DÍLČÍ – PODPŮRNÉ – SLOŽKY Vývoj a rozvoj – vybrané snímky Bednářová, J., Šmardová, V.(2007). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press. Osnova ◦ Zrakové vnímání ◦ Vnímání času a prostoru ◦ Sociální dovednosti ◦ Sebeobsluha ◦ Motorika Tříleté dítě Zrakové vnímání ◦Přiřazení základních barev ◦Pasivní určování barev ◦Pasivní určování předmětů na obrázku ◦Diferenciace výrazněji jiného obrázku v řadě ◦Diferenciace obrázku dle velikosti ◦Skládání obrázků ze 2 částí Tříleté dítě Rozvoj zrakového vnímání ◦ Barvy – výběr a pojmenování – trénink propojení ◦ Obrázkové knížky – vyhledávání, pojmenování ◦ Výběr shodných dílků stavebnice, korálků… ◦ Vkládání ◦ Pexeso – 3-4 dvojice ◦ Loto ◦ Skládanky a puzzle ◦ Kostky – 4-6 ◦ Povídání „co jsme viděli“ ◦ Předměty „co potřebujeme“ ◦ Trénink očních pohybů Tříleté dítě Vnímání času a prostoru ◦Rozliší „nahoře“ a „dole“ ◦Předložkové vazby – „na“, „do“, „v“ ◦Časová orientace – až po 4. roce Tříleté dítě Rozvoj vnímání času a prostoru ◦ Výlety, vycházky ◦ Orientace na vlastním těle ◦ Vyhledávání předmětů v místnosti – určování ◦ Instrukce s předložkami – propojení pasivní a aktivní slovní zásoby – využití pojmů ◦ Dodržování denního režimu ◦ Pojmenování činností ◦ Pozorování časového sledu – poupě/květ Tříleté dítě Sociální dovednosti ◦ Širší věková kategorie – 3 – 4 roky ◦ Separace ◦ Zájem o ostatní děti ◦ Řízení vlastního chování a akceptace ostatních dětí ◦ Střídání při hře – postupně - vnímá důležitost, učí se dodržovat ◦ Sociální schémata – výzva ◦ Empatie – soucit a útěcha – výraz, gesto, slovo ◦ Žádost o pomoc ◦ Řešení konfliktů – slovní x fyzické výpady Tříleté dítě - sebeobsluha ◦Potřeba WC – aktivně vyjádří ◦Hygiena po použití WC ◦Oblékání – samostatné svlékání a oblékání – postupný rozvoj ◦Užívání lžíce, vidličky ◦Pití z hrnku, skleničky ◦Stolování – pomáhá prostírat Tříleté dítě – motorika ◦Skok, přeskok ◦ Chůze po schodech (nahoru – střídá nohy) ◦ Stoj se zavřenýma očima ◦ Manipulace s drobnými předměty Tříleté dítě – kresba, GM apod. ◦ Pojmenování čáranice ◦ Hlavonožec ◦ Čára svislá, vodorovná, kruh Rozvoj – motorika, GM a kresba ◦ Stavebnice, kostky, puzzle ◦ Rukodělné činnosti ◦ Malování ◦ Stříhání ◦ Hmatové vnímání ◦ Každodenní činnosti ◦ Sebeobsluha a hygiena Čtyřleté dítě Čtyřleté dítě zraková percepce ◦ Pojmenování základních barev ◦ Vyhledání známého objektu na pozadí ◦ Odlišení 2 překrývajících se obrázků ◦ Odlišení jiného obrázku v řadě ◦ Odlišení obrázku v řadě – horizontální poloha ◦ Skládání obrázků ze 2 a více částí – postupně ◦ Zapamatování 3 předmětů/3 obrázků Rozvoj zrakové percepce ◦ Složitější obrázkový materiál – vyhledávání ◦ Částečně ukryté obrázky ◦ Pracovní listy – 2 známé překrývající se objekty ◦ Stavebnice a vkládačky ◦ Vyhledávání dvojic ◦ Mozaiky ◦ Puzzle a kostky 8 – 12 ks ◦ Kimovy hry ◦ Povídání o zážitcích ◦ Opakování vzorů – navlékání korálků Čtyřleté dítě vnímání času a prostoru ◦ Prostorové vztahy – vpředu, vzadu ◦ Za-nad-pod-vedle-mezi ◦ Daleko-blízko ◦ První – poslední ◦ Přiřazení činností dle sledu – běžný den ◦ Seřadí – dříve/později Vnímání času a prostoru - rozvoj ◦ Popis cesty – užití předložkových vazeb a slovních spojení ◦ Rukodělné činnosti ◦ Oblékání a sebeobsluha – pravá ruka…levá bota…. ◦ Jednoduchá bludiště ◦ Hra na obchod – fronta ◦ Orientace v činnostech typických pro denní dobu ◦ Pozorování přírody ◦ Pomoc v domácnosti – pojmenování fází činností Čtyřleté dítě sociální dovednosti ◦ Přátelství ◦ Náklonnost a ochranitelské chování ◦ Posilování empatie ◦ Respektování pravidel – zdvořilost ◦ Dohoda s ostatními – spolupráce ◦ Reakce na pokyny autority ◦ Zhodnocení důsledku vlastního chování ◦ Žádost o dovolení Čtyřleté dítě sebeobsluha ◦ Samostatnost – svlékání a oblékání ◦ Snaha ukládat věci na místo ◦ Suchý zip ◦ Užívání příborového nože ◦ Stolování Čtyřleté dítě motorika ◦ Chůze po schodech dolů ◦ Chůze po čáře ◦ Stoj na špičkách ◦ Poskoky ◦ Stříhání ◦ Práce prstů ◦ Hmatové vnímání – odlišné předměty Čtyřleté dítě – kresba, GM apod. ◦ Postava – hlava, trup a končetiny ◦ Spirála, vlnovka, šikmá čára ◦ Čára mezi 2 liniemi ◦ Jedna linie Rozvoj motoriky, GM a kresby ◦ Skládání tvarů ◦ Modelování ◦ Uzlování ◦ Malování ◦ Obtiskování ◦ Pomoc v domácnosti ◦ Hra s hračkami Pětileté dítě Pětileté dítě zraková percepce ◦ Přiřazení odstínu barev ◦ Sledování linie mezi ostatními liniemi ◦ Odlišnost – detail, vertikální poloha ◦ Vyhledání 2 shodných obrázků v řadě ◦ Shodné a neshodné dvojice – detail, vertikální poloha ◦ Složení tvaru na/podle předlohy ◦ 6/3 ◦ Jmenování objektů zleva doprava Rozvoj zrakové percepce ◦ Posilování dříve získaných dovedností ◦ Vyhledávání dvojic a složitějších prvků ◦ Pracovní listy zaměřené na zrakovou analýzu a syntézu ◦ Dokreslování objektů ◦ Překreslování obrazce v síti ◦ Kimovy hry ◦ Řazení prvků zleva doprava ◦ Pojmenování řady obrázků ◦ Vyhledávání skupin, které začínají daným prvkem Pětileté dítě čas a prostor ◦ Seřazení obrázků dle posloupnosti ◦ Časové pojmy: nejdříve, předtím, nyní, potom ◦ Orientace – dny v týdnu ◦ Spojení typických činností s ročními obdobími ◦ Hned před/hned za ◦ Uprostřed, prostřední, předposlední ◦ Orientace v okolí ◦ Orientace vpravo/vlevo – na těle, na předmětech Rozvoj orientace v čase a prostoru ◦ Plnění instrukcí s předložkovými vazbami ◦ Hledání ukrytého předmětu – navádění ◦ Vyšívání a provlékání šňůrek ◦ Kresebný diktát ◦ Vyprávění příběhů a pohádek dle obrázků ◦ Ilustrace k jednotlivým fázím Pětileté dítě – sociální dovednosti ◦ Vědomé užití zdvořilostních vyjádření ◦ Rozvoj smyslu pro morálku ◦ Odmítání nežádoucího chování ◦ Základní pravidla orientace na ulici ◦ Samostatnost ◦ Hra x úkol ◦ Překonávání překážek ◦ Pořádek ve věcech ◦ Zapojení do her – řízených Pětileté dítě - sebeobsluha ◦ Samostatnost v hygieně ◦ Potřeba umývání rukou ◦ Samostatně se oblékne ◦ Zapínání a rozepínání knoflíků ◦ Skládání a ukládání věcí ◦ Přední a zadní část oblečení ◦ Pozná své vlastní oblečení ◦ Zip, tkaničky…. ◦ Stolování Pětileté dítě - motorika ◦ Kladina ◦ Cvičení dle Bota ◦ Pozná hmatem geometrické tvary Pětileté dítě – kresba, GM apod. ◦ Detaily v kresbě postavy ◦ Horní a dolní smyčka, „pila“ Rozvoj motoriky, GM apod. ◦ Systematická grafomotorická příprava ◦ Společenské hry – karty, mikádo ◦ Házení na cíl ◦ Rukodělné činnosti – přišívání knoflíku, řetězy… Šestileté dítě Šestileté dítě – zraková percepce ◦ Pojmenování odstínu barev ◦ Vyhledání tvaru na pozadí ◦ Doplnění chybějící části v obrázku ◦ Pozná viděné obrázky ◦ Umístí obrázky na místo – práce s předlohou ◦ Vyhledání prvního objektu zleva-doprava Šestileté dítě – čas a prostor ◦ 2 kritéria – vpravo nahoře ◦ Vpravo/vlevo na druhé osobě (7, 5 – 8) ◦ Včera – dnes – zítra ◦ Předevčírem – pozítří Šestileté dítě - sebeobsluha ◦ Obracení oblečení – rub-líc ◦ Pojmenování druhů a částí oblečení ◦ Volba oblečení a obuvi dle příležitosti a počasí ◦ Příbor ◦ Mazání chleba, nalévání polévky Šestileté dítě – motorika ◦ Přeskok překážky ◦ Horní a dolní oblouk (s vratným prvkem) ◦ Překreslení obrázku dle předlohy