ROVINA LEXIKÁLNĚ-SÉMANTICKÁ A MORFOLOGICKO-SYNTAKTICKÁ PODKLADY – VYBRANÉ SNÍMKY Bednářová, J., Šmardová, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: C -press. Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. Další zdroje – prezentovány v semináři. Deficity v lexikálně-sémantické rovině ◦ Obtíže v oblasti porozumění řeči ◦ Porozumění instrukcím ◦ Porozumění logicko-syntaktickým strukturám ◦ Propojení obtíží v dalších oblastech: - sluchová paměť - fixace a aplikace pravidel morfologie a syntaxe Lexikálně-sémantická rovina ◦ Pojmenování ◦ Popis – předmět – obrázek – děj ◦ Výběr obrázku podle podstatného znaku ◦ Vysvětlení významu pojmů ◦ práce s nadřazenými/podřazenými pojmy (s/bez vizuální opory) Lexikálně-sémantická rovina ◦ Nesmysl ◦ Sestavení dějové posloupnosti ◦ Vyprávění ◦ Reprodukce básničky, písničky ◦ Reprodukce slyšeného příběhu ◦ Antonyma, synonyma, homonyma ◦ Slovní řady Lexikálně-sémantická rovina ◦ chápání významu slov ◦ chápání abstraktních pojmů ◦ definování pojmů ◦ tvorba protikladů Tříleté dítě ◦ Pojmenuje běžné věci podle obrázku ◦ Ukáže obrázek věci dle použití ◦ Ukáže činnost na obrázku ◦ Chápe pojmy „já“ a „moje“ ◦ Užívá slova ano/ne ◦ Reaguje na otázky „co děláš?“, „kde?“ ◦ Má zájem o obrázkové knížky ◦ Opakování!!!!!!!!! 3 – 3, 5  ◦ Ukáže obrázek dle podstatného znaku ◦ Klade otázky „Proč?“ , „kdy?“ - spontánní x řízený projev ◦ Řekne, co je na obrázku - charakter popisu - rozsah projevu ◦ Reprodukuje jednoduchou říkanku ◦ Chápe jednoduché protiklady ◦ Identifikuje věci podle podstatných znaků Čtyřleté dítě ◦ Zařazuje různé obrázky pod nadřazené pojmy ◦ Ukáže obrázek podle aktuální situace – vazba předmětu a situace, potřeby ◦ Vysvětlí účel ◦ Poslouchá pohádky – chápe děj - ověřování ◦ Spontánně vypráví podle obrázku ◦ Doplní protiklady s názorem – s vedením Příklady protikladů chápe – doplní s názorem tvoří bez názoru ◦ Velký x malý ◦ Dlouhý x krátký ◦ Veselý x smutný ◦ Rychlý x pomalý ◦ Lehký x těžký ◦ Hodně x málo ◦ Studený x teplý ◦ Mokrý x suchý ◦ Nízký x vysoký ◦ Plný x prázdný ◦ Široký x úzký ◦ Tvrdý x měkký ◦ Den x noc ◦ Světlo x tma ◦ Nahoře x dole ◦ Sladký x kyselý ◦ Čistý x špinavý ◦ Nahlas x potichu ◦ Světlý x tmavý Pětileté dítě ◦ Definuje význam pojmů – vlastnost, funkce ◦ Chápe jednoduché vtipy a hádanky ◦ Sestaví dějovou posloupnost - komentář ◦ Činnost profesí – popis ◦ Přiřadí, co k sobě patří – zdůvodní 5 – 6 let ◦ Umí zpaměti kratší texty ◦ Tvoří nadřazené pojmy ◦ Tvoří antonyma ◦ Tvoří synonyma ◦ Pozná a vymyslí homonyma ◦ Pozná a pojmenuje nesmysl na obrázku ◦ Posoudí pravdivost x nepravdivost tvrzení ◦ Interpretuje pohádky – bez opory v názoru ◦ Realizace instrukcí Doporučení pro dítě mezi 3. – 4. rokem ◦ Intenzivní rozvoj dílčích složek ◦ Názornost ◦ Aktivizace ke komunikaci ◦ Opakování – ujištění o porozumění Doporučení pro dítě mezi 3. – 4. rokem ◦ Pojmenování ◦ Metoda korekční zpětné vazby ◦ Metoda rozšířené imitace ◦ Metoda alternativních otázek ◦ Metoda doplňování vět ◦ NÁZORNOST Doporučení pro dítě mezi 3. – 4. rokem ◦ Kladení jednoduchých otázek ◦ Respektovat možnost neverbální odpovědi ◦ Oceňovat snahu o komunikaci ◦ Ujistit dítě, že rozumíme sdělení ◦ Úprava tempa komunikační výměny Doporučení pro dítě mezi 4.