Eva Trnová PdF MU trnova@ped.muni.cz ¥ ÚKOL ¥ Navrhněte co nejvýstižnější inzerát Pište rychle, bez dlouhého rozmýšlení Přečtěte své inzeráty – můžete se sousedy sdílet své představy —HLEDÁ SE NADANÉ DÍTĚ Koho jste si představili? Porovnejte své představy s teorií a dosavadními výzkumy Chlapec nebo dívka? Reálné dítě, fiktivní hrdina nebo nikdo konkrétní? Když si představíte nadané dítě, v jakém prostředí se nachází? Typologie dle učitelek MŠ 1.„chytrolín“ 2.„povídálek“ 3.Bořek stavitel 4.snílek 5.„talent“ A.umělec - video B.sportovec Typologie dle učitelek ZŠ •1. předčasný čtenář •2. předčasný počtář - video •3. sportovec •4. umělec •5. dítě s vyhraněným zájmem Typologie dle učitelek ZŠ •1. předčasný čtenář - video •2. předčasný počtář •3. sportovec •4. umělec •5. dítě s vyhraněným zájmem Odkud se bere ten rozdíl? Dle výzkumů Havigerové Talent versus nadání Lucie Bílá…? Implicitně i lexikálně: „být nadaný v“ = vynikat na základě intelektové schopnosti, spojeno s předměty vědy (STEM) „mít talent pro“ = vynikat ve výchovách (výtvarné, hudební, dramatické umění a sport) Kdo je nadaný žák podle MŠMT —Za nadaného žáka se pro účely této vyhlášky považuje především žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. —Za mimořádně nadaného žáka se pro účely této vyhlášky považuje především žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. Označení úrovně kognitivních schopností jedince Nadaní a mimořádně nadání —Hranice 130 je stanovena pro vstup do Menzy —Dle Hollingworthové je pro „sociálně optimální inteligenci“ IQ v rozmezí 122 – 155, při IQ nad 160 jsou již rozdíly mezi výjimečně nadanými dětmi a jejich vrstevníky tak veliké, že můžou vést k sociální izolaci (zejména ve věku 4 – 9 let). —Nadaní žáci projevují nápadnou, vysokou úroveň schopností a podávají vysoké výkony v oblasti svého nadání x mimořádně nadaní žáci se tématu svého zájmu, nadání věnovat musí, jsou k tomu vnitřně puzeni. Nemají-li k tomu možnost – může dojít k frustraci (následkem je „zlobení“). —Nadaní žáci se rádi a snadno učí x mimořádně nadaní žáci se učit „musí“ – je to jejich potřeba. Z toho by měl vycházet i přístup pedagogů ke vzdělávání těchto obou podobných a přece odlišných skupin dětí. — — Nadání - zdroj problémů? —20 % nadaných dětí (IQ vyšší než 138) – mívá emocionální a sociální problémy -u celkové populace je tento počet 2x menší – 10% -riziková skupina - nespokojenost až frustrace z důvodů nenaplněných sociálních a výchovně vzdělávacích potřeb může vést k asociálnímu a deviantnímu chování -- opatření – včasná identifikace nadání a individuální přístup Je IQ dostatečným ukazatelem schopností ? —Terman: —Test IQ ukazuje, jestli náš mozek jede čtyřicetikilometrovou rychlostí nebo stokilometrovou, ale neříká nic o tom, o našem motoru, tedy o mozku a jeho skutečných možnostech. — Testování nadaných dětí předškolního věku —IQ není vhodné pro děti —ZŠ – Menza snaha vytvořit „testy“ —Testování dětí předškolního věku – Havigerová podle zahraničního originálu – CGS test - Characteristics of Giftedness Scale - Silvermanová Výsledky CGS v HK MŠ —Havigerová – 805 dětí 416 chlapců / 389 dívek —Cíle: —Popsat strukturu nadání dětí předškolního věku v Královéhradeckých mateřských školách podle výsledků ve skríninkové metodě CGS vyplňované učitelkami MŠ. —Struktura nadání budoucích prvňáčků v kontextu primární edukace a pedagogicko-psychologické péče —Vytipovat děti potenciálně mimořádně rozumově