Úvod do kvalitativního výzkumu * Postoj mladých lidí k osobám s postižením • Co zjistíme prostřednictvím kvalitativního a kvantitativního výzkumu? Kvalitativní výzkum Kvalitativní přístup je proces zkoumání jevů a problémů v autentickém prostředí s cílem získat komplexní obraz těchto jevů založený na hlubokých datech a specifickém vztahu mezi badatelem a účastníkem výzkumu. Záměrem výzkumníka je za pomocí celé řady postupů a metod rozkrýt a reprezentovat to, jak lidé chápou, prožívají a vytvářejí sociální realitu. (Švaříček, Šeďová, 2007:17) Nebezpečí kvalitativního výzkumu • velké množství času v terénu • časově náročná analýza dat • „lonely business" • výzkumník musí být připraven flexibilně měnit plán výzkumu • výzkum nemá striktní pravidla Přednosti kvalitativního výzkumu • Přináší porozumění žitým zkušenostem jedince • Zohledňuje definice situací a významy používané jedinci v „přirozeném" prostředí • Zjišťuje, jak sociálním situacím rozmění aktéři • Zjišťuje důvody jednání • Zohledňuje vliv kontextu a prostředí na myšlení a jednání Pozor! • Badatel klade důraz na perspektivu zkoumaných, ale nesmí na ní ulpět! • Nestačí popis. • Výzkumník není novinář. Kvantita vs. kvalita • dedukce • Lineární • Náhodný výběr • Zobecnitelnost • Málo informací o mnoha jedincích • objektivní • Indukce • Cirkulární • Záměrný výběr • Omezená platnost • Mnoho informací o málo jedincích • Vliv osobnosti tazatele Model výzkumu • Preempirická fáze: • Oblast výzkumu + literatura + kontext • Téma • Výzkumné otázky • Jaká data? • Empirická fáze: • Design • Sběr dat • Analýza dat • Odpověď na otázky Výzkumné designy design jako „předpřipravený balíček postupů" Zakotvená teorie Případová studie Biografický výzkum Etnografický výzkum Fenomenologický výzkum Akční výzkum Narativní výzkum, diskurzivní analýza Vlastní (pragmatický) výzkumný design TABLE 4.1 Dimensions for Comparing Five Research Traditions in Qualitative Research Dimension Biography Phenomenology Grounded Theory Elhnogiophy Cose Study Focus • Exploring the life of an individual • Understanding the essence of experiences about a phenomenon • Developing a theory grounded in data from the field • Describing and interpreting a cultural and social group • Developing on in-depth analysis of a single case or multiple cases Discipline origin • Anthropology • Literature • History • Psychology • Sociology • Philosophy, sociology, Psychology • Sociology • Cultural anthropology Sociology • Politico! science, sociology, evaluation, urban studies, other social sciences Data collection • Primarily interviews and documents • Long interviews with up to 10 people • Interviews with 20-30 individuals to "saturate" categories and detail a theory • Primarily observations and interviews with additional artifacts during extended time in the field (e.g., 6 months to a year) • Multiple sources • documents, archival records, interviews, observations, physical artifacts Data onalysis • Stories • Epiphanies • Historical content • Statements • Meanings • Meaning themes • General description of the experience • Open coding • Axial coding • Selective coding • Conditional motrix • Description • Analysis • Interpretation • Description • Themes • Assertions Narrative form • Detailed picture of on individual's life • Description of the "essence" of the experience • Theory or theoretical model • Description of the cultural behavior of a group or an individual • In-depth study of a "cose* or "cases" Případová studie • Podrobné zkoumání a porozumění jednomu nebo několika málo případů Případ jako v čase a prostoru uzavřený a provázaný systém (má hranice), který studujeme v jeho přirozeném prostředí, v jeho komplexitě a v kontextu (časovém, prostorovém, ekonomickém, kulturním, sociálním) • Případem (jednotkou analýzy)může být: člověk, komunita, vztahy, organizace nebo instituce, událost, role Různé zdroje dat a techniky sběru dat: pozorování (zúčastněné i nezúčastněné), rozhovor, analýza