Gardnerova mnohačetná inteligence Mgr. Věra Krejčová, Ph.D. V posledních letech se v odborné literatuře, ale i v pedagogické a psychologické praxi stále více uplatňuje zajímavý přístup k chápání lidských schopností. Jedná se o tzv. teorii mnohočetných inteligencí (multiple inteligences). Tato teorie zaznamenala v posledních letech velké uplatnění v pedagogické praxi a jeví se jako velmi podnětná pro školní vzdělávání dětí. Její autor, americký psycholog a výzkumník H. Gardner říká, že každý člověk má minimálně osm typů inteligencí (schopností). Samotná inteligence je souborem mnoha schopností, které uplatňujeme při řešení situací každodenního života (viz tabulka níže). Typy inteligence: 1. verbální, 2. logicko-matematická, 3. prostorová, 4. hudební, 5. tělesně-kinestetická, 6. interpersonální, 7. intrapersonální, 8. přírodní. Teorie rozmanitých inteligencí H. Gardnera Typ inteligence Charakteristika Potřeby a záliby VERBÁLNÍ Schopnost ovládnout a obsáhnout všechny stránky jazyka Čtení, psaní, vyprávění příběhů, slovní hry, rozhovory LOGICKO-MATEMATICKÁ Schopnost uvažovat logicky, systematicky, vědecky Manipulace s předměty, bádání, pokusy, řešení logických úloh, skládanek, hlavolamů, technické zájmy PROSTOROVÁ Schopnost přesně postřehnout, pochopit, uložit do paměti a vybavit si tvary, uspořádání předmětů v prostoru, orientace v prostoru Modelářství, návrhářství, vizuální znázorňování, skládačky, ilustrované knihy, návštěvy muzeí výtvarného umění HUDEBNÍ Schopnost porozumět rytmickým a intonačním modelům hudby, kvalitám tónů a zvuků, schopnost pamatovat si informace ve zvukové podobě Zpívání, pískání, broukání, vyťukávání rytmu, prozpěvování během dne, poslech hudby, hra na hudební nástroj TĚLESNĚ-KINESTETICKÁ Schopnost velice obratně používat svého těla jak pro sebevyjádření, tak pro činnosti zaměřené k určitému cíli (sport, herectví), schopnost dovedně zacházet s předměty. Tanec, pohybové aktivity a sport, hraní rolí, dramatické umění, aktivní fyzické zapojení do činností, dotykové zkušenosti, „kutilství" INTERPERSONÁLNÍ Schopnost všímat si chování a pocitů jiných lidí, rozpoznat a chápat rozdíly v jejich temperamentu, schopnostech, pohnutkách a náladách Vedení, organizování, shromažďování, návštěv a společenských akcí, kolektivní hry, týmová práce, přátelské rozhovory INTRAPERSONÁLNÍ Schopnost rozvíjet a ovládat vlastní pocity a prožitky, porozumění svému vlastnímu JÁ Meditování, snění, klid na samostatné uvažování a plánování, nezávislost, vyhraněnost názorů a koníčků PŘÍRODNÍ Schopnost vnímat energie, intuice, „šestý smysl", zvýšená citlivost k percepci přírodních jevů a schopnost učit se z nich Pobyt v přírodě, životní styl, který je v souladu s prapodstatou člověka, zájem o literaturu a praktiky opírající se o holistický přístup k životu a zdraví