nadané. —Výsledky: Výsledky —Průměrné dítě předškolního věku: —JE: dobře myslí, rychle se učí, má rozsáhlou slovní zásobu, výbornou paměť, vydrží se soustředit, je citlivé (všeobecně i morálně), projevuje soucit, je silně zvídavé, vytrvalé, energické, s širokým okruhem zájmů, smyslem pro humor, stará se o spravedlnost, má zralé názory, je dychtivý pozorovatel, má živou představivost, obratně zachází s čísly a je dobré ve skládankách a puzzle — NENÍ: puntíčkářské, náruživé, nedává přednost společnosti starších, není předčasný čtenář a nemá tendenci zpochybňovat autority. Obecné charakteristiky nadání — — —„Populace nadaných se jeví směrem ven jako relativně homogenní, ale směrem dovnitř heterogenní skupina s pestrými interindividuálními rozdíly.“ — — Jurášková, 2006 Jaké je nadané dítě? — —Vaše inzeráty – vaše představy —Výsledky výzkumů – charakteristika nadaných —Odlišnosti u jednotlivých odborníků Obecné charakteristiky alias prototyp —Zkuste ve skupině vytvořit návrh charakteristik v jednotlivých oblastech: —v kognitivní oblasti —v afektivní oblasti —v motorické oblasti —v sociální oblasti — Kognitivní oblast • •Přirozená potřeba učit se a získávat nové poznatky, zvídavost —samostatné vyhledávání nových informací —ověřování informací z více zdrojů —tendence klást otázky autoritám (v dětství až bombardování otázkami, ve škole „dotěrné“ otázky na učitele) —Doporučení rodičům – odpovídat nebo ukazovat cesty, kde a jak získat odpovědi —N „Kdo se moc ptá…“, „Nebuď zvědavá…“ „Na to seš ještě malej…“ Kognitivní oblast •Originálnost myšlení – nové nápady, myšlenky – nekonvenční řešení (učitelky: pozor při hodnocení) –otázky typu „co kdyby •Doporučení: nikdy se nespokojte s první odpovědí, doptávejte se (co tím myslíš, co ještě), hrajte hry „co kdyby“) • • •Perfekcionismus v myšlení – bere v úvahu podrobnosti a detaily – myslí v několika rovinách, domýšlí daleko (myslí za roh) Kognitivní oblast •schopnost koncentrace a vytrvalost –neodpovídá danému věku –týká se však především toho, co jej baví •paměť –často mimořádná Kognitivní oblast Kognitivní oblast —raný zájem o písmena, čísla —raná čtenářská schopnost (3.-4. rok, spontaneita) —zájem o čísla a číselné operace (nejen vyjmenovat čís. řadu) —Všeobecné doporučení rodičům/učitelům: vizualizace a motorizace (viz kroky vpřed a vzad, abakus) Nužívání prstů, rukou —řeč —plynulá řeč již v předškolním věku (avšak i pozdní mluvčí) —bohatý slovník — obsahuje výrazy typické pro starší věk —obsahuje i abstraktní pojmy a cizí výrazy N Afektivní oblast •vnitřní motivace —N nekazit vnější motivací •estetické cítění –nekazit vnější motivací •smysl pro humor –smějí se situacím, které vrstevníci ještě nechápou –smějí se dříve –smějí se jevům, které ostatní nechápou (Cimrmanovo H2SO5) • Afektivní oblast —emocionální citlivost a náchylnost ke vzniku emočních problémů —souvislost s domýšlením, váhavost (např. benzínový zapalovač a mýdlo) —souvislost s pocitem odlišnosti, odmítání komunitou atp. —zájem o otázky pravidel, morálky a spravedlnosti —viz maminka – děvčátko norm IQ, ale extrémně těžce snáší nespravedlnost —viz R2 - Kolik je na světě lidí? Proč se ptáš? No, přemýšlím, kolik budu potřebovat lodí a semínek stromů, kdyby se na nás řítil meteor, aby měl každý člověk možnost záchrany —Doporučení: stanovujte společně pravidla, odvolávejte se na ně; střežte se nesplněných slibů •až existenciální deprese (plyne z toho, že si neumí samy zodpovědět otázky o smyslu života) •Doporučení: slyšet varovné ticho Afektivní oblast Afektivní oblast —poruchy spánku spojené s nadměrnou vzrušivostí nervové soustavy —obecně menší potřeba spánku —strach usnout (co když o něco přijdu?, co by se mohlo všechno stát?) — —Doporučení: večerní rituály, usínání „s doprovodem“ (MŠ- čtená pohádka, starší - rozhovor) Sociální oblast —nezapadá mezi vrstevníky —viz odlišné zájmy… —navazuje vztahy se staršími a dospělými —motivem společné zájmy… —Doporučení: vyhledat stejně „ulítlého“ vrstevníka, organizovat skupinky pro nadané (Menza kluby a různé tábory; Talnet…) — —Nebezpečí: jsou-li vrstevníky odmítané, následují pocity izolace a neporozumění, někdy se promítnou do apatie nebo agrese Motorická oblast —problémy s jemnou motorikou —nedostatečně rozvinutá grafomotorika —viz u Juráškové píší hůlkovým… —Doporučení: místo na krasopis se soustředit na myšlení —celková pohybová neobratnost —Viz neudělá kotoul —Doporučení: cvičení (dobře namotivovat), posilování sebedůvěry a sebevědomí (neumím kotoul a o co jde?) —Někdy se spolupodílí vztah k ICT („věčně u počítače) —Doporučení: nezakazovat, ale čas trávený u ICT vymezit, nabízet alternativy (knihovna, kroužek, tutor…) —Myšlenka k diskusi: intelektově nadané děti často rodiče od útlého věku zapisovali do ZUŠ nebo jinak vedli k hudbě, umění a ke kognitivním činnostem, ale málokdy ke sportu Charakteristika nadaných (podle Silverman) Charakteristiky Nadané děti "Průměrné" děti Velká bdělost 67% 42% Velký rozsah paměti 31% 3% Výborná paměť 67% 27% Rozvoj čtení 58% 13% Rozšířená slovní zásoba 87% 34% Pozorovací schopnosti 64% 34% Velká zvídavost 58% 40% Více než 1 imaginární kamarád 50% 9% Živá představivost 46% 22% Vysoký stupeň kreativity 66% 8% Nadaní a vrstevníci 1 —Učitel, zejména v nižších ročnících, je nositelem postoje, který k nadanému dítěti zaujmou ostatní děti ve třídě. —Clasenovi (1985, cit. dle Vondráková, 2005) uvádějí pět variant vztahu mezi úspěšností nadaných a jejich přijetím skupinou vrstevníků: —1. popření schopností – aby byl přijat vrstevníky, žák popře nebo odmítne své nadání, —2. ponoření se do schopností – aby zmírnili bolest z odmítnutí vrstevníky, ponoří se do svého oboru a vyloučí všechno a všechny ostatní, —3. ambivalence – nemohou se rozhodnout mezi přijetím a popřením svých schopností, jejich výkon kolísá, Nadaní a vrstevníci 2 —4. odcizení – nechtějí být úspěšní ani se připojit ke skupině. Někteří jsou tak odcizeni, že opustí školu, buď doslova, nebo alespoň psychicky, —5. rozhodnost – žáci, kteří úspěšně zvládnou tento konflikt, jsou nezávislí, mají svůj okruh přátel a často se aktivně zúčastňují školních činností. Obvykle mají vysoké sebehodnocení, důvěru ve své schopnosti a jejich vztahy s vrstevníky jsou bez problémů. —Pozitivní vrstevnické vztahy podporují kognitivní vývoj dítěte, zlepšují jeho sociální dovednosti, podílejí se na vývoji zdravého sebepojetí a utvářejí morální a sociální hodnoty (Hříbková, 2009). — Mýty o nadaných —Přečtěte si list s mýty a poznačte si, které z uvedených výroků považujete za pravdivé a které za mýty a předsudky o nadaných a nadání. Mýty •Nadání je vrozené, nedá se ztratit •Nepotřebují pomoc, přeci jsou nadaní - probijí se a uplatní i bez pomoci jiných • •Jejich mimořádné schopnosti okolí vždy uznává, oceňuje a akceptuje (zvlášť rodina) • •Dostali „to“ všechno bez námahy, zadarmo • • Vždy umí své schopnosti bez problémů ukázat a projevit