JAK A ČÍM MOTIVOVAT ŽÁKY KE STUDIU A VÉST JE K ODPOVĚDNOSTI Výsledek obrázku pro motivace Výsledek obrázku pro motivace OSNOVA •Co je motivace? •Vnitřní a vnější motivace •Jak dále můžeme dělit kreativitu •Co je kreativita a jak ji dělíme •Proč je kreativita důležitá •Kdo se v historii zabýval kreativitou? •Vztah motivace a kreativity • Výsledek obrázku pro motivace NA CO LZE VYUŽÍT TOTO RAMÍNKO? •Limit: 3 minuty Na stole, který je u zdi, se nachází svíčka, krabička připínáčku a zápalky. Umístěte danou svíčku na zeď tak, aby následně nekapal horký vosk na stůl. Musíte vysypat připínáčky, krabičku jimi připnout na zeď a na ni umístit svíčku. FUNKČNÍ FIXACE- KAREL DUNCKER •Funkční fixace je kognitivní zkreslení, které nám říká, že každý předmět má svou specifickou funkci, ke které slouží (např. šroubovák slouží ke šroubování) •K překonávání funkční fixace slouží kreativita. KTEŘÍ PSYCHOLOGOVÉ STOJÍ ZA OPERANTNÍM PODMIŇOVÁNÍM? •https://www.youtube.com/watch?v=AlhJYeSWqSs • K ČEMU MI TO BUDE? PROČ SE TO MÁM UČIT? JAMES KAKALIOS •https://www.ceskatelevize.cz/porady/10441294653-hyde-park-civilizace/217411058090520/ • PROČ? PROČ? •POTŘEBA VĚDĚT, PROČ SE TO UČÍM. •SMYSLUPLNOST PODNĚTŮ- jedna ze základních potřeb •V současnosti, kdy je umění ze škol vytlačováno a kreativita je vychvalována bez toho, aniž bychom věděli, jak ji učit, potřebujeme znovu poznat a definovat, co to vlastně kreativita je. • • •Co je kreativita ve výuce? •Jak jí docílit? STORYTELLING •Základna kreativního přemýšlení o dané látce. •Storytelling ve školství může nabídnout originální možnost vhledu do dějinných epoch, historických postav nebo obojího dohromady. Jeho ověřeným výsledkem je vyšší motivace žáků k učení - tedy jeden z nejdůležitějších faktorů učení vůbec. •Díky komplexnosti příběhu uceluje kontext a nabádá ke kreativnímu myšlení. •A navíc, co je opravdu důležité a směrodatné, je to zábava, je to hra. STORYTELLING VE VÝUCE VÝTVARNÉ VÝCHOVY NA 1. STUPNI ZŠ •https://is.muni.cz/th/c5zrl/DP_STORYTELLING_FINALNI_VERZE__Aneta_Barinkova.pdf • KDO JSOU TO TI HUSITÉ? TO SI NIKDY NEZAPAMATUJI •https://www.google.com/search?q=Opr%C3%A1ski+s%C4%8Desk%C3%AD+historje&client=safari&rls=en&source =lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjJoqzsrPrdAhUMK1AKHVP3BY8Q_AUIDigB&biw=1440&bih=752 • •dějiny udatného českého národa https://www.ceskatelevize.cz/porady/10177109865-dejiny-udatneho-ceskeho-naroda/208552116230021-kosm as/video/ • UČENÍ NÁPODOBOU- KREATIVITA PLODÍ KREATIVITU? •Dopad kreativity: •Byl prokázán dopad kreativity na sebepoznání, mezikulturní porozumění, motivaci, kreativní produkci, rozvoj kreativního myšlení i lepší konceptualizaci a komunikaci myšlenek individua. TŘÍDA 8.A. •Tři noví učitelé přichází do velmi problémové třídy. Chtějí se u žáků pokusit změnit nejen jejich přístup k učivu. Jak se jim jejich start podaří? Reality show ze školního prostředí. •https://www.ceskatelevize.cz/porady/10719503009-trida-8-a/dily/ • •https://www.youtube.com/watch?v=lB3bQlwtuJA CO TEDY ŽÁKY MOTIVUJE? •osobnost učitele, jeho kreativita a jeho dobrý příklad •záleží na celkovém klimatu ve třídě - navození příjemné pracovní atmosféry, vzájemných vztazích a spolupráci učitelů a žáků •Jednou z největších motivací zůstává pro žáka pochvala a kladné hodnocení jeho aktivit od vyučujícího. •Motivující výukou je pro žáky také aktualizace probíraných témat nebo rozhovory a diskuze na zvolené téma. • •Co se osvědčilo: •aktivní zapojení žáků do výuky a tzv. zážitková pedagogika. Její podstatou je výuka žáka pomocí zážitku, na základě kterého si zapamatuje maximum informací. ZAJÍMAVÉ ODKAZY •Perpetuum.cz •Sociálně- emocionální učení na českých školách a preventivní program Druhý krok •https://vyluka.org/o-vyluce/ • •