Informace k předmětu SPlK63 Podpůrná opatření u jedinců se sluchovým postižením (podzim 2018) Vyučující: PhDr. Lenka Doležalová, Ph.D. Organizace výuky: · 6.10. - úvodní setkání, informace k průběhu semestru, požadavky vyučujícího, náplň předmětu, zadání samostatných prací, informace k praxím, apod. · 6.10., 12.10., 10.11. - výuka · test / písemná zkouška + ústní zkouška – zkouškové období – přihlašování přes IS (možný předtermín dle domluvy) Požadavky: · aktivní účast ve výuce · reflexe vlastní praxe během studia – prostředí a organizace vyučování v inkluzivním prostředí / ve škole zřízené podle par. 16 odst. 9. · diskuse a představení vlastní praxe (zaměstnání) – prostředí a organizace vyučování v inkluzivním prostředí / ve škole zřízené podle par. 16 odst. 9. (specifika a odlišnosti od běžného vzdělávání) · vytvořit seznam prostudované literatury + anotace 2 odborných publikací k vybraným tématům · účast na kulturní akci Neslyšících nebo akci určené pro děti / žáky se sluchovým postižením, popř. návštěva kavárny u Žambocha spojená s přednáškou / popř Tiché kavárny či jiného podobného zařízení, ČUN, Centra denních služeb pro osoby se SP, … · úspěšné složení písemné a ústní zkoušky · samostatný úkol: Student vypracuje případovou studii žáka se sluchovým postižením se zaměřením na aplikaci podpůrných opatření v rozsahu min. 2-3 strany A4. OKRUHY: 1. Systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením - předškolní zařízení, základní školy pro sluchově postižené, OU, SOU, SOŠ, SŠ pro sluchově postižené, možnost studia studentů se sluchovým postižením na VŠ. 2. Komunikační přístupy užívané ve vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením - speciální vyučovací metody - organizace vyučování u dětí a žáků se sluchovým postižením, orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, neslyšící pedagog. 3. Inkluzivní vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením - podmínky, spolupráce s SPC, služby poskytované SPC pro sluchově postižené žákům, učitelům běžných škol a rodičům, podpůrná opatření, legislativa. 4. Legislativní opatření - legislativní opatření vztahující se ke vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, možnosti využívání tlumočení z/do znakového jazyka, příspěvky na kompenzační pomůcky, zdravotnická péče. 5. Profesní orientace a profesní uplatnění jedinců se sluchovým postižením. 6. Činnost školského poradenského zařízení a školského poradenského pracoviště v kontextu poskytování podpůrných opatření. Mezioborová spolupráce. 7. 1. stupeň podpůrných opatření – Plán pedagogické podpory (PLPP), tvorba plánu a jeho role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování vyšších stupňů podpůrných opatření. 8. Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve 2.-5. stupni podpůrných opatření (postup zpracování dokumentace, spolupráce s rodiči, školou a školskými zařízeními při realizaci podpůrných opatření). 9. Individuální vzdělávací plán (IVP) – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP. 10. Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, tlumočník znakového jazyka, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se zřetelem na žáka s postižením sluchu). 11. Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení: · Oblast podpory: Organizace výuky; · Oblast podpory: Modifikace vyučovacích metod a forem; · Oblast podpory: Intervence; · Oblast podpory: Pomůcky; · Oblast podpory: Úpravy obsahu vzdělávání; · Oblast podpory: Hodnocení; · Oblast podpory: Příprava na vyučování; · Oblast podpory: Podpora sociální a zdravotní; · Oblast podpory: Práce s třídním kolektivem; · Oblast podpory: Úprava prostředí.