Mýty •Jsou to děti šťastné, narozené v „neděli“, vše jim jde lehce, daří se jim • •Musí být stejně dobří ve všech oblastech (zvláště ve škole) •Jsou od přírody „individuálními běžci“, samotáři, kteří si vystačí a nikoho nepotřebují. • •Vychutnávají si pocit, když si druzí z nich berou příklad. • •Musí být zodpovědnější i za druhé. • •Musí být přísněji hodnoceni než ostatní? • •Nejdůležitější je pro ně jejich vysoké nadání. Mýty Rozdíl mezi bystrým a nadaným dítětem (podle Cvetkovič-Lay) - 1 Bystré dítě Nadané dítě Zná odpovědi Klade otázky Zajímá se Je zvědavé Má dobré nápady Má neobvyklé nápady Odpovídá na otázky Zajímá se o detaily,rozpracovává,dokončuje Je vůdcem skupiny Je samostatné, často pracuje samo Se zájmem naslouchá Projevuje silné emoce, přitom poslouchá Lehce se učí Všechno už ví Je oblíbené u vrstevníků Více mu vyhovuje společnost starších dětí a dospělých Chápe významy Samostatně vyvozuje závěry Rozdíl mezi bystrým a nadaným dítětem (podle Cvetkovič-Lay) - 2 Bystré dítě Nadané dítě Vymýšlí úkoly a úspěšně je řeší Iniciuje projekty Přijímá úkoly a poslušně je vykonává Úkoly přijímá kriticky,dělá jen to, co ho baví Přesně kopíruje algoritmy úloh Vytváří nová řešení Dobře se cítí ve škole Dobře se cítí při učení Přijímá informace, vstřebává je Využívá informace, hledá nové možnosti aplikace Dobře si pamatuje Kvalitně usuzuje Je vytrvalé při sledování Velmi pozorně sleduje Je spokojené se svým učením a výsledky Je velmi sebekritické Konkrétní problémy, se kterými se může pedagog setkat při výuce nadaných dětí (Jurášková, 2003). —hyperaktivita —odmítání instrukcí učitele, negativismus —chytání za slovo, nesouhlas, kladení provokujících otázek —individualismus, neochota spolupracovat např. se spolužákem ve skupince —vlastní způsob řešení problémů, odmítání standardních postupů (např. mezikroky při —výpočtech) — „černobílé“, kategorické myšlení (např. nemůže-li být nejlepší, bude nejhorší) —• výrazné afektivní reakce (např. projevy nespokojenosti při neúspěchu) — Identifikace nadaných —Identifikační proces má 2 základní kroky: —Nominace (navržení nebo preidentifikace) —Kdo nominuje - rodiče, spolužáci, samo nadané dítě, ale zejména učitelé. —Velký význam - bez ní se žák obvykle k odborníkovi, který provede komplexní diagnostiku, nedostane. —Učitelé mají těžký úkol - nemají k dispozici nástroje k objektivnímu posouzení nadání. Důležité je, aby každý učitel měl základní poznatky o tom, co to je nadání a znát specifika a typy nadaných dětí, posuzovat žáky komplexně, nejen na základě některých rysů, případně jejich chování. —Diagnostika - záležitost odborníků na danou oblast. — Provádí se prostřednictvím objektivních metod, které také vycházejí z různých teorií. —V našich podmínkách se diagnostika nadání provádí v pedagogicko-psychologických poradnách, dítě do osmnácti let může být diagnostikováno jedině se souhlasem rodičů. — „Identifikační“ metody —Příklady psychologických metod: — Inteligenční testy — Výkonové testy aj. —Příklady pedagogicko-psychologických metod: — Testy kreativity — Testy motivace — Zájmové charakteristiky — Nominace a nominační škály —Příklady pedagogických metod: — Didaktické testy — Analýza portfolia — Školní prospěch — Úspěšné absolvování soutěže aj. —Příklady lékařských metod: — Antropometrická měření — Měření reakčního času — Frekvence dýchání aj. — — — Chyby v identifikaci —Negativní chyba identifikace (výběru): — Neobjevení výjimečné