Teorie a metodika výchovy

KAPITOLA 2. Výchova k hodnotám, Mravní výchova

 

 Cíle: Na konci studia této kapitoly dokážete vysvětlit podstatu výchovy k hodnotám a orientujete se v základních přístupech k tomu výchovnému působení. Orientujete se ve stádiích mravního vývoje jedince a s tím související volbě vhodných metod mravní výchovy. 

Klíčová slova: Hodnoty, etická výchova, mravní výchova, výchova k hodnotám, odměna a trest ve výchově, stádia mravního vývoje, prosociálnost, hodnotová orientace.
 
 
Časový rozsah: 2 hodiny (90 min.)
 
 
Kontrolní list:
  1. Znáte význam výchovy k hodnotám a mravní výchovy.
  2. Vysvětlíte rozdíly mezi výchovou k hodnotám a mravní výchovou.
  3. Víte, co jsou to stádia mravního vývoje, a kteří odborníci se jimi zabývali.
  4. Znáte vliv stádií mravního vývoje osobnosti na volbu metod mravní výchovy.
  5. Víte, podle čeho je vhodné vybírat použitou metodu mravní výchovy, jejich výhody, nevýhody.
  6. Dokážete aplikovat způsoby výchovy k hodnotám na možnosti školní praxe a RVP.
  7. Vysvětlíte, v čem spočívá potřeba výchovy k hodnotám.
  8. Vyjmenujete možnosti pro realizaci výchovy k hodnotám.
  9. Dokážete stručně popsat historický vývoj cílů hodnotové výchovy.
  10. Víte, v čem spočívá projekt etická výchova.
  11. Dokážete popsat pojem hodnota.
  12. Dokážete klasifikovat druhy hodnot a znáte odborníky, kteří se tématem zabývají.
 
 

Shrnutí: 

Tato kapitola prezentovala podstatu výchovy k hodnotám a základní přístupy k tomu výchovnému působení. Z toho důvodu bylo třeba zabývat se klasifikací hodnot, pojmy hodnota a hodnotová orientace. Hodnota je subjektivní ocenění nebo míra důležitosti, kterou jedinec přisuzuje určitým věcem, jevům, symbolům, jiným lidem aj. Hodnotové modely vytvářejí součást evropské kulturní a vzdělávací tradice. Každý z nich představoval určité hodnotové paradigma, které vytvořilo hodnoty tak trvalého rázu, že docházelo v průběhu dějin k jejich revokaci a vzájemnému ovlivnění. Dítě přijímá v procesech socializace a enkulturace určitý společensky podmíněný pohled na svět. Osvojuje si zvyklosti, mravy, názory, vkus, způsoby chování, které jsou běžné ve společenském okruhu, ke kterému patří. Výchova k hodnotám by se měla realizovat na úrovni formálního, neformálního i skrytého kurikula. Přístupy hodnotové výchovy zahrnují: Učit o hodnotách (objasňování hodnot atd.); Pracovat s hodnotami, diskutovat, probírat, aniž by hodnoty byly předem dány; Učit hodnotami k hodnotám (kulturní expozice hodnotami); Podporovat žádoucí hodnoty; Orientovat na zážitek a zkušenost s hodnotami a vlastní výpověď (vytváření mravní situace a vyrovnávání se s následky vlastního jednání); Tvořit nové hodnoty

Mravní výchova je výchovné působení na žáka, jeho rozum, představy, postoje, city, vůli a jednání, aby byly v souladu s obecně uznávanými zásadami etiky. Cílem mravní výchovy je autonomní, vnitřně integrovaná, svobodná a zodpovědná osobnost, která uvědoměle mravně jedná na základě svého vnitřního přesvědčení a v souladu se společensky přijatými mravními normami. V další části jsme se zabývali stádii mravního vývoje jedince. Znalost těchto stádií je jedním z hlavních předpokladů pro volbu vhodných metod mravní výchovy. Kapitola uvedla dělení stádií dvou psychologů z 60. z let 20. století Švýcara J. Piageta a Američana L. Kohlberga, kteří dospěli k závěru, že mravní vývoj probíhá v několika stádiích. Následně byly metody mravní výchovy rozděleny na metody přímé (direktivní) pro stádium heteronomní morálky a metody nepřímé (indirektivní) pro stádium autonomní morálky.

V závěru byl přiblížen pojem prosociálnost a etická výchova. Realizace projektu, pokud škola nemá speciální vyučovací předmět Etická výchova, probíhá v rámci různých disciplín a doporučuje se při ní využívat specifických metod a prostředků jako hodnotová reflexe, nácvik ve třídě, reálná zkušenost.

Použitá a doporučení literatura:

DOROTÍKOVÁ, S. Filosofie hodnot. Praha: PdF UK, 1998. ISBN 80-86039-79-X.

FILOVÁ, H. Mravní výchova dětí školního věku. In Střelec, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3687-7.

GULOVÁ, L. Výchova k hodnotám a hodnotová orientace současné mládeže. In Střelec, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3687-7.

Jůva, V. sen. – Jůva, V. jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-39-7.

Kučerová, S. Člověk, Hodnoty, Výchova. Prešov: Grafotlač, 1996. 231 s. ISBN 80-85668-34-3.

KUČEROVÁ, S. Hodnotová orientace současnosti a výchova. In STŘELEC, S. (ed.) Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3.

KUČEROVÁ, S. Metody mravní výchovy. In STŘELEC, S. (ed.) Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3.

Kučerová, S. Obecné základy estetické výchovy. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0220-4.

Kučerová, S. Obecné základy mravní výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0183-6.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.

SPOUSTA, V. Teoretické základy výchovy. Brno: Paido, 1994. ISBN 80-210-1007-X.

Jaro, léto, podzim, zima... a jaro (Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom, 2003, Ki-duk Kim)

Pravidla moštárny (The Cider House Rules, 1999, Lasse Hallström)