ROVINA FONETICKO-FONOLOGICKÁ JEDNÁ SE O VÝBĚR ZE SNÍMKŮ, DALŠÍ INFORMACE VČETNĚ ZDROJŮ BYLY PŘEDÁNY V SEMINÁŘI BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2007). DIAGNOSTIKA DÍTĚTE PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU. BRNO: C-PRESS. DVOŘÁK, J. (2003). VÝVOJOVÁ FONOLOGICKÁ PORUCHA. ŽĎÁR N. SÁZAVOU: LOGOPAEDIA CLINICA. LECHTA, V. (1990). LOGOPEDICKÉ REPETITORIUM. BRATISLAVA: SPN. MIKULAJOVÁ,M. A KOL.(2016). TRÉNINK JAZYKOVÝCH SCHOPNOSTÍ PODLE D. B. ELKONINA (PŘEDGRAFÉMOVÁ A GRAFÉMOVÁ ETAPA). PRAHA: CENTRUM ROZUM. SLUCHOVÉ VÝKONY Sluchová pozornost Lokalizace a lateralizace zvuku Sluchové sekvenční zpracování Sluchová paměť Sluchová diskriminace DALŠÍ DŮLEŽITÉ SLUCHOVÉVÝKONY  Sluchová soudržnost  Poznání sluchových vzorů  Časové aspekty naslouchání  Sluchová figura a pozadí  Sluchová výkonnost při zhoršených/změněných akustických signálech DALŠÍ DŮLEŽITÉ SLUCHOVÉVÝKONY  sluchová pozornost  stmeluje předchozí dovednosti sluchového zpracování dohromady  sluchová soudržnost  schopnost komplikovanější konverzace  rozumění vtipům, hádankám  schopnost odvozování a tvoření závěrů, abstrakce  poznání sluchových vzorů  vztahuje se ke schopnosti rozeznat určité akustické vzory  umožňuje identifikaci zdrojů zvuku – motor auta, štěkot psa.. DALŠÍ DŮLEŽITÉ SLUCHOVÉVÝKONY  časové aspekty naslouchání - schopnost integrovat sekvenci hlásek do slov nebo jiných smysluplných kombinací a vnímat hlásky jako samostatné jednotky, jestliže následují rychle za sebou - schopnost vnímat, srovnávat, izolovat hlásky ze slov  sluchová figura a pozadí  sluchová výkonnost klesá při současných konkurenčních akustických signálech  vztahuje se ke schopnosti vnímat řeč nebo jiné zvuky x konkurenční zvukový signál  schopnost inhibovat zvuky pozadí DŮLEŽITÉ  Uvedené oblasti se navzájem prolínají  Vzájemná podpora jednotlivých složek  Záměrné naslouchání SKLADBA OBLASTÍ – SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ  Naslouchání - lokalizace zvuku (3) - rozlišení předmětů dle zvuku (3-4) - určení písně dle melodie (4) - naslouchání krátkému příběhu, pohádce (4) SKLADBA OBLASTÍ – SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ  Sluchové rozlišování (diferenciace) - rozlišení slova s vizuálním podnětem - rozlišení slova bez vizuálního podnětu - změna hlásky - změna samohlásky - změna znělé/neznělé hlásky - změna sykavek - změna délky - změna měkčení - bezvýzamové slabiky SKLADBA OBLASTÍ SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ  Sluchová analýza a syntéza - rozdělení slova na slabiky (4) - rozpočitadlo (4) - výběr rýmujících se slov (4,5-5) - určení, zda se 2 slova rýmují (4,5-5) - určení počtu slabik (5) SKLADBA OBLASTÍ SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ  Pokračování – analýza a syntéza - iniciační hláska slova (5) - určení slov začínajících danou hláskou (5-5,5) - určení poslední hlásky ve slově (5,5-6) - slovní fotbal (6-7) SKLADBA OBLASTÍ SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ  Pokračování – analýza a syntéza - určení poslední samohlásky ve