Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie Neurotické a psychotické poruchy řeči - mutismus • = porucha používání řeči • lat.mutus = němý, tichý • ztráta schopnosti verbálně komunikovat • dítě mlčí, ačkoliv má schopnost mluvit – řeč je rozvinutá • psychogenně podmíněná ztráta schopnosti mluvit (NE organicky!!) - není podmíněna organickým poškozením CNS ETIOLOGIE a) predispoziční: o rodinné faktory: nedostatečná emocionální podpora, konflikty mezi rodiči… o osobnostní rysy: opoziční chování, anxiozita, úsilí o manipulaci s okolím… o chronické působení stresových faktorů: obavy z trestu, obavy z výsměchu… b) bezprostředně vyvolávací faktory: o stěhování, počátek školní docházky, výsměch spolužáků c) udržovací faktory: o přetrvávání výše uvedených faktorů o nevhodná reakce okolí na mutismus DIAGNOSTIKA ➢ normální nebo téměř normální chápání jazyka ➢ kompetence v mluvním vyjadřování dostatečné pro sociální komunikaci ➢ musí trvat déle než 4 týdny (nezahrnuje 1. měsíc školní docházky) ➢ lze diagnostikovat i v dospělosti jako symptom jiného problému (deprese, schizofrenie, sociální fobie, poruchy osobnosti aj.) ➢ DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA ➢ mutismus x OVŘ ➢ mutismus x MP ➢ mutismus x PAS ➢ mutismus x dětská afázie Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie ➢ pomohou specializovaná vyšetření ➢ pomůže i anamnéza a osobnostní charakteristika dítěte ELEKTIVNÍ – SELEKTIVNÍ MUTISMUS ➢ váže se na osoby / situace ➢ rozdíl komunikace v prostředí (nebo osobou) známém a cizím ➢ trvání problému déle než 4 týdny ➢ prokazatelná existence situací, v nichž je komunikace neporušena ➢ rozvinutá kompetence pro soc.kom. ➢ normální chápání jazyka TERAPIE ➢ hraniční oblast – nutnost týmu specialistů ➢ psychiatrie, psychologie, foniatrie, logopedie ➢ prognóza bývá velmi dobrá ZÁSADY PŘÍSTUPU K DÍTĚTI S MUTISMEM ❖ rozhodující je způsob výchovy ❖ nepřemlouvat a nenutit k mluvnímu projevu ! ❖ nikoho neobviňovat, hlavně ne dítě ❖ neizolovat dítě ❖ zachovat klid, trpělivost a nevzdávat se ❖ snažit se v životě dítěte udělat pozitivní změny ❖ netrestat dítě za to, že nemluví ! ❖ extrémně nepodceňovat dítě, když zrovna nemluví ❖ dovolit dítěti komunikovat jinou formou než řečí ❖ nejvyšší meta je šťastné dítě Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie