Teorie a metodika výchovy

5. Reflexe a sebereflexe učitele (srov. Krátká – Střelec, 2008; Spousta, 1993)

(Třídní) učitel reguluje sebe sama ve vztahu k výchově a vzdělávání. Sám spoluurčuje své vztahy k dalším zúčastněným na výchovně-vzdělávacím procesu. Musí odolávat nejen podnětům vycházejícím od rodičů žáků, žáků samotných, vedení škol, kolegů, vnějšího prostředí školy, ale i svého vlastního okolí a rodiny. Navíc musí být zaměřen v seberegulaci k vnitřním potřebám, motivům, impulzům a instinktům.
 
  • Sebereflexe je chápána jako uvažování či přemítání o sobě, které by mělo vést k hlubšímu sebepoznání
  • Sebepojetí vycházející ze sebereflexe znamená utváření sociální role učitele, v níž se promítají očekávání žáků, rodičů a veřejnosti a učitelovo vlastní pojetí jeho role.
  • Jde o zamýšlení nad svým chováním, svými činy v interakci se žáky, ale i jejich rodiči a kolegy na škole.
  • Cílem je zhodnotit sebe sama, rozhodnout, co a jak změnit, zvolit strategii pro budoucnost.
  • Smyslem je uvědomit si okolnosti vzniku výchovné situace, svoje možnosti a dynamiku situace.
  • Zahrnuje stručný popis situace, jejich kritickou analýzu s vysvětlujícím závěrem.
  • Vyjadřuje vnitřní dialog se sebou samým, zahrnuje hlubší ponoření do výchovné situace.
  • Tento proces vyžaduje otevřenost k sobě samému, ale i k druhým lidem, jisté pedagogické zkušenosti a psychologické znalosti.
 
Proces sebereflexe
popis prožité výchovné situace à její kritická analýza à interpretace výsledků této analýzy
 
Učitelův deník:
  • nástroj podporující učitelovu sebereflexi
  • písemně vyjadřovaný vnitřní dialog učitele
  • důležitý pro začínající učitele
  • umožňuje uspořádat a pojmenovat pedagogické zkušenosti
  • v deníku můžeme vyjádřit své bezprostřední pocity prožitky, úvahy o své učitelské roli, svá dilemata a svá předsevzetí

 

 

Úkol: Odpovězte na základní reflektivní otázky, které aplikujete na některý fikční příběh s výchovným problémem týkajícím se např. neprospěchu žáka, kázeňských problémů, šikany atd., který znáte. Představte si, že čekáte návštěvu rodičů ve škole a provádíte přípravu na ni. 
 
a) Odpovězte na tyto otázky ze svého pohledu učitele a potom z pohledu ostatních zainteresovaných osob (žáka, rodiče atd.) 
Popište stručně situaci/případ.
Kdo všechno je v něm zahrnut?
Co si myslíte o této situaci/případu?
Jak rozumíte této situaci/případu, jak si ho vysvětlujete?
Odkud myslíte, že pocházejí vaše vysvětlení této situace/problému?
 
b) Odpovězte na otázky týkající se kontextu situace
Předcházelo situaci/případu něco, co by mohlo mít souvislost? 
Stalo se ve třídě ještě něco podobného?
Co víme o rodinných poměrech žáka, kterého se sledovaný problém týká? 
Jak je problém vážný?
Objevily se podobné problémy u sourozenců žáka?
 
c) Odpovězte na otázky týkající se vlastního setkání
Jaké jsou vaše pocity před tím, než se setkáte s osobou, s níž budete vést rozhovor a řešit problémovou situaci/případ?
Jaké jsou vaše plány a záměry pro rozhovor s touto osobou? 
 
 

 

 

 

Kontrolní list:
1. Naučil jsem se, v čem spočívá úloha třídního učitele
2. Rozumím vztahu mezi kompetencemi a činnostmi třídního učitele
3. Znám množství rolí, v jakých třídní učitel vystupuje v očích žáka.
4. Dokáži pojmenovat nejčastější problémy, týkající se komunikace třídního učitele s rodiči žáků nebo s žáky a jsme připraven jim předcházet. 
5. Umím odpovědět na otázky, které se týkají přípravy na rozhovor s rodiči žáka, při řešení výchovného problému.
 
Shrnutí: Tato kapitola popisuje úkoly třídního učitele (je především organizačním a integračním činitelem při řešení výchovných problémů). Šíře činností, které třídní učitel vykonává, vyžaduje především dobře integrované organizační, kooperační, konzultativní, diagnostické, intervenční a komunikační kompetence. Na základě těchto širokých kompetencí třídní učitel zaujímá v očích žáka množství dílčích rolí. Na komunikaci třídního učitele s rodiči žáků, žáky nebo dalšími zainteresovanými osobami je třeba být dobře připraven. Je vhodné, aby si třídní učitel byl vědom několika základních pravidel pro úspěšnou a funkční komunikaci a předem si dokázal odpovědět na soubor reflektivních otázek při řešení problémové situace.