Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková Rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem •V představách o povaze reality •V logice postupu V kvantitativním výzkumu se obvykle setkáme s těmito kroky: – –formulace problému a výzkumné otázky –informační příprava výzkumu –formulace hypotéz –rozhodnutí o populaci a vzorku –(pilotní studie) –rozhodnutí o technice sběru informací –operacionalizace –konstrukce nástrojů pro tento sběr –předvýzkum –sběr dat, zpracování dat –analýza dat –interpretace –závěry Konceptualizace, operacionalizace •Konceptualizace •Je přesnou definicí konceptů (a jejich dimenzí), používaných ve výzkumu. • •Operacionalizace •Neříká, co to je studovaný fenomén, ale říká, jak jej poznat. •Definované pojmy převádíme do zkoumatelné podoby, tj. na empiricky zjistitelné, nějakým způsobem měřitelné údaje. •Operacionalizace vyjadřuje koncept popisem operací, kterými bude měřen. •V praxi probíhá jako stanovování indikátorů. Zpět k příkladu výzkumu. Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Příklad hypotéz a procvičování indikátorů • •1. Lidé, kteří jsou deprivovaní, více tíhnou k náboženství než lidé, kteří nejsou deprivovaní. • •Deprivace •Fyzická •Ekonomická •Sociální •Politická •Psychická •Sociální deprivace je situace strádání ve společenské oblasti, •sociální izolace a narušení sociální identity a dovedností. Indikátor č. 1 Sociální izolace: - Počet přátel - kontakt s rodinou - angažmá v organizacích - kontakt se sousedy - Indikátor č. 2 Nedostatek oceněných rolí - povolání - stav Indikátor č. 3 Sociální dovednosti -introverze/extrovezre -asertivita Příklad: Koncept deprivace •KONCEPT • • •DIMENZE KONCEPTU • •KONCEPTUALIZACE •OPERACIONALIZACE • •Religiozita •Postoje •Víra •Chování •Oficiální deklarace • Indikátor č. 1 - Indikátor č. 2 Indikátor č. 3 Příklad: Religiozita •KONCEPT • • •DIMENZE KONCEPTU • •KONCEPTUALIZACE •OPERACIONALIZACE •2. Pohádky rozvíjejí obrazotvornost dětí. •3. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci. •4. Čím je společnost frustrovanější, tím je také krvelačnější. •5. Děti žijící po rozvodu rodičů ve střídavé péči jsou v životě úspěšnější než děti žijící po rozvodu převážně s jedním rodičem. Kdy hypotézy v kvantitativním výzkumu neformulujeme? •Je-li výzkum deskriptivní a má jen jednu proměnnou • •Př. Jaké jsou souhrnné výkony žáků v testu PISA? • Jak vypadá typický den svobodné matky? • Jaké jsou projevy agresivity ve škole? • Jaké je časové zastoupení jednotlivých činností učitele na hodině biologie? • Validita -schopnost indikátoru měřit koncept, který skutečně měřit zamýšlíme -validní měření je pak takové, kdy měřicí nástroj skutečně měří koncept, který má být měřen, zatímco nevalidní měření zamýšlený jev nepostihuje -validita indikátoru platí vždy pouze pro kontext, v němž byla ověřena, tzn. v kontextu daného jevu • • Reliabilita -schopnost indikátoru měřit koncept bez náhodného kolísání a zkreslení -reliabilní měření je takové, kdy v případě, že se stav pozorovaného předmětu nezměnil, dosahuje měření stále stejného výsledku. -metodou, jak zajistit co nejvyšší míru reliability je standardizace, neboli zajištění totožných podmínek pro všechna měření. Zajišťujeme, že sběr empirické informace musí probíhat ve standardizovaném prostředí (např. domácnost respondenta), za standardizovaných podmínek (rozhovor tváří v tvář, bez přítomnosti další osoby) a pomocí standardizovaného výzkumného nástroje (dotazník s předepsanými otázkami i odpověďmi, daným pořadím atp.). Reprezentativita •Možnost zobecnění výsledků - určuje, zda to, co bylo vyzkoumáno, je možné vztáhnout i na další objekty, které přímo nebyly předmětem zkoumání •Generalizovat informace lze pouze v případě, že výběrový soubor je zmenšeninou souboru základního, tzn. že oba soubory se neliší v rozložení žádné z myslitelných vlastností, jenom svojí velikostí. •Reprezentativita není určována jen počtem zkoumaných jednotek a návratností, ale i mechanismem jejich výběru ze základního souboru. -