schopnosti dítěte z několika příčin. Tyto příčiny můžeme hledat ve zmíněných modelech nadání. Může jít např. o nevhodné výchovné prostředí, nediagnostikovanou poruchu učení, špatný zdravotní stav, nízkou motivaci atd. Odmítnutí takového „nevhodného“ uchazeče o obohacující vzdělání můžeme pokládat z hlediska vlivu na dítě za problematický a negativně prožívaný. — —Pozitivní chyba identifikace (výběru): — Dítě je identifikováno jako nadané, i když ve skutečnosti tyto schopnosti nemá. Tento druh identifikace se může jevit jako eticky bezproblémový. Ale – co když se dítě nebude vyvíjet v souladu s naším očekáváním? Důsledky zklamání mohou být o mnoho závažnější než verdikt o nepřijetí hned v počátcích výběru. Test pro rodiče — Typy nadaných – leader (lídr) —Nadaný, který dokáže své nadání uplatnit na poli vztahů s vrstevníky a v jisté konfiguraci i s autoritami. Ze získaných zjištění (např. pozorované vlastnosti, pozice v kolektivu vrstevníků) můžeme usuzovat na třetinu až polovinu populace nadaných. Takový jedinec bude aktivní ve směru k okolí, bude citlivý na svou pozici v kolektivu, bude organizátorem a zároveň spolupracujícím článkem, kterého je vhodné vtahovat do dění např. ve školní třídě, pověřovat ho různými úkoly apod. Dá se předpokládat, že bude ochotný pomoci slabším, řešit problémy kolektivu atd. Může jít také o jedince, který v systému kolektivu není nijak výjimečný, je v něm však spokojený a je také přijímán okolím. Tomuto typu budou odpovídat spíše dívky. Typy nadaných - badatel —Nadaný stojící spíše na okraji kolektivu, avšak zpravidla respektován pro své dovednosti (zejména v kolektivu starších dětí). Jeho spokojenost v kolektivu bude spíše proměnlivá, podobně jako ochota participace na společných aktivitách. Bude více zaměřen na své poznávací aktivity, než na dění např. ve školní třídě. Můžeme usuzovat přibližně na čtvrtinu až třetinu populace nadaných. — Typy nadaných - rebel —Nadaný, který je charakteristický velmi silným Já, bude mít tendenci spíše nerespektovat autority, dělat si věci po svém, bude se projevovat jako tvrdohlavý, živý. Jeho vztahy s vrstevníky budou spíše proměnlivé, stejně tak jako jeho spokojenost v kolektivu. Tento typ by mohl být také charakterizován jako „neúspěšný" leader (kdy nedojde k požadované reakci okolí na jeho aktivitu). Ze získaných výsledků můžeme usuzovat přibližně na šestinu až pětinu jedinců. — Práce s nadanými —V centru pozornosti současných výzkumů, týkajících se nadání, je interakce mezi potenciálem dítěte a možnostmi jeho rozvoje. —Přiměřené vzdělávání vyžaduje odpovídající vybavení a úroveň výuky. —Vysoká úroveň potenciálu může být ve školách rozvíjena prostřednictvím: —(a)diferenciace - přiměřenost kurikula a učiva vlastnostem konkrétního žáka (pestrá nabídka pro různé typy žáků) —(b) individualizace - vzdělání „šité na míru“. Žák má větší odpovědnost za obsah a tempo svého vzdělávání. Měl by se vést k tomu, aby kvalitu svého učení sám kontroloval. Stanovování vlastních cílů vzdělávání a vlastních vzdělávacích strategií. — — Základní způsoby práce s nadanými žáky —akcelerace - urychlování postupu (předčasný vstup do školy, přeskočení ročníku). Princip akcelerace umožňuje seskupování žáků podle úrovně dosažených kompetencí, vytváření věkově heterogenních skupin. Tyto vzdělávací programy vyhovují zejména žákům s rychlým učebním tempem. —obohacování (enrichment) - rozšíření učiva, vyšší náročnost výuky. Je zaměřeno