-5. rokem ◦ Hry se slovy  ◦ systematizace slovní zásoby ◦ Protiklady ◦ Deminutiva ◦ (Stupňování přídavných jmen) Doporučení pro dítě mezi 4.-5. rokem ◦ Posilování vazeb – svět kolem nás ◦ Pojmenování charakteristické barvy ◦ K čemu je… ◦ Poznávání a pojmenování vlastností předmětů ◦ Denní režim Doporučení pro dítě mezi 4.-5. rokem ◦ Zvířata a mláďata ◦ Vyprávění podle obrázků ◦ Reprodukce básniček, písniček, rozpočitadel ◦ Procvičování motoriky mluvidel Doporučení pro dítě mezi 5.-6. rokem ◦ Složitější antonyma a synonyma ◦ Přirovnání – a jeho interpretace ◦ Spojování ◦ Pojmenování charakteristické vlastnosti ◦ Vysvětlení významu ◦ Vyčlenění nepatřičného pojmu z řady Doporučení pro dítě mezi 5.-6. rokem ◦ Posouzení pravdivosti či nepravdivosti tvrzení ◦ „co by se stalo, kdyby…“ Doporučení pro dítě mezi 5.-6. rokem ◦ Řešení situací ◦ Pojmenování činností – jaro/léto/podzim/zima ◦ Seřazení posloupnosti děje – komentář ◦ Hádanky – dle charakteristických vlastností Doporučení pro dítě mezi 5.-6. rokem ◦ Předčítání - reprodukce - doplňování slov, vět ◦ Tvorba vět ze zadaných slov ◦ Doplňování slov ve správném tvaru ◦ Rozpoznání nesprávně utvořené věty Práce s nadřazenými a podřazenými pojmy ◦ Ovoce ◦ Zelenina ◦ Hračky ◦ Oblečení ◦ Zvířata ◦ Nádobí ◦ Nářadí ◦ Nábytek ◦ Dopravní prostředky ◦ Barvy ◦ Potraviny ◦ Květiny ◦ ….. MORFOLOGICKO -SYNTAKTICKÁ ROVINA Spontánní projev ◦ Souvětí ◦ Rozvité věty ◦ Holé věty ◦ Jednoslovné odpovědi ◦ Citoslovce ◦ Sledujeme, co převládá + příležitost Další kategorie ◦ skloňování ◦ časování ◦ užívání rodů substantiv ◦ tvorba singuláru a plurálu ◦ stupňování adjektiv, příslovcí (8) ◦ tvoření deminutiv ◦ přechylování ◦ odvození přídavných jmen od substantiva nebo slovesa ◦ využívání předložkových vazeb ◦ využívání zájmen – osobní, přivlastňovací ◦ jazykový cit ◦ převedení do minulého, budoucího času ◦ užití zvratných sloves ◦ kořen slova z řady slov (8 let) syntax ◦ správnost větné skladby ◦ tvoření a chápání věty – rozlišení nesprávné ◦ variabilita nesprávnosti/porozumění ◦ délka a složitost větných celků Tříleté dítě ◦ Mluví ve větách ◦ Podstatné jméno + sloveso ◦ Postupně přidává – adjektiva, zájmena ◦ Rozlišuje mezi singulárem a plurálem ◦ Skloňuje ◦ Tvoří souvětí souřadná Dítě mezi 4.-5. rokem ◦ Tvoří souvětí podřadná ◦ Užívá čas přítomný, minulý a budoucí ◦ Užívá všechny druhy slov ◦ Mluví gramaticky správně Dítě mezi 5. – 6. rokem ◦ Pozná nesprávně utvořenou větu ◦ Do příběhu doplní slovo ve správném tvaru ◦ Jazykový cit ◦ Chápání rýmu ◦ Tvorba rýmu