dokumentů, artefaktů, focus group... (i kvantitativní) • Cíle případové studie: deskriptívni, explorační i explanační Nevýhody: Vyžaduje dostatek času strávený v terénu Snadno sklouzne do plochého vhledu nebo reportáže, je třeba integrovat informace získané různými metodami sběru dat, nutnost zachycení jevů, které nejsou na první pohled viditelné, dokumentovat závěry atd. Jak vybrat případ? • Zohledňujeme výzkumné cíle a otázky • Záměrný výběr • Ochota vybraného případu se na studii podílet -tento požadavek není triviální! Yin, R.K. 2009. Case Study Research: Design and Methods. London: Sage. Typy případů • Extrémní případ - přítomnost neobvyklého jevu nebo vysoká intenzita sledovaného fenoménu • Typický případ - studovaný objekt vykazuje průměrné charakteristiky • Kritický případ - splňuje maximum vlastností, které jsou považované za relevantní, slouží k potvrzení nebo rozšíření teorie • Longitudinální případová studie - pokud předpokládáme vývoj případu, chceme-li zhodnotit efektivitu nějaké změny Příklady případů v pedagogickém výzkumu problémový žák (student, klient vzdělávacího programu) Jaká je efektivita podpůrných opatření při integraci žáka s poruchou chováni ve třídě? skupina žáků, třída, školní komunita Jakou roli hraje etnicita ve vztazích mezi romskými a majoritními žáky na desegregované základní škole? učitel nebo skupiny učitelů Jaké jsou způsoby využívaní pomůcek pro žáky s PAS učiteli, kteří prošli školením a učiteli, kteří školením neprošli? škola nebo skupiny škol Jaké specifické manažerské strategie používá vedení malotřídních základních škol? Zdroje • Dokumentace • Archivní záznamy • Rozhovory • Přímé pozorování • Zúčastněné pozorování • Výsledky činnosti Jak analyzovat data • Induktivní analýza - témata se pozvolna vynořují • Vyžaduje kreativitu - nestrukturovaná kvalitativní data • Analýza datového materiálu musí vést k odhalení a popisu KLÍČOVÝCH TÉMAT • Není specifikován sled jednotlivých kroků Define and Design Prepare, Collect, and Analyze Analyze and Conclude Develop theory Select cases Design data collection protocol Conduct 1st case study Conduct 2nd case study Conduct remaining case studies Write individual case report Write individual case report Write individual case reports Draw cross-case conclusions Modify theory Develop policy implications Write cross-case report Figure 2.5 Case Study Method SOURCE: COSMOS Corporation. Dobrá případová studie • Jasně definovaný případ(y) • Jasně popsaný případ(y) • Klíčová témata vzhledem k případu identifikována • Doporučení formulována na základě analýzy dat • Výzkumník je reflexivní vzhledem ke své pozici v průběhu výzkumu PS: Reakce univerzitního kampusu na ozbrojený útok • VO: • Co se stalo? • Co bylo součástí reakcí na tento ozbrojený útok? • Jaká témata se objevila v reakcích v 8 měsících, které následovaly po útoku? • Jaké teoretické koncepty nám mohou pomoci pochopit reakci na útok? (Asmussen, K.J., Cresswell, J.W. 1995. „Campus response to a student gunman". Journal of Higher Education 66, p. 575-591.) Části studie Detailní popis události - co se stalo, co následovalo (takřka hodinu po hodině), jaké byly bezprostřední reakce vedení univerzity, studentů, jejich rodičů, univerzitních novin atd. Případem je univerzitní komunita, časově je případ ohraničen osmi měsíci Zpočátku studie byly realizovány rozhovory s vedením univerzity a reportéry studentských novin, později byly realizovány rozhovory s různými aktéry (otázky: Jaká byla vaše role v incidentu?, Jaký byl dopad incidentu na univerzitní komunitu?, Jaké širší důsledky může incident vyvolat?) Dále byla realizována pozorováni a analýza dokumentů a vizuálních materiálů Témata • Odmítnutí • Strach • Bezpečnost • Tvorba plánu • Rozlišení organizačních a psychosociálních aspektů reakcí na násilný incident STUDIA PAEDAGOGICA LANGUAGE Zvolte jazyk I Czech ▼"E O časopisu Redakce Aktuální číslo 0> Všechna čísla (^l Nejčtenější články D) Pro autory