zejména na rozvoj vyšších mentálních procesů a rozvoj tvořivosti. Důraz je kladen především na řešení problémových úloh žákem, na strategii plánování řešení úloh a na rozvoj strategií myšlení. —Princip akcelerace je často doprovázen metodami obohacování, oba přístupy se při vzdělávání nadaného žáka doplňují. — Organizační formy —přeskupování žáků —speciální školy a třídy —soustřeďování nadaných v rámci školy a třídy —účast na projektech —spolupráce s dalšími institucemi (víkendové semináře atd.) —kombinace těchto postupů, např.: —souběžné studium některých předmětů nebo oblastí učiva ve vyšší třídě nebo na vyšším stupni vzdělávání —domácí výuka Recept, jak rozvíjet nadání —„S jistotou nadsázkou tedy můžeme formulovat „recept“ na nadané dítě/žáka/studenta. Vezmi nadprůměrné intelektové schopnosti v jedné, více nebo všech typech inteligence, přidej tvořivost a silnou motivaci k tomu, tyto předpoklady využít. Vraž to do prostředí milující a podporující rodiny, peč to dostatečně dlouho v prostředí výborné školy s učiteli, kteří umí vzdělávat nadané žáky a pod vlivem inspirujících a stimulujících vrstevníků. Okořeň to specifickými intelektovými schopnostmi v některé oblasti a podávej v situaci, která umožní v pravý čas maximálně podporovat, stimulovat a rozvíjet projevené nadání. Ponech tomu možnosti spoluvytvářet vlastní prostředí i za cenu, že se ti byt změní v laboratoř, zoologickou, ateliér nebo v něco úplně jiného.“ — NTC metoda —Nikola Tesla Centrum – Ranko Rajovič —Vliv na rozvoj dítěte: dědičnost X prostředí —Kdy začít rozvíjet nadání – stěžejní období 3-6 let- rozvíjíme rozumové funkce, grafomotoriku a pohybové dovednosti dětí – cílený trénink ve prospěch mozkového rozvoje —Základ tvoří cílené zadávání aktivit na rozumový rozvoj: pracovní listy, herní činnosti a skupinové aktivity v interiéru i v přírodě. NTC Aktivity —třídění a pojmenovávání obrázků – práce s vlajkami —analýza a syntéza tvarů – ukázka matematika —tréning logického myšlení – ukázka povídky —trénink paměti – vlajky, auta, básničky… —rozvoj slovní zásoby —rozvoj vědomostí dítěte o okolním světě - bádání —NEPŘETĚŽOVAT!!! - VZBUDIT ZÁJEM - PODPOROVAT —Přetěžování v tomto věku více souvisí s frekvencí a časovou náročností než obsahem – tenis 2-3x týdně zatíží dítě víc než práce s PL nebo logické hry — Metodika NTC —I. fáze Dodatečná stimulace rozvoje synapsí —– cvičení motoriky, grafomotoriky a akomodace oka —II. fáze Stimulace vývoje asociativního myšlení —Stupeň 1 : Abstrakce, vizualizace —Stupeň 2: Abstraktní klasifikace a třídění — Stupeň 3: Asociace, hudba •III. fáze Stimulace vývoje funkcionálního myšlení —- hádankové příběhy a hádanky — Ukázka NTC —Příběh —Jednou hustě sněžilo a myška se schovala pod malou houbu. Nezbylo tam místo pro jejího kamaráda, který se šel schovat jinam. Když se den poté při dešti potkali pod stejnou houbou, už se tam vešli oba. Jak je to možné? —D 1 – Myšky nic nejedly, a tak byly menší. —U. nemohly tolik zhubnout za jeden den. —Ch1 : Měly deštník. —U: Neměly deštník. —D2: Houba za 1 den vyrostla, tak se tam vešly obě. —U Výborné řešení. Vzpomeňte si, jak jsme si říkali, že po dešti houby rychle rostou. Ukázka - matematika —Matematická pregramotnost Ukázky z přírodovědy —Podporovat bádání – hraní s cílem objevit „přírodní zákonitosti“ —Důležité prekoncepce – vztah k STEM se buduje v předškolním věku Eva Trnová Masaryk University Brno, Czech Republic trnova@ped.muni.cz logo_mu