slově (6-7) - určení, zda slovo danou hlásku obsahuje(6-7) - tvorba slov z daných hlásek (6-7) - analýza jednoslabičných slov na hlásky (6-7) - analýza a syntéza dvouslabičného slova (7) SKLADBA OBLASTÍ SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ  Vnímání rytmu  Rytmická struktura (dle složitosti) - určí, zda jsou shodné (4)  Nápodoba rytmu (dle složitosti) – 5-6 let  Záznam rytmické struktury (5,5-6) SKLADBA OBLASTÍ – SLEDOVÁNÍ/ROZVOJ  Sluchová paměť - opakování vět - opakování slov  Tříleté dítě – zopakování věty o 3 slovech  Čtyřleté dítě – zopakování věty o 4 slovech  Pětileté dítě – zopakování věty o 5 slovech  Šestileté dítě – delší větný celek  Zopakování nesouvisejících slov (- 1) MOŽNOSTI ROZVOJE DANÝCH OBLASTÍ MOŽNOSTI ROZVOJE – 3-4 LETÉ DÍTĚ  Naslouchání pohádek a příběhů  Lokalizace zvuků  Poznávání záměrně vydávaných zvuků  Naslouchání „tichu“  Poznání písně dle melodie  Zpěv s dítětem  Rozpočitadlo ve spolupráci s dospělým  Rytmizace  Předání krátkého vzkazu MOŽNOSTI ROZVOJE 4-5 LET  Naslouchání delších pohádek a příběhů  Učení se básniček a písniček  Lokalizace zvuku  Hledání ozvučeného předmětu  Naslouchání a rozlišování zvuků z okolí  Poznávání hudebních nástrojů  Poznávání počtu zvuků  Poznávání počtu slov ve větě  Rozpočitadla MOŽNOSTI ROZVOJE 4-5 LET  Rozkládání slov na slabiky, vytleskání  Hledání slov podle počáteční slabiky (s opisem)  Hledání a vymýšlení rýmů  Rozlišování slov  Určování délky zvuků (dlouhý/krátký)  Určování rytmických struktur MOŽNOSTI ROZVOJE 5-6 LET  Sluchová diferenciace  Poznávání hlasů kamarádů  Poznávání zvuků z vyrobených chrastidel  Zvukové pexeso  Poznávání zvuků hudebních nástrojů  Poznávání počtu zvuků  Hra na tichou poštu  Odlišování shodných a neshodných slov – (zob x zub) – tvorba vět MOŽNOSTI ROZVOJE 5-6 LET  Sluchová analýza a syntéza  Vyhledávání a tvorba rýmů  Určení počtu slov ve větě  Hledání slov s totožným počtem slabik  Hledání delších a kratších slov - (krab x krabice) – odlišení slova a pojmu  Slovní kopaná (poslední slabika)  Hledání slov podle počáteční hlásky – s příběhem MOŽNOSTI ROZVOJE 5-6LET  Sluchová analýza a syntéza – pokračování  Určení počáteční hlásky  Kolik najdeš slov na tuto hlásku?  Skládání a rozkládání krátkých slov („robotická řeč“) MOŽNOSTI ROZVOJE 5-6 LET  Sluchová figura a pozadí  Písmeno P tě vzbudí…  Tleskni, uslyšíš-li dané slovo  Vyhledávání slova ve čteném příběhu  Všechno lítá, co má peří…  Tleskni, uslyšíš-li danou slabiku – těžké! MOŽNOSTI ROZVOJE 5-6 LET  Sluchová paměť  Učení se básničkám a písničkám  Hry s postupným rozšiřováním slovní řady  Až pojedu na severní pól, vezmu si s sebou…  Rozvíjení vět  Vyhledávání obrázků se slovy, které dítě slyšelo  Opakování řady slov, vět  Předání informace  Plnění instrukcí MOŽNOSTI ROZVOJE 5-6 LET  Rozvoj vnímání a reprodukce rytmu  Rytmická cvičení, hra na hudební nástroje  Určování a záznam rytmické struktury K ORIENTAČNÍ ANALÝZE FFR STĚŽEJNÍ DIAGNOSTICKÉ NÁSTROJE  Rozhovor  Samostatné vyprávění a komentář (i s vizuální oporou)  Soubory slov, texty