Teorie a metodika výchovy
2. Estetická výchova: Krása a umění jako prostředky výchovy
Video: Tančím, abych žil (Také the Lead, Liz Friedlander, 2006)
Úkol: Zamyslete se nad tím, jakou roli hraje krása, umění a kultura v našem životě a ve výchově. |
2.1 Vztah krásy, umění a kultury k výchově
2.1.1 Kultura a výchova (srov. Spousta, 1996):
Od nejstarších dob se pojmy kultura a výchova v mnohém blížily. Dokonce tak, že bylo možné je i ztotožnit. Řecké „paidea“ znamenalo protiklad k barbarství, nevzdělanosti, nekulturnosti. Už ve starém Řecku byla kultura chápána jako významný společenský proces. V tomto pojetí se s výchovou setkáváme jak u Platona, tak i u Aristotela. Stejně se dívá na výchovu i Jan Amos Komenský. Výchovou usiluje o nápravu lidských věcí. Výchova je velmi důležitý projev kultury, je nositelkou jejího rozvoje a kvality. Vztah kultury a výchovy je tedy dialektický. Navzájem se ovlivňují, vzájemně působí na svůj rozvoj a kvalitu. Společnost, která má dobrý výchovný systém, je i vysoce kulturní. A vysoce kulturní společnost se neobejde bez kvalitního výchovného systému.
2.1.2 Umění a výchova (srov. Kučerová, 1990):
Umění, umělecká díla a umělecké činnosti vystupují jako hodnoty, zároveň vypovídají o hodnotách, soudí hodnoty, podávají kritéria hodnocení. Odnepaměti člověk vytváří umělecká díla z nejrůznějších materiálů a nejrůznějšími tvárnými postupy. Podle odlišného materiálu a odlišných vyjadřovacích prostředků rozlišujeme druhy umění. Každý druh umění využívá zvláštností svého materiálu a osobitých vlastností svých vyjadřovacích prostředků k podání specifického obsahu. Hlavní druhy umění podle prostředků uměleckého vyjadřování:
Funkce umění (srov. Spousta, 1996): reprezentuje duchovní hodnoty; zkrášluje; překračuje meze smyslového poznání; zprostředkovává spojení; podává zprávu; obohacuje poznáním; uchovává poznané, prožité; uspokojuje potřebu opozitní aktivity; nabízí, podněcuje, vzpružuje
spoluutváří charakter; zlidšťuje; uvolňuje napětí; odstraňuje zklamání, depresi, špatnou náladu; ošetřuje, léčí; očišťuje, regeneruje; navozuje pocit izolace a osamělosti; usnadňuje navození sociálních kontaktů; poskytuje požitek, smyslovou rozkoš; pobaví, osvěží, rozptýlí atd.
2.1.3 Krásno a výchova (srov. Kučerová, 1990):
|
Úkol: Popište vztah mezi uměním, krásou, kulturou a výchovou. |
2.2 Estetická výchova
Význam estetické výchovy členíme z hlediska (srov. Jůva, 1995; Spousta, 1995 aj.):
|
Úkol: Popište smysl estetické výchovy. |
2.2.1 Hlavní cíle estetické výchovy (Jůva, 1995):
Estetická výchova má ve svém širším pojetí dvě stránky:
Rozvoj jedince probíhá prostřednictvím (srov. Spousta, 1995; Spousta In Střelec, 1998):
Formy estetické výchovy:
2.2.2 Prostředky estetické výchovy
1. Umění jako základní prostředek estetické výchovy. Společenské funkce umění:
2. Prostředí:
3. Práce a mimopracovní činnosti (hra, sport) - Estetické aspekty:
|
Úkol: Vysvětlete, jakými prostředky je estetická výchova realizována. |
2.2.3 Mimovyučovací formy estetické výchovy
Hromadné – veškerá mládež
Zájmové – skupiny
Individuální - jedinci
|
Úkol: Co zahrnuje estetická výchova v mimoškolní činnosti? |
2.3 Kulturní zařízení a estetická výchova (srov. Jůva, 1995; Jůva In Střelec, 1998) |
Úkol: Vyjmenujte kulturní zařízená, která znáte. |
Rozsahem sítí kulturních zařízení i jejich úrovní stojí náš stát na předním místě v evropském i světovém měřítku. Muzea, galerie, knihovny, divadla, zoologické a botanické zahrady, hvězdárny a planetária atd. vytvářejí významné předpoklady pro rozvoj vědy a techniky, umění a celého kulturního života společnosti. Hodnoty, které poskytují, i podmínky, za kterých to poskytují, obohacují poznání i citové prožitky lidí, stimulují jejich zájmy, uspokojují jejich potřeby.
Příklady kulturních „zařízení“:
Muzea; Kulturní památky všech historických období; Galerie; Hvězdárny, planetária, zoologické a botanické zahrady; Divadla, koncerty, kina; Knihovny; Národní parky a chráněné oblasti; Tisk, rozhlas, film, televize, internet |
Úkol: Popište, jak by podle vás mělo vypadat kulturní zařízení uzpůsobené pro potřeby dětí a školy. |
Dětské muzeum (srov. Jůva In Střelec, 1998)
Muzea, galerie, zámky apod. nabízí školám komplexní služby a ekonomicky náročné služby, které by si škola nemohla dovolit.
2.3.1 Postup při návštěvě kulturních zařízení
|
Úkol: Jak vypadá postup při návštěvě kulturního zařízení? |
2.3.2 Ideální charakteristicky služeb kulturních institucí pro potřeby dětí a školy:
|
Úkol: Prostudujte si nabídku jednoho z níže uvedených zařízení a zhodnoťte její využití pro výchovnou práci. |
Příklady ideálních kulturních institucí pro potřeby dětí a školy (jejich nabídky k dohledání na internetu): Getty Center, Los Angeles, USA; Musée Rodin, Paříž, Francie; Musée Le Bourget, Parříž, Francie; Château de Chantilly, Chantilly, Picardie, Francie; Natural History Museum, Londýn, Velká Británie atd. |