STUDIUM V OBLASTI PEDAGOGICKÝCH VĚD ÚVOD DO STUDIA doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. Pá 5.10.13:00-16:00 učebna 39 Cíle dnešního setkání 1) Seznámení: Kdo jsou moji spolužáci? 2) Zmapování očekávání od studia a dosavadních pedagogických zkušeností. 3) Seznámení se s harmonogramem studia a jeho součástmi: praxe, portfolio, závěrečné práce, závěrečné zkoušky. 4) Hledání vlastních cílů a zdrojů pro studium. ) Seznámení i) Zmapování očekávání od studia a dosavadních pedagogických zkušeností 3) Harmonogram studia • https://is.muni.cz/do/ped/stud/studk/2018_2019/czv/CCV_studPED_2017.html Učitelská praxe: Uznávání • Pokud jste v současné době nebo dříve (max. před pěti lety) byli zaměstnáni jako učitelé na základní či střední škole, máte možnost nechat si praxi uznat. • Od ředitele školy, ve které pracujete (příp. jste pracovali), potvrdit k tomu určený formulář (viz odkaz „uznávací formulář" na webu). • Potvrzený formulář pošlete naskenovaný nejpozději v posledním výukovém týdnu příslušného semestru email lojdovaťa)ped.muni.cz. Informace o praxích: • http://www.ped.muni.cz/pedagogika/informace-pro-studenty-a-vyucujici-programu- czv/ Učitelská praxe: Pokyny • ROZSAH Celkem se jedná o 30 hodin praxe, z toho 12 hodin strávíte přímo ve škole. Praxe probíhá ve dvou blocích po šesti hodinách, tedy dva dny strávené přímo ve škole. V rámci pobytu ve škole budete mít ještě 6 hodin vlastní výuky. Zbývajících 12 hodin máte na přípravu a na zpracování zadaného úkolu, kterým je napsání (sebe)reflektivního záznamu (deníku). Učitelská praxe: Pokyny • ÚKOL Vaším úkolem je během praxe zaměřovat pozornost k sobě, a to ve vztahu k různým pedagogickým situacím, které na praxi zažíváte. To, čeho si budete všímat (ať už to jsou myšlenky, pocity, reakce, postoje...), se pokuste prostřednictvím psaní tzv. reflektivního deníku třídit a ujasňovat. V deníku nejste nijak vázáni formou, jedná se o volné psaní. Záleží na vaší kreativitě - někdo je stručný a výstižný, někdo píše spíše rozvláčně, někomu vyhovuje třeba psaní formou příběhu. Deník není chronologickým záznamem vašich činností na praxi. Nejde o to popořadě popsat, co jste dělali a viděli. Pište o tom, co bylo pro vás osobně důležité, co ve vás z nějakého důvodu utkvělo. Nejedná se o seminární práci, kde je třeba dávat pozorná stavbu argumentu, logické návaznosti apod. Indikátorem úspěšného psaní je vámi hodnocená užitečnost. V průběhu praxe vytvoříte jeden deníkový záznam v rozsahu 2-4 strany A4. • ZÁPOČET Zápočet bude udělen po rozpravě nad předloženým reflektivním deníkem a v něm splněným úkolem. Sylabus: https://is.muni.cz/predmet/?kod=SZcoo5 Závěrečná zkouška https://www.ped.muni.cz/pedagogika/celozivotni-studium-v-oblasti-pedagogickych- ved/ Závěrečná práce • Teoretická část podává přehled o současném stavu poznání (teorie, výzkumy) v oblastech relevantních tématu práce a je z ní jasně patrné, jaká východiska autor/ka považuje za důležité z hlediska praktické části práce. • Praktická část by měla být orientována aplikačně (metodicky): vytvoření metodiky, pomůcky do výuky, práce s výukovou metodou a její reflexe, evaluace vlastní výuky, sebereflexe učitele. • Formální náležitosti závěrečných prací se shodují s náležitostmi pro bakalářské práce http://www.ped.muni.cz/pedagogika/zaverecne-prace/ Studentské/profesní portfolio • Co je portfolio a k čemu slouží? Tvorba portfolia v průběhu studia Studentské portfolio > soubor aktivit a produktů činností studenta, který odráží vývoj jeho pedagogické kompetence a je významným prostředkem pro studentovu sebereflexi a sebehodnocení, > je vytvářeno průběžně! > zahrnuje povinné a volitelné součásti (portfoliové úkoly) - ve většině předmětů pedagogickopsychologického základu budou vyučujícími stanoveny povinné a doporučeny volitelné součásti portfolia, u studentů CŽV je však důraz kladen zejména na doklady odrážející jejich individuální profesní vývoj# > využijete jej v průběhu studia, u závěrečných zkoušek a dále v praxi. Profesní portfolio • Strukturovaný profesní životopis • Osobní vzdělávací platforma (v této části učitel formuluje osobní východiska, pojetí své pedagogické činnosti, názory a postoj profesi) • 3. Plán profesního rozvoje (na základě hodnocení a sebehodnocení stanovené osobní profesní cíle a kroky k jejich dosažení) • 4. Dokumenty dokládající naplňování Rámce profesních kvalit učitele • 4.1. Plánování výuky • 4.2. Prostředí pro učení • 4.3. Procesy učení • 4.4. Hodnocení práce žáků • 4.5. Reflexe výuky • 4.6. Rozvoj školy a spolupráce s kolegy • 4.7. Spolupráce s rodiči a širší veřejností • 4.8. Profesní rozvoj učitele • http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/09_Profesni_portfolio_ucitele.pdf Profesní portfolio • Příklady https://prezi.com/ebqiobah-i3j/me-portfolio-ucitele/ https://www.youtube.com/watch?v=RAtNNsOUgjo 4) Hledání vlastních cílů a zdrojů pro studium