Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie Dyslalie = porucha artikulace o narušena výslovnost jedné hlásky nebo skupiny hlásek rodného jazyka, přičemž ostatní hlásky jsou vyslovovány správně o nejčastěji se vyskytující porucha komunikační schopnosti o častěji u chlapců o fyziologický jev asi do 5 let (fyziologická dyslalie), prodloužená fyziologická dyslalie (5 – 7 let), po 7. roce pravá dyslalie (vadná výslovnost je zafixována) ETIOLOGIE ▸ dědičnost ▸ celková neobratnost mluvidel ▸ nesprávný mluvní vzor ▸ zanedbávající výchova ▸ nesprávné vnímání a diferenciace mluvních zvuků v důsledku nedostatečné diferenciační schopnosti ▸ poruchy sluchových drah, zrakových drah + analyzátorů ▸ rozštěpy rtů, patra… ▸ nesprávně srostlý chrup, postavení čelistí ▸ krátká podjazyková uzdička ▸ necitlivost dutiny ústní ▸ vypadnutí / ztráta zubů KLASIFIKACE A. DLE MÍSTA POŠKOZENÍ B. DLE ROZSAHU C. DLE KONTEXTU Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie Dle místa poškození  akustická (při vadách sluchu)  centrální (narušení CNS)  dentální (nesprávně srostlý chrup)  labiální (snížená hybnost nebo citlivost rtů)  lingvální (snížená hybnost jazyka)  nazální (záněty nosohltanu, křivá nosní přepážka – problém s výslovností nosovek)  palatální (snížená citlivost nebo hybnost měkkého patra) Dle rozsahu  DYSLALIA UNIVERZALIS (MNOHOČETNÁ) – narušena výslovnost většiny hlásek; řeč nesrozumitelná  DYSLALIA MULTIPLEX (GRAVIS) – narušena výslovnost většího počtu hlásek; řeč stále srozumitelná  DYSLALIA SIMPLEX (LEVIS, PARCIÁLNÍ) - nesprávná výslovnost jedné nebo několika hlásek (např. C, S, Z nebo Č, Š, Ž); a) monomorfní (nesprávná výslovnost hl. z jedné artikulační oblasti) b) polymorfní (nesprávná výslovnost hl. z více artikulačních oblastí) Dle kontextu  HLÁSKOVÁ - Mogilalie – hláska je zcela vynechána - Paralalie – používá jinou hlásku - Chybné tvoření – zvuk produkuje, ale netvoří jej správně  SLABIKOVÁ A SLOVNÍ - Elize – zcela vynechá - Metateze – přesmykování hlásek - Kontaminace – směšování hlásek - Anaptixe – vkládání hlásek - Asimilace – hláska se zamění za jinou Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie DIAGNOSTIKA  korektnost zvuků při spontánní konverzaci  produkce jednotlivých slov  vyšetření kontextu TERAPIE  HLÁSKU NIKDY NENAPRAVUJEME!!!  VŽDY VYTVÁŘÍME ZCELA NOVÝ ZVUK!!! - postupujeme po jedné hlásce – až ji používá samostatně ve slovech, přecházíme na hlásku další - nepřetěžovat hlasivky, trénovat spíše tišeji, v bezprašném prostředí Zásady terapie dyslalie (Seeman 1955): 1. ZÁSADA KRÁTKODOBÉHO CVIČENÍ 2. ZÁSADA VYUŽITÍ SLUCHOVÉ KONTROLY 3. ZÁSADA POUŽÍVÁNÍ POMOCNÝCH HLÁSEK 4. ZÁSADA MINIMÁLNÍ AKCE Etapy korekce dyslalie: - délka a průběh jednotlivých etap je vždy zcela individuální 1. PŘÍPRAVNÁ CVIČENÍ 2. VYVOZENÍ HLÁSKY 3. FIXACE 4. AUTOMATIZACE Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie Narušený vývoj řeči ▸ zastřešující pojem pro poruchy v osvojování si nebo používání mateřského jazyka, který se projevuje jazykovým jednáním odlišným od toho, které se očekává vzhledem k chronologickému věku dítěte (Lechta, 1995) ▸ strukturní a systémové narušení jedné, více nebo všech oblastí vývoje řeči vzhledem k věku Vývoj řeči: ▸ individuální ▸ ovlivněn: a) vnějšími faktory: b) vnitřními faktory: NVŘ DLE PRŮBĚHU VÝVOJE ŘEČI 1. opožděný vývoj řeči 2. omezený vývoj řeči 3. přerušený vývoj řeči 4. překotný = předčasný vývoj řeči 5. scestný = nesprávný = odchylný vývoj řeči 6. specificky narušený vývoj řeči = vývojová dysfázie Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie Opožděný vývoj řeči ▸ nástup stadií vývoje řeči s časovým odkladem ▸ dítě ve třech letech nemluví nebo mluví velmi málo – úroveň komunikace neodpovídá věku dítěte ▸ nutno hledat příčiny – absolvovat odborná vyšetření (psycholog, foniatr, neurolog) ▸ v rámci diferenciální dg odlišit od: mentálního postižení, PAS, poruch mluvních orgánů, smyslových vad ETIOLOGIE  nepodnětné a nestimulující prostředí  nadužívání masmédií a PC  citová deprivace  poruchy sluchu a zraku  genetické vlivy  nedonošenost  předčasný porod  nevyzrálost CNS  syndrom ADD  syndrom ADHD KLASIFIKACE a) PROSTÝ NA ZÁKLADĚ SLUCHOVÝCH PORUCH b) U MENTÁLNÍHO POSTIŽENÍ c) PŘI ANOMÁLIÍCH MLUVIDEL d) U PORUCH CNS Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie INTERVENCE ▸ podpora rodiny, aby stimulovala řečový projev ▸ kvalitní řečový vzor ▸ rozvoj slovní zásoby a porozumění ▸ nejprve rozvíjet obsahovou stránku řeči, teprve potom formální ▸ rozvoj fonematického sluchu ▸ rozvoj motoriky ▸ rozvoj sluchové a zrakové percepce ▸ nácvik pomocí stereotypů ▸ postupovat formou hry ▸ zařadit dítě do kolektivu mateřské školy ▸ spolupráce: mateřská škola – logoped – rodiče !!! MOŽNOSTI DALŠÍHO VÝVOJE – PROGNÓZA 1) dítě dorovná vývoj 2) doporučí se odklad školní docházky 3) projeví se dyslalie 4) stanoví se diagnóza vývojová dysfázie