Teorie a metodika výchovy
1. Rodina jako výchovný činitel
Video: Marečku, podejte mi pero (1976)
![]() |
Úkol: Na co se v ukázce zaměřovala pozornost rodiny, ve vztahu ke škole a na co by se podle vás měla zaměřovat? |
1.1 Co je to rodina?
Pojmem rodina obvykle představuje primární sociální skupinu. Tzn. vztahy mezi jednotlivými členy jsou neformální, velmi úzké, blízké. Jedinci se navzájem dobře znají.
Typy rodin:
Z jiného hlediska se rodina dělí:
1.2 Funkce rodiny (Střelec, 1998, s. 157-158):
Úkoly, které plní rodina jednak vůči svým příslušníkům, ale také ve vztahu ke společnosti.
1. Funkce biologicko-reprodukční
Děti jsou pokračováním života rodiny a tím i společnosti. Dříve taky zajišťovaly pokračování rodinné profesní tradice. K oživení této tendence opět dochází v souvislosti s procesem privatizace služeb a výrobních činností.
2. Funkce socializačně-výchovná
3. Funkce ekonomicko-zabezpečovací
Podstata spočívá v začlenění rodinných příslušníků do výrobní nebo nevýrobní sféry v určitých profesích, v místech s určitými nároky na pracovní síly, jejich kvalifikaci a podobně uspokojování. Zároveň je rodina tzv. mikroekonomickou jednotkou = má k dispozici určité finanční a materiální prostředky, které využívá, investuje, ukládá a tím více či méně přispívá ke stabilitě ekonomického systému společnosti. Rodiče jsou povinni ze zákona zabezpečit a uspokojit základní životní potřeby sebe, svého partnera a především svých dětí. Zajistit jim zdravý a plnohodnotný vývoj.
4. Funkce odpočinková a regenerace tělesných a duševních sil
jejich význam v současné společnosti spíše narůstá. Příčinou je změna způsobu životu, ale také posuny v hodnotových orientacích rodiny. Rodina se tak stává kompenzačním místem, kde jedinec po náročném hektickém dnu v převážně v práci nebo také ve škole, nachází klid a uspokojení. Děti někdy nacházejí toto centrum mimo rámec rodiny.
1.3 Znaky funkční rodiny
Členové rodiny se respektují, odpovědnost, rovnováha mezi potřebou sdílení a potřebou soukromí, dostatek komunikace, humor, oba rodiče vnímají dítě stejně, povzbuzování dítěte v řešení problému atd.
Pásma funkčnosti rodiny (Dunovský, 1986):
1.4 Výchovné styly
Existuje řada typologií. Některé detailněji sledují vztah emočního ladění a síly vedení (srov. Čáp – Mareš, 2007), mezi nejznámější jednoduché dělení však patří:
Rodič mnoho rozkazuje, hrozí, trestá a málo respektuje přání a potřeby dětí má málo porozumění, jednoznačně determinuje jedince svými zkušenostmi, úsudky, rozhodnutími; poskytuje málo samostatnosti a iniciativy.
Rodič řídí děti málo nebo vůbec ne, neklade přímo požadavky, pokud vysloví požadavek, nekontroluje a nepožaduje jeho důsledné plnění. Nezajišťuje potřebnou organizaci, jeví se jako nezájem.
Rodič dává dětem přehled o celkové činnosti skupiny a jejich cílech, udílí méně příkazů a podporuje iniciativu, působí spíše příkladem než hojnými tresty a zákazy; hodně s dítětem diskutuje, podává návrhy, je přístupný rozhovorům a hlavně má porozumění.
1.5 Hlavní úkoly rodinné výchovy dětí školního věku (Střelec, 2005, s. 118-120)
Z postavení rodiny vůči ostatním činitelům výchovy působícím na dítě vyplývá několik obecných závěrů (Střelec, 1998, s. 159):
Mnozí rodiče si nepřipouštějí žádoucí míru odpovědnosti za výchovu svých dětí a tato skutečnost má nepříznivé důsledky pro děti, rodinu i společnost (srov. Střelec, 1998). |
![]() |
Úkol:
Jaké druhy autority, je podle vás nejsnazší získat?
Zamyslete se nad tím, jaké druhy autority mohl mít učitel ve své první hodině ve video ukázce.
|