Teorie a metodika výchovy
5. Reflexe a sebereflexe učitele (srov. Krátká – Střelec, 2008; Spousta, 1993)
(Třídní) učitel reguluje sebe sama ve vztahu k výchově a vzdělávání. Sám spoluurčuje své vztahy k dalším zúčastněným na výchovně-vzdělávacím procesu. Musí odolávat nejen podnětům vycházejícím od rodičů žáků, žáků samotných, vedení škol, kolegů, vnějšího prostředí školy, ale i svého vlastního okolí a rodiny. Navíc musí být zaměřen v seberegulaci k vnitřním potřebám, motivům, impulzům a instinktům.
Proces sebereflexe
popis prožité výchovné situace à její kritická analýza à interpretace výsledků této analýzy
Učitelův deník:
|
Úkol: Odpovězte na základní reflektivní otázky, které aplikujete na některý fikční příběh s výchovným problémem týkajícím se např. neprospěchu žáka, kázeňských problémů, šikany atd., který znáte. Představte si, že čekáte návštěvu rodičů ve škole a provádíte přípravu na ni.
a) Odpovězte na tyto otázky ze svého pohledu učitele a potom z pohledu ostatních zainteresovaných osob (žáka, rodiče atd.)
Popište stručně situaci/případ.
Kdo všechno je v něm zahrnut?
Co si myslíte o této situaci/případu?
Jak rozumíte této situaci/případu, jak si ho vysvětlujete?
Odkud myslíte, že pocházejí vaše vysvětlení této situace/problému?
b) Odpovězte na otázky týkající se kontextu situace
Předcházelo situaci/případu něco, co by mohlo mít souvislost?
Stalo se ve třídě ještě něco podobného?
Co víme o rodinných poměrech žáka, kterého se sledovaný problém týká?
Jak je problém vážný?
Objevily se podobné problémy u sourozenců žáka?
c) Odpovězte na otázky týkající se vlastního setkání
Jaké jsou vaše pocity před tím, než se setkáte s osobou, s níž budete vést rozhovor a řešit problémovou situaci/případ?
Jaké jsou vaše plány a záměry pro rozhovor s touto osobou?
|
|
Kontrolní list:
1. Naučil jsem se, v čem spočívá úloha třídního učitele
2. Rozumím vztahu mezi kompetencemi a činnostmi třídního učitele
3. Znám množství rolí, v jakých třídní učitel vystupuje v očích žáka.
4. Dokáži pojmenovat nejčastější problémy, týkající se komunikace třídního učitele s rodiči žáků nebo s žáky a jsme připraven jim předcházet.
5. Umím odpovědět na otázky, které se týkají přípravy na rozhovor s rodiči žáka, při řešení výchovného problému.
Shrnutí: Tato kapitola popisuje úkoly třídního učitele (je především organizačním a integračním činitelem při řešení výchovných problémů). Šíře činností, které třídní učitel vykonává, vyžaduje především dobře integrované organizační, kooperační, konzultativní, diagnostické, intervenční a komunikační kompetence. Na základě těchto širokých kompetencí třídní učitel zaujímá v očích žáka množství dílčích rolí. Na komunikaci třídního učitele s rodiči žáků, žáky nebo dalšími zainteresovanými osobami je třeba být dobře připraven. Je vhodné, aby si třídní učitel byl vědom několika základních pravidel pro úspěšnou a funkční komunikaci a předem si dokázal odpovědět na soubor reflektivních otázek při řešení problémové situace. |