Seminář komunikace Kombinované studium Lekce 1 RNDr. Eva Trnová, PhD. Organizace •Podmínky ukončení: •Video: •- jakákoliv pedagogická komunikace •- reflexe -Sebereflexe -Kam – bude v ISU -Termín – návrh 31.12. 2018 – vyhovuje??? Obsahová struktura seminářů •Seminář 1 1.Obecná teorie komunikace 2.Základní informace z verbální a neverbální komunikace •Seminář 2 1.Otázky v pedagogické komunikaci 2.Zpětná vazba 3.Naslouchání •Vaše návrhy??? 1. 1. 1. 1. Co je to komunikace •Co si představujete pod pojmem komunikace? • Co je to komunikace •Latinský původ: znamená něco spojovat. •Různé významy: -označení pro dopravní síť -přemisťování lidí, materiálů, ale také myšlenek, informací, postojů, pocitů od jednoho člověka k druhému. • Definice komunikace •Kybernetika: Komunikátor – komunikační kanál – komuniké - komunikant (nakreslit schéma) •Nejde jen o pouhý přenos informace – jde o sebeprezentaci, o vyjádření postojů k předmětu, ke komuniké i k příjemci. •Jde o různou úroveň působení, ovlivňování, znesnadňování či usnadňování porozumění. •Komunikujeme i když nekomunikujeme! Aktivita - obrázek •Práce ve dvojicích - jeden kreslí druhý dává instrukce. Aspekty komunikace •Obsahový aspekt – sémantický obsah -co sdělujeme (obsah) a jak (struktura) … •Vztahový aspekt – vztahy pociťované mezi komunikujícími – většina vztahových informací je předávána neverbálními a paralingvistickými signály (zabarvení hlasu,frázování…) -vztah k obsahu komunikace – je pro mě zajímavý ?; -neverbální komunikace; -nutný soulad mezi sémantickým obsahem a vztahovým aspektem – nebezpečí neporozumění. Vsuvka z wiki •Sémantika • (též sémaziologie) je nauka o významu výrazů z různých strukturních úrovní jazyka – morfémů, slov, slovních spojení a vět, popř. i vyšších textových jednotek. Význam se často spojuje či ztotožňuje se vztahem těchto výrazů ke skutečnosti, kterou označují. Skutečností se rozumí to, co člověk poznal, tj. znalostní model té reality; o nepoznaném člověk nic neví. Slovo vzniklo z řeckého σημαντικός, sémantikos, od sémainó, označuji a séma, znak, znamení. Výraz (forma, syntaktická složka, jazykový konstrukt, řetězec symbolů) je nosná struktura, která umožňuje přenos, záznam (pamatování) a zpracování nesené informace – významu. Aktivita •Představení – ústně - písemně •1 minuta příprava – půl minuty prezentace •Cvičení ve dvojici Aktivita k procesu vnímání informace •Práce ve skupině •Zapište, co jste se od souseda dozvěděli – představte svého kolegu ostatním Komunikační proces •Co si pamatujeme: -snadněji zachytíme z komunikace to, co má větší informační náboj – hůře si pamatujeme věci běžné a opakující se - lépe neobvyklé, překvapující, výjimečné. •Výjimečnost může být způsobena: -obsahem -formou -osobností Zákon dvojí filtrace •Ochrana před zahlcením informacemi •Zákon dvojí filtrace: •1. filtrace - nevědomý proces •2. filtrace vědomý proces – vybíráme to, co je pro nás důležité, zajímavé… •Působení podnětů z prostředí – intenzivní podněty přitahují naši pozornost mnohdy i proti naší vůli. Vnímání informací •Proaktivní interference – neschopnost zapamatovat si nové věci (informace, zážitky). •Retroaktivní interference – vypouštění minulých zapamatovaných informací nebo zážitků. • Redundance sdělení •= míra informační nadbytečnosti •Důvody: •větší květnatost mluvy; •větší detailizování; •používání prázdných slov a frází. •Zajímavost: Psaný text odlišná míra redundance – řádky v horní polovině mají menší redundanci než dolní polovina textu. Všimli jste si toho? Proces vnímání zprávy •Dá se znázornit graficky - sinusoida •Počátek informace – působí novost •Konec informace - lidské povědomí reaguje tak, že se snaží zachytit co nejvíce z informace, když zjistí, že už nebude nic následovat •Střední část informace – vnímáme nejméně •Video Dva zákony •Zákon posledního členu – nejvíce si pamatujeme poslední informace z mluveného projevu •Zákon efektu primárnosti – zapamatujeme si zejména počáteční část informace. Video •Míra citlivosti při vnímání informací je individuálně odlišná. •Jak jste na tom Vy? Vzpomeňte na aktivitu „Představování“ • Jaké funkce má komunikace 1 •Zkuste nějaké formulovat – práce ve dvojicích Jaké funkce má komunikace 2 •Informativní – předávání informací mezi lidmi •Instruktivní – je to také funkce informativní, ale navíc vysvětlení významu, postupu… •Přesvědčovací – působení na druhého s cílem změnit jeho názor , postoj pomocí argumentace •Posilovací a motivující – patří k fci přesvědčující, ale jde o posilování určitých pocitů sebevědomí, vlastní potřebnosti, vztahu k něčemu… Jaké funkce má komunikace 3 •Zábavná – jde o to pobavit – snaha vytvořit pohodu •Vzdělávací a výchovná – specificky uplatňovaná zejména prostřednictvím institucí – souvisí s fcí informativní a instruktivní, ale navíc fce dohled, dozor, kontrola •Socializační a společensky integrující – vytváření vztahu mezi lidmi; společensky podmíněná – různé způsoby komunikace různých vrstev • Jaké funkce má komunikace 4 •Souvztažnost – informace jsou dávány do určitých souvislostí, které nám pomáhají lépe je pochopit a vstřebat •Fce osobní identity – ujasňujeme si, kdo jsme, vytváříme si svou osobnost komunikací s ostatními •Poznávací - souvisí s fcí informativní – tam je hlavní komunikant – zde komunikátor – sděluje zážitky, vzpomínky, plány… Jaké funkce má komunikace 5 •Svěřovací – zbavování se vnitřního napětí a pomáhá překonávat těžkosti, empatie •Úniková – snaha odreagovat se – pomáhá překonávat napětí, stres – „nezávazné povídání“ •Význam jednotlivých funkcí se mění v závislosti na mnoha faktorech •Které funkce jsou plněny především ve škole? Základní komunikační dovednosti •Napište na papírek, jaké dovednosti považujete za důležité pro komunikaci. • Porovnejte si své názory ve čtveřicích a vyberte pro prezentaci ty, na kterých se shodnete. Základní komunikační dovednosti •Mluvení •Čtení •Psaní •Naslouchání •Která je podle vás nejjednodušší a která nejobtížnější. Co ovlivňuje komunikaci •Dovednosti komunikujících •Počet účastníků •Fyzická blízkost Dělení komunikace •Verbální •Neverbální •Komunikace činem Práce s pracovními listy • Ukázky komunikace •Video Paterman https://www.youtube.com/watch?v=2hCceiQJi7c •Video verbální a neverbální komunikace •https://www.youtube.com/watch?v=aWT-yYVP60Y •Video Jak mluvit přesvědčivě https://www.youtube.com/watch?v=DBs68rcLg78 • • • • • Těším se na vás v listopadu J •