Teorie a metodika výchovy

1. Jaký je rozdíl mezi problémovým dítětem a dítětem s poruchami chování?

Video: Nikdo mne nemá rád (Les Quatre cents coups, 1959)

Úkol: Identifikujte v ukázce možné příčiny problémového chování a zamyslete se nad přístupem k nápravě.
 
Problémové dítě (srov. Průcha, Walterová, Mareš, 2001) je často užívané a málo přesné označení. Zpravidla se jím rozumí dítě, které svými výkony, chováním, reagováním na výchovné působení, svými sociálními kontakty se ocitá „mimo normu“. K problémovým dětem mj. patří děti, které lžou, kradou, šikanují, chodí za školu, toulají se s partou, oddávají se alkoholu, drogám, sexuální promiskuitě.
 
Poruchy chování (srov. Průcha, Walterová, Mareš, 2001) jsou projevy chování dětí a mládeže, které nerespektují ustálené společenské normy. Vyskytují se hlavně u sociálně narušené mládeže, ale také u jedinců s jiným typem postižení. K jejich vzniku přispívá vliv nevhodného nebo nedostatečného výchovného působení, vlivy sociální nebo určité dispozice osobnosti na podkladě centrálního nervového systému. Poruchy chování můžeme hodnotit podle jejich společenské závažnosti a důsledku pro život jedince, např. dětský vzdor, záškoláctví, toxikomanie, loupež.