-
Filozofická, náboženská, vědecká a jazyková výchova: Znalosti a porozumění životnímu prostředí, včetně vlivů lidské činnosti na životní prostředí, odhalování souvislostí, vzájemných vztahů, podmíněnosti, pochopení kontinuity (tzn. že současný život je určován rozhodnutím předchozích generací a budoucnost je ovlivňována dnešním rozhodnutím), pochopení závažnosti vazeb mezi ekonomií, ekologií, technologií, politikou a kulturou, pochopení hodnoty přírody, principů udržitelného rozvoje pro změnu vztahu k životnímu prostředí
-
Mravní, právní a ekonomická výchova: odpovědnost vůči přírodě, kultuře a příštím generacím, kulturní vztah ke složkám životního prostředí, úcta, vstřícnost, šetrnost, výběrová náročnost, dobrovolná skromnost, opatrnost, preventivní obezřetnost, pokora, tolerance, respekt k řádu přírody, pozitivní rysy osobnosti (svědomitost, ukázněnost, slušnost, ohleduplnost, sebedisciplína, sebeomezení atd.), vědomí práv a povinností
-
Estetická (umělecká a kulturní) výchova: smysl pro krásu, vkus, účelnost, cit pro soulad, harmonii, vyváženost, láska k umění, emocionální vztah k prostředí, láska ke krajině, schopnost vnímat estetické kvality prostředí, krásu přírody, rozvoj duchovních a kultivace hmotných potřeb, schopnost sebevyjádření
-
Tělesná výchova a výchova ke zdraví: prevence, ochrana a podpora zdraví, péče o tělesnou zdatnost, znalosti a návyky ze zdravovědy a hygieny, tělesná cvičení a sport, zdravý životní styl, zdravá výživa, kvalita života, odpovědnost za zdraví (vliv nevhodného prostředí)
-
Pracovní a technická výchova: teoretické základy výroby a pracovní činnosti, pracovní dovednosti, kultura práce, hospodárnost (minimalizace čerpání neobnovitelných zdrojů, šetrné využívání přírodních zdrojů, odolávání svodům samoúčelné techniky, pohodlí a krátkodobého zisku), racionalizace pracovní činnosti, péče o pracovní prostředí, čistota, pořádek, hygiena, hledání alternativ lidského rozvoje, praktické činnosti denního života – péče o životní prostředí (třídění odpadů, péče o zeleň, zlepšování okolního prostředí apod.)
-
Osobnostní a sociální výchova: rozvoj základních a obecných kvalit lidství, orientace v sobě samém, sebeovládání, empatie, rozvoj sociálních dovedností, postojů a hodnotové orientace, mezilidská zdvořilost, věcná mezilidská komunikace o problémech – schopnost naslouchat, vyjádřit svůj názor, zdůvodnit stanovisko, vést dialog kooperativní i konfliktní, hledat kompromisní řešení, kultivovaně diskutovat, argumentovat, spolupráce, zájem o druhé, angažovanost a participace na řešení, prevence škodlivých způsobů chování, překonávání stereotypních předsudků
-
Mediální výchova: práce s informacemi o životním prostředí a ekologických problémech, využití potenciálu médií – shromažďování, zpracování a interpretace informací, schopnost analýzy a kritického odstupu, kritického posuzování a třídění informací, rozlišit racionální argumenty od propagandy
-
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech: poznání života v evropském a mezinárodním kontextu, evropská a globální dimenze v základech ekologie při objasňování sociálních vlivů na životní prostředí a jeho ochranu, kritické posuzování jevů a procesů v historických, kulturních a sociálních kontextech
-
Multikulturní výchova: poznávání tradic a rozmanitosti (základní hodnotové a sociokulturní odlišnosti) různých kultur, respektování základních lidských a občanských práv a všelidských mravních hodnot, objevování rozdílností rozvíjení společenských perspektiv v oblasti péče o životní prostředí |