Seminář komunikace Kombinované studium Lekce 2 RNDr. Eva Trnová, PhD. Organizace •Podmínky ukončení: •Video: •- jakákoliv pedagogická komunikace -Reflexe - komentář VAŠEHO KOLEGY – co se podařilo, co by navrhoval udělat jinak – jak a proč, celkový pohled na prezentaci -Dvojice (případně trojice zapsat do prezentačního archu i když už jste psali minule – kontrola pro mne (:-) -Sebereflexe – VÁŠ POHLED – co se vám podařilo, co byste udělali jinak, celkový dojem ze sledování sebe na videu -Kam odevzdat video - do CIZÍ úschovny NAJDETE PODLE UČA – VLOŽÍTE 2x – 1x DO MÉ (UČO 26136) A 1x DO ÚSCHOVNY VAŠEHO KOLEGY (JEHO UČO) -Kam odevzdat komentář – společně s videem a komentářem od kolegy do mé úschovny -Termín – návrh 31.12. 2018 A DŘÍVE. Pomůcka k reflexi • Obsahová struktura seminářů •Seminář 1 1.Obecná teorie komunikace 2.Základní informace z verbální a neverbální komunikace •Seminář 2 1.Otázky v pedagogické komunikaci 2.Zpětná vazba 3.Naslouchání 4. 4. 4. 4. Otázky v pedagogické komunikaci • Co si představujete pod pojmem otázka? (Brainstroming) Aktivita - otázky • • Diskuse k aktivitě • Otázky •Práce s pracovními listy Zpětná vazba •Práce s pracovními listy Emocionální stránka komunikace Emocionální stránka komunikace •Pracovní list •PL_Emocionalni_ stranka_komunikace.docx Naslouchání • • • Naslouchání je umění •Kolik času trávíme v komunikaci (Adler, R. et al. 2001): IRF struktura • • • • • • • • • • • •Další sekvence • •Základní povaha výukové komunikace • •U: „Jaké je hlavní město Argentiny? •Ž: Buenos Aires. •U: Ano, správně…“ ••Kde je naslouchání v IRF struktuře? • •významné v rozhovorech „typu pomoc“ • •Aktivita naslouchajícího: -registruje, co a jak sděluje komunikační partner -na rozhovoru participuje kognitivně, emočně i akčně. -snaží se nejen vyprávějícímu porozumět, ale i se do něj vciťovat. •Verbálně i neverbálně dává vcítění najevo • Dovednost naslouchání •Příprava na aktivní naslouchání: •Práce ve skupině – jak dávat najevo aktivní naslouchání Cvičení •Aktivní •Kritické •Reflektivní a empatické •Poslouchání pro pobavení •Poslouchání pro informace Typy naslouchání (poslouchání) •Prostředí •Oční kontakt •Pozice těla •Neverbální povzbuzování •Verbální povzbuzování •Legitimizace emocí vyprávějícího •Poskytování zpětné vazby •Vciťování • Charakteristiky aktivního naslouchání •Neskáčeme do řeči •Mluvíme, když: •1) Chceme dát najevo, že rozumíme •Parafrázujeme, co řekl- rozuměl jsem dobře, že … •2) Chceme dát najevo, že nerozumíme •- Ptáme se, potřebujeme další informace Naslouchání - pravidla •Neverbální podpora: •Pohled do očí – ne příliš intenzivní – znervozňuje • Dáváme najevo pozornost i držením těla a omezením jiných aktivit – ztišíme rádio apod. •Neděláme jinou aktivitu – nepíšeme SMS, nezvedáme telefon – měl by vyzvat on, nebo se omluvíme •Zápis jen stručný, pak doplníme Naslouchání - pravidla •4 fáze naslouchání: •1. Třídící selekce •2. Udržení pozornosti •3. Utřídění myšlenek •4. Pamatování si • • Teorie PPT naslouchání - rozhovor •IS – více informací k tématu - samostudium • • • Těším se na vaše práceJ •