SZ7BP_JKvP Zásady psaní bakalářských a diplomových prací Hana Žižková h.zizkova@email.cz Kritické myšlení „Škola produkuje mnoho lidí, kteří dovedou číst, ale nedovedou rozlišit, co za přečtení stojí a co ne.“ George Macaulay Trevelyan Čtenářská gramotnost ● Celoživotně se rozvíjející vybavenost člověka vědomostmi, dovednostmi, schopnostmi, postoji a hodnotami potřebnými pro užívání všech druhů textů v různých individuálních i sociálních kontextech ● Vztah ke čtení ● Doslovné porozumění ● Usuzování a hodnocení ● Metakognice ● Sdílení ● Aplikace Pozor! ● Je snadné nechat se ovlivnit autorovou strukturou myšlení ● Nemusíte si pak všimnout, že autor něco důležitého opomněl Kritické myšlení ● Nezávislé myšlení, které informace chápe jako východisko, hledá rozumné argumenty, začíná otázkami a problémy ● Kritické myšlení je pečlivé a uvážené rozhodnutí o tom, zda nějaké tvrzení přijmeme, odmítneme nebo zda se úsudku o něm zřekneme. Zároveň rozhoduje o stupni jistoty, s níž k těmto třem závěrům dospíváme. Metody kritického myšlení ● Myšlenková mapa ● INSERT ● Podvojné deníky ● Koncentrují naše myšlení k jednomu tématu, ptají se na naše dosavadní znalosti, poskytují nástroje k posouzení nových údajů a informací, jiných názorů a zdrojů, měly by zamezit zbrklému soudu, unáhleným závěrům a přejímání cizích názorů bez posouzení, nebo dokonce přejímání předsudků Brainstorming Pětilístek a další Podvojné deníky ● Cílem je propojovat text se svými vlastními vědomostmi, prožitky, asociacemi a otázkami ● Formou dvojitého zápisníku lze číst libovolně dlouhé texty včetně celých knih ● Zápisky si dělat hned Citace z textu Vlastní komentáře Myšlenková mapa hhttp://knihovnici.bloger.cz/Knihovnictvi-1-rocnik/Myslenkove-mapy Myšlenková mapa ● Autorem Tony Buzan ● Efektivní pomůcka, třídí myšlenky, zapojuje více částí mozku ● Propojuje, odkazuje, třídí a tříbí ● Softwarové nástroje: FreeMind, MindMeister, Xmind, iMindMap, Coggle.it INSERT ● Interactive Noting System for Effective Reading and Thinking ● Základní metoda kritického myšlení ● Systémem několika značek vyjadřujeme svůj jedinečný vztah k informacím v článku a pomocí znamének jej zviditelňujeme √ + – ? Potvrzení známého Nová informace Rozpor v textu Nerozumím Pětilístek ● Shrnutí informací a názorů do výrazů, které vystihují (popisují) daný námět ● Schéma: Název Dvě adjektiva Tři slovesné tvary Věta o čtyřech slovech Pocit Pětilístek – zpětná vazba ● Zásady psaní BP ● Jaké jsou přednášky a materiály? (2 přídavná jména) ● Co je důležitého a zajímavého? (3 slovesa) ● Věta o kurzu: (4 slova) ● Jednoslovné vyhodnocení (vyjádření pocitu) Příště: Kompoziční postupy a součásti textu Děkuji Vám za pozornost a těším se na další přednášku