písniček, básničky  Specifické soubory slov – struktura a obtížnost dle jednotlivých kategorií hlásek  Soubory slov – specifické asimilace a artikulační neobratnost  Soubory slov – rezonanční vyváženost ROVINA FONETICKO-FONOLOGICKÁ  Hodnocení projevu  Srozumitelnost  Plynulost  Práce s prozodickými prvky KLIDOVÉ DÝCHÁNÍ  Slyšitelnost  Dýchání nosem  Dýchání ústy  Kombinace  Příčiny dýchání ústy – možné komplikace SPECIFIKA HLASOVÉHO PROJEVU  Síla hlasu + emoční prožívání v zátěžové situaci  Kvalita hlasu  Hlasový začátek + zvládnutí prodloužené fonace (čas/stabilita)  Rezonanční vyváženost VYŠETŘENÍ OROMOTORIKY  celkový výraz tváře  mimika  Test izolovaných orálních pohybů  Test orálně-motorických sekvencí  Testovací pohyby mimického svalstva TEST IZOLOVANÝCH ORÁLNÍCH POHYBŮ  Jazyk  Protruze – retrakce  Laterální pohyb  Dotknout se horního/spodního rtu uprostřed  Olíznout rty TEST IZOLOVANÝCH ORÁLNÍCH POHYBŮ  Čelist  Laterální pohyb  Otevřít a zavřít ústa  Zuby  Cvaknout zuby  Zakousnout se do spodního rtu TEST IZOLOVANÝCH ORÁLNÍCH POHYBŮ  Rty  Protruze  Úsměv – ukázat zuby  Úsměv – bez ukázání zubů  Jiné  Nafouknutí líce – „pu“  Zahvízdat  Zakašlat (ne reflexní kašel) TEST ORÁLNĚ-MOTORICKÝCH SEKVENCÍ  2 – jazyk – dotknout se horního rtu uprostřed; čelist (dolů/nahoru)  2 – zuby (1x cvaknout), rty (ukázat zuby)  3 – čelist (laterálně), zuby (zakousnout do spodního rtu), rty (ukázat zuby)  3 – jazyk (dotknout se spodního rtu uprostřed), rty (protruze), jazyk (olíznout rty) TEST ORÁLNĚ-MOTORICKÝCH SEKVENCÍ  4- rty (ukázat zuby), zuby (zkousnout do spodního rtu), čelist (laterálně), jazyk (olíznout rty)  4 – líce (nafouknout – pu!), rty (protruze), čelist (nahoru/dolů), rty (protruze),  5 – zuby (cvaknout), rty (protruze), čelist (laterálně), zuby (zkousnout do spodního rtu), čelist (nahoru/dolů)  5 - rty (protruze), jazyk (olíznout rty), zuby (cvaknout), líce (nafouknout – pu!), jazyk (dotknout se horního rtu uprostřed) TESTOVACÍ POHYBY MIMICKÉHO SVALSTVA  Sevření očních víček – normální/usilovné  Svraštění čela  Mračení  Krčení nosu  Úsměv  Cenění zubů  Střídání úsměvu a špulení ROVINA FONETICKO-FONOLOGICKÁ  vyšetření výslovnosti hlásek  Subjektivní hodnocení srozumitelnosti řeči – nápadnost a frekvence obtíží  Samohlásky/souhlásky  Opakování slov  Spontánní projev  Recitace a zpěv A E I O U OU AU ŤĎŇ P B M L FV C T S D Z N Č H Š CH Ž J CSZxČŠŽ K R G Ř BĚ PĚVĚ MĚ SKLADBATESTOVÉ BATERIE BTFS (SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., CARAVOLAS, M., 2013)  6 subtestů fonologického povědomí - slabikování v pseudoslovech - rozpoznání hlásek v pseudoslovech - izolace hlásek v pseudoslovech - skládání hlásek - elize hlásek v pseudoslovech - prohazování slabik  2 subtesty rychlého jmenování  1 subtest krátkodobé slovní paměti  1 subtest slovní paměti a morfologicko-syntaktické roviny SUBTESTY FONOLOGICKÉHO POVĚDOMÍ 1. slabikování v pseudoslovech 2. rozpoznání hlásek v pseudoslovech 3. izolace hlásek v pseudoslovech 4. skládání hlásek 5. elize hlásek v pseudoslovech 6. prohazování slabik