shrnutí symptomatologie ◦ Obtíže v oblasti paměti ◦ Obtíže v utváření pojetí o čase a prostoru ◦ obtíže praxického typu ◦ poruchy lateralizace funkcí Shrnutí symptomatologie ◦ nezralost motorických dovedností, zručnosti ◦ poruchy hrubé motoriky ◦ poruchy jemné motoriky ◦ poruchy grafomotoriky – kresba Shrnutí symptomatologie ◦ Nestabilita koncentrace pozornosti ◦ Nestabilita pracovního tempa ◦ Obtíže v oblasti emocí, navazování vztahů Specifika ve vývoji dítěte s vývojovou dysfázií Předřečová fáze • obtíže se sáním, polykáním • omezené reakce na zvukové podněty z okolí • chybí broukání a žvatlání • redukovaná hra se zvuky • sporadické navazování a udržování očního kontaktu • snížená neverbální reaktivita – úsměv • velmi pomalý přechod k porozumění řeči a verbální produkci Specifika ve vývoji dítěte s vývojovou dysfázií Vlastní vývoj řeči 12.-18. měsíc • sporadická zvuková produkce • obtíže ve vývoji porozumění řeči • neporozumění vlastnímu jménu – nereaguje na jeho vyslovení 18.-24. měsíc • markantní oslabení slovní zásoby – obtíže v pojmové výbavnosti • porozumění 1 slovu ve sdělení, instrukci • snazší porozumění se zrakovou oporou Specifika ve vývoji dítěte s vývojovou dysfázií 2. – 3. rok • limity v motivaci učit se nová slova • deficity ve srozumitelnosti projevu • preference využití neverbálních prvků při komunikaci – gesta • obtíže v porozumění jednoduchým příkazům 3. – 4. rok • sporadická iniciace rozhovoru, komunikační situace • „echolalické“ opakování otázek • telegrafický charakter řeči, snížená srozumitelnost • tendence „zapomínat“ nově osvojená slova Specifika ve vývoji dítěte s vývojovou dysfázií 4. – 5. rok • obtíže s chápáním abstraktních výrazů • obtíže v konverzaci – pozornost věnovaná komunikačnímu partnerovi, porozumění otázkám • redukovaná sdělení, odpovědi • pomalé tempo učení, interference obtíží v procesu zapamatování, vybavování 5. – 6. rok • obtíže v definování pojmů – „přístup“ ke slovní zásobě • záměna zvukově a smyslově blízkých slov • obtíže s porozuměním příběhům, vtipům, hádankám a abstraktnímu jazyku RIZIKOVÉ FAKTORY VÝVOJOVÉ DYSFÁZIE Obtíže se zvládáním řízené komunikační situace Snížená verbální spontaneita Obtíže s informativitou Obtíže s vybavováním pojmů Obtíže v syntaktickém kódování Poruchy porozumění diagnostika ◦ interdisciplinární spolupráce ◦ logopedie ◦ psychologie ◦ neurologie ◦ foniatrie diferenciální diagnostika ◦ dyslalie ◦ opožděný vývoj řeči prostý ◦ dysartrie ◦ mutismus ◦ mentální postižení ◦ syndrom Landau-Kleffner ◦ autismus ◦ diagnostika per exclusionem