Teorie a metodika výchovy
5. Proces a etapy profesní orientace
Jedná se o dlouhodobý proces, spojený s pedagogicko-psychologickou diagnózou, prognózou a s pedagogickou regulací.
Skutečný stav: Volba profese je často dílem náhodných okolností, výrazně ovlivněna rodiči, v malé míře ovlivnění vlastním zájmem (14%-18% žáků ZŠ). Každá doba má svoje atraktivní profese.
Ideální stav: Po dlouhodobém pedagogicko-psychologickém vlivu, vlivy volitelných předmětů, dlouhodobá diagnostika, podporování dlouhodobých zájmů apod.
Etapy profesní orientace (srov. Hřebíček In Střelec, 1998)
Etapa základní, obecné profesní orientace
Hlavní problémy při volbě profesní orientace:
Etapa profesní selekce (výběru) a determinace (určení)
Etapa profesní aproximace (přiblížení)
|
Úkol: Popište, jak obvykle probíhají fáze profesní orientace, a co v ní může hrát roli. |
|