SZ6026 Úvod do pedagogiky a psychologie PODZIMNÍ SEMESTR 2018 Zdroje informací ke studiu 1 Sylabus předmětu – viz předchozí přednáška https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SZ6026 Internetové zdroje (netřeba příliš vysvětlovat, ale…) videopřednášky: http://www.ted.com/topics/psychology Google scholar Elektronické zdroje dostupné prostřednictvím knihovny PedF MU http://katedry.ped.muni.cz/knihovna/e-zdroje (např. ebrary Education, EBSCO, ProQuest…) Odborné časopisy Pedagogika, Československá psychologie, Studia paedagogica, Orbis Scholae, Pedagogická orientace, Psychológia a patopsychologia dieťaťa, Epsychologie a další Další (populární) zdroje ...od Učitelských novin po denní tisk Zdroje informací ke studiu 2 Základní literatura: Vágnerová, M. (2004). Základy psychologie. Praha: Karolinum. Plháková, A. (2005). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. Doplňující literatura: Hartl, P.; Hartlová, H. (2015). Psychologický slovník. Praha: Portál. Plevová, I., Petrová, A. (2012). Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého. Předmět psychologie Zkoumání psychických jevů… Psychologie – „nová“ věda s dlouhou tradicí (filosofie) Psychologie jako:  věda o duši  věda o subjektivní zkušenosti  věda o chování (behaviorismus)  věda o prožívání a chování Stručný vývoj psychologie a jejích směrů viz také učební