SZ6030 SPECIÁLNÍ A INKLUZIVNÍ PEDAGOGIKA - přednáška PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. podzim 2018 KONTAKT + ÚVODNÍ INFORMACE • PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. • gajzlerova@ped.muni.cz • konzultační hodiny • středa 13:55 - 14:40 • dále dle individuální domluvy • Zápočet • 2 kredity POŽADAVKY K ZÁPOČTU - TÝMOVÝ PROJEKT • Zpracujte návrh aktivity pro heterogenní skupinu žáků/studentů nebo dospělých dle vlastního výběru • Do aktivity musí být zapojeni všichni žáci/studenti/dospělí s různým druhem a stupněm SVP (dle zvolené kazuistiky-ve studijních materiálech) • Zpracování v týmu (cca 5 lidí) • Kazuistika dítěte/jedince s postižením – v interaktivní osnově • Výstup – zpracovaná myšlenková mapa + průvodní text • Odevzdání do odevzdávárny v IS do 31.1. 2019 TÝMOVÝ PROJEKT • Myšlenková mapa • základní myšlenky, body, milníky projektu • zobrazí vybranou aktivitu a její adaptaci • adaptace metod a forem práce • odstraňování měkkých a tvrdých bariér • úpravy pravidel aktivity • využití podpůrných opatření nebo kompenzačních pomůcek UKÁZKY MYŠLNEKOVÉ MAPY LITERATURA A ZDROJE INFORMACÍ • Interaktivní osnova předmětu • Literatura v IS pod kódem předmětu VNÍMÁNÍ POSTIŽENÍ A INKLUZE Z HISTORICKÉHO HLEDISKA INKLUZE (UNESCO, 2005) • proces vytváření optimálních podmínek pro různorodé potřeby žáků prostřednictvím většího zapojení žáků do vzdělávání, kulturního a společenského života a minimalizace vyčlenění (exkluze) v rámci vzdělání a ze vzdělání HLAVNÍ MEZINÁRODNÍ DOKUMENTY • Všeobecná deklarace lidských práv (1948) • Úmluva OSN o právech dítěte (1989) • Prohlášení ze Salamanky a Akční rámec pro speciální vzdělávání (1994) • Prohlášení OSN o právech osob s postižením (2006) INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Kontext českého vzdělávacího systému, pohled na současné statistiky a trendy v průběhu let VIDEA - INTEGRACE X INKLUZE • Budu chodit… • https://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI 6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod • Integrace x Inkluze • https://www.youtube.com/watch?v=PqZE9WRoOrI&list=PL3Wv3QI6 zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod&index=5 • 0:44 – 1:30 INKLUZE = INKLUZIVNÍ ŠKOLA „ŠKOLA PRO VŠECHNY“ • škola vytvářející prostor pro realizaci principu spravedlivých vzdělávacích příležitostí • při neúspěchu je třeba hledat bariéry v systému a ne v dítěti • respektování skutečnosti, že každé dítě má unikátní charakteristiku, zájmy, schopnosti a vzdělávací potřeby • Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009 • vzdělávání začleňující všechny děti do běžných škol • snaha přizpůsobit edukační prostředí dětem • Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010 • předmětem inkluze je mnohem širší populace, než jen děti s postižením • (Lechta, V. Inkluzivní pedagogika, 2016) • je založená na ideji integrace, ale rozdílnost jedinců je již chápána jako normalita TROCHU STATISTIKY POČET ŽÁKŮ SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM / ZNEVÝHODNĚNÍM v Jihomoravském kraji v roce 2013 – 6422 dětí se ZP v základním školství (zdroj: inkluze.upol.cz) Rok 2014/15 – 75 484 Rok 2015/16 – 78 717 – v běžných třídách 49 225 Zdroj ČŠI 1) 1) Zdravotně postižení a znevýhodnění žáci celkem 99 386 96 263 89 527 82 080 76 294 72 854 71 801 70 723 71 791 72 110 73 629 ve speciálních třídách 1) 46 268 45 006 43 971 42 098 40 209 38 504 37 040 34 497 32 631 31 222 30 277 individuálně integrovaní žáci v běžných třídách ZŠ 53 550 51 587 45 556 39 982 36 085 34 350 34 761 36 226 39 160 40 888 43 352 Podíly na celkovém počtu žáků základních škol Zdravotně postižení a znevýhodnění žáci celkem 10,0% 10,0% 9,8% 9,4% 9,0% 8,9% 9,0% 9,0% 9,0% 9,0% 9,0% Žáci ve speciálních třídách ZŠ 4,6% 4,7% 4,8% 4,8% 4,8% 4,7% 4,7% 4,4% 4,1% 3,9% 3,7% Individuálně integrovaní žáci v běžných třídách ZŠ 5,4% 5,4% 5,0% 4,6% 4,3% 4,2% 4,4% 4,6% 4,9% 5,1% 5,2% Komentá e: Zdroj: databáze MŠMT 2007/08 2008/09 vtom 2009/10 2012/13 2013/142003/04 2004/05 2005/06 2006/07 2010/11 2011/12 35 147 14 555 4, 25 % 1, 76 % Rok 2013 NÁRODNÍ DOKUMENTY A LEGISLATIVA NÁRODNÍ DOKUMENTY • ratifikace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (podzim 2009) • na základě ratifikace byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením (2010–2014) • koncipován Národní akční plán vzdělávání (NAPIV) z března roku 2010 • Akční plán inkluzivního vzdělávání 2016-2018 • Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 • 5 strategických cest pro vzdělávací systém • detailně popsány vize, plánované aktivity podpory, projekty, … LEGISLATIVNÍ RÁMEC • Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů • novela - zákon č. 82/2015 Sb. • § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP • § 116 Školská poradenská zařízení LEGISLATIVNÍ RÁMEC • Vyhláška č. 27/2016 – o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných • podpůrná opatření • IVP, PlPP • asistent pedagoga • postup při poskytování PO 1. st. / 2.-5. st. • vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona • nadaní a mimořádně nadaní • její novela č. 270/2017 Sb. a novela č. 416/2017 Sb. MOŽNOSTI VZDĚLÁVÁNÍ V SOUČASNÝCH PODMÍNKÁCH • definuje vyhláška č. 27/2016 Sb. - § 19; ve znění dalších novel • upřednostnění ve škole, která není zřízena pro žáky podle druhu znevýhodnění (§16 odst. 9 zákona) za využití podpůrných opatření à ideálně ve škole hlavního vzdělávacího proudu • pokud nepostačují à na základě doporučení PPP, SPC, vzdělávání ve škole pro žáky podle druhu znevýhodnění (§16 odst. 9 zákona) • možnost vzdělávání žáků i s jiným druhem znevýhodnění • max. ¼ z počtu žáků • netýká se žáků s mentálním postižení RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY RVP pro základní vzdělávání (leden 2016) • část D; kapitola 8 - vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami • vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (PO) • systém péče o žáky s přiznanými PO • podmínky vzdělávání žáků s přiznanými PO • část D; kapitola 9 - vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných • definují podmínky vzdělávání ŽÁK / DÍTĚ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI podzim 2017 ŽÁK SE SVP - ZMĚNY V TERMINOLOGII PRO POTŘEBY ŠKOLSTVÍ • Zdravotní postižení • postižení mentální, tělesné, zrakové, sluchové, vady řeči, autismus, souběžné postižení více vadami, poruchy učení nebo chování • Zdravotní znevýhodnění • zdravotní oslabení či dlouhodobá nemoc • Sociální znevýhodnění • rodinné prostředí s nízkým socioekonomickým statusem, žáci v riziku, nařízená ústavní či ochranná výchova, postavení azylanta či uprchlíka, odlišný mateřský jazyk • „…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“+ výčet § 16, odst. 9 • Žáky tak pro vzdělávací účely nečleníme podle původních diagnostických kategorií, ale hodnotíme jen potřebu úpravy podmínek jejich vzdělávání. Lineárnídělenínově KATEGORIZACE DLE MÍRY PODPORY Co jsou podpůrná opatření a jejich účel PODPŮRNÁ OPATŘENÍ - § 16, ZÁKON 82/2015 SB. • nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta • bezplatné poskytování školou a školským zařízením • Podpůrná opatření – jednotlivé stupně - příloha č. 1 vyhlášky č. 27/2015 Sb. PODPŮRNÁ OPATŘENÍ • 5 stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnost • Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení • Podpůrná opatření 2. až 5. stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení • nutný písemný informovaný souhlas zákonných zástupců • 5. stupeň – vzdělávání v základní škole speciální • Poskytována samostatně, nebo v kombinaci různých druhů a stupňů • KATALOGY PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ – UPOL • Systémová podpora inkluzivního vzdělávání • http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy • http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog-vseobecny.pdf CO VYŽADUJE PŘÍTOMNOST ŽÁKA SE SVP VE SKUPINĚ/TŘÍDĚ/DRUŽINĚ Žák se SVP Zvýšená flexibilita práce pedagogických pracovníků Organizační zásahy Zvýšená adaptace forem práce Kooperace pedagogických pracovníků Individualizace v práci/činnosti Žovinec, E. (2016) Inkluzivní didaktika. In Lechta, V. Inkluzivní pedagogika PŘÍKLAD – KRIZOVÝ SCÉNÁŘ • Ukázka použití krizového scénáře z katalogu podpůrných opatření • http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog- vseobecny.pdf • s. 134 - 136 AKTÉŘI ŠKOLNÍ INKLUZE KDO TAM PATŘÍ? Žák Učitel předmětu Asistent pedagoga Školní speciální pedagog Rodič Školní psycholog Výchovný poradce Metodik prevence Rodina Další odborníci Třídní učitel Další učitelé školy Spolužáci Připravenost školy Připravenost prostředí Připravenost rodiny Postoje společnosti ŠKOLA - ŽÁCI • Postoje třídy vůči spolužákům se SVP • Jak seznámit žáky s… • Aktivní debaty/komunikační kruhy, přednášky… • Výuka příběhem – Global story lines • Využití zpracovaných metodik – www.chodicilide.cz • Rytmus.cz • http://vzdelavani.rytmus.org/kurz/dilna-pro-zaky--vasi-skoly • Jak to vidí děti?: http://www.rytmus.org/stranka/inkluze-skola • 3:54 • Projektová výuka, seznamovací aktivity • Co to je být … PORADENŠTÍ PRACOVNÍCI VE ŠKOLE VÝCHOVNÝ PORADCE • nutné kvalifikační studium výchovného poradenství • pracuje na všech základních a středních školách a základních školách pro žáky s SVP • většinou učitelé • poradenské oblasti • výchova, vzdělání, • volba studia, povolání • Standardní činnosti školy à výchovného poradce • poradenské • metodické • informační náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 3 ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE • pracuje na všech základních a středních školách a základních školách pro žáky s SVP • většinou učitelé • podílí se na koordinaci aktivit v oblasti prevence sociálně patologických jevů • vytváří strategii prevence zneužívání návykových látek • minimální preventivní program školy • podílí se na jeho tvorbě, kontrole, realizaci, koordinaci • Standardní činnosti školy à školního metodika prevence • poradenské • metodické • informační a koordinační náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 3 ŠKOLNÍ PSYCHOLOG • může působit na všech školách • hlavní činnosti • program poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole + primární prevence • snižování rizika vzniku výchovných, výukových problémů a negativních jevů ve vývoji • Standardní činnosti à školního psychologa • diagnostika, depistáž • konzultační, poradenské a intervenční práce • metodická práce a vzdělávací činnost náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 3 ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG • může působit na všech školách • podílí se na programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole + primární prevence • Standardní činnosti • diagnostika a depistáž • konzultační, poradenské a intervenční práce (péče o žáky se SVP) • metodické, koordinační a vzdělávací činnosti náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 3 „ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ“ • zakládá škola nově • zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole • obsahuje popis a rozsah činností • výchovného poradce • školního metodika • případně šk. speciálního pedagoga a šk. Psychologa • zpracovává Preventivní program školy • podílí se na poskytování podpůrných opatření • spolupracuje s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků (OSPOD – orgán sociálně-právní ochrany dětí) • spolupracuje se školským poradenským zařízením MODIFIKACE VYUČOVACÍCH METOD A FOREM PRÁCE Práce s heterogenní skupinou ve škole a při mimoškolních aktivitách • Př. Živá třída v praxi… • http://www.spiritualplanet.cz/ziva-trida-v-praxi-pribeh-brnenske- ucitelky-ktera-v-detech-vzbudila-zapaleni-pro-uceni-a-nadseni-pro- spolupraci/ Styly učení Stimuly Prvky, které nás ovlivňují prostředí emoce odpovědnost, soulad vytrvalost, soustavnost struktura sociologie fyziologie strava čas ve dne pohyb psychologie MODIFIKACE VYUČOVACÍCH METOD A FOREM • Podpora motivace žáka • Kooperativní učení • Individuální práce s žákem • Strukturalizace výuky – vizualizace času a prostoru, změn • Pravidelná kontrola pochopení osvojovaného učiva Katalogy podpůrných opatření • http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog-vseobecny.pdf • Str. 103 JEDEN Z PŘÍKLADŮ • https://www.youtube.com/watch?v=4cscJcRKYxA