Publikační etika Q> Výzva pro autory Q Vyhledávání 3 Citace Řízení školy na vesnici (případová studie) Martin Sedláček Abstrakt v textu jsou prezentovány některé z hlavních výsledků výzkumné studie zaměřené na specifika řízení vesnické školy. Hlavním cílem výzkumu bylo poznání role ředitele školy v procesech řízení a identifikování klíčových faktorů, které tuto roli ovlivňují. Prostředkem poznání se stal kvalitativní design případové studie. Výsledkem analýzy získaných dat je představení ředitelky a jejího přístupu k řízení v jedné konkrétní škole. Ukázány a vysvětleny jsou nejprve hlavní deter-minanty tohoto přístupu. Následné popisuji klíčové řídící strategie a opomenuty nejsou ani širší dopady zvoleného stylu. klíčová slova: řízení školy, role ředitele, kvalitativní výzkum, případová studie Celý článek: ÄJPDF Etnografický výzkum • Hloubková studie zaměřená na konkrétní skupinu • Cílem etnografie je „hustý popis" - detailní a věrohodný popis způsobu života určité skupiny lidí (chování, zvyků, jednání, jazyka, interakce, struktury, přesvědčení, hodnot, postojů a názorů) • Výzkumník aktivně vstupuje do každodenního života aktérů -intenzivní pobyt v terénu • Kombinace různých metod sběru dat (zúčastněné pozorování, rozhovory, terénní poznámky, artefakty, struktura skupiny) Metodologická specifika etnografie • Flexibilní design, aspekt improvizace • Kombinace různých technik sběru dat • Triangulace Etické aspekty • Vstup do terénu: otevřený vs. skrytý výzkum, gatekeeper • Pozicionalita: stát se "domorodcem" vs. zůstat „cizincem" • Reflexivita Lucie Jarkovská Gender před tabulí Etnografický výzkum qenderové reprodukce v každodennosti ikolni třídy Univerzita Karlova v Praze Fakulta humanitních studií Bakalářská práce Dis. Renata Bolechová Interakce me/i zdravotnickým personálem a geriatrickými pacienty Etnografická studie vybraného oddělení léčebny pro dlouhodobě nemocné vedoucí práce: Mgr. Hedvika Novotná Praha 2009 Bezdomovectví jako přístup k životu Petr Holpuch Abstrakt: Homelessness as a way of living The article describes how homeless people subjectively perceive their "everyday reality", and compares their point of view with the idea of reintegration found within social policy. While the mainstream culture perceives homelessness as a difficult and undesirable life situation which has to be sorted out as> fast as possible, the homeless might see their own situation as a way of living winch does not necessarily need any changes. The core of this paper lies in a description of identity processes in which mainstream norms and values are gradually replaced by norms and values created by the subculture of the homeless. On the one hand, when homeless people accept a new "homeless identity", their lives become more meaningful. On the other hand, adoption of tins new identity makes the life of these people more irreversible. Citujte takto: HOLPUCH. P. (2011): Bezdomovectví jako přistup k životu. (54): 112 odst. Dostupné na adrese http: w^vw.biograf.org.clanek.php',clanek=v5401 BIO GRAF Bioqraf Časopis (nejen) pro biografickou a reflexívni sociologii ISSN 1211-5770 Reg. pod č. MK ČR E 8364 Biograf aktálné vychází dvakrát ročně v tištěné verzi i jako online časopis. Publikuje empirické, metodologické i teoretické příspěvky věnované kvalitativnímu výzkumu. E-mail: casopis@biograf.org Website: http://www.biograf.org Rok 2011, číslo 54 Vyšlo 5.12.2011 TEXTY © Časopis Biograf 2011 Vyhledat | Výzkum Základní informace o lonqitudiálmm výzkumu Pražské skupiny školní etnografie Výzkumné zprávy a publikace: Stát se uciteteni Praha 1995 Češti' žáci po deseti' letech Praha 7004 Co se v mlaď naučŕš Praha 2001 Školní etnografie - přehled probteniatiky Typ/žáků Praha 1995 Pedagogická fakutta očima studentů Praha 1993 Profi-volba z deváté tndv Praha 2005 Takoví' jsou jsme Pražská skupina školní etnografie L.nejafta>>r t inabtkw* |*na Obrovití Add* Etnická rozmanitost ve škole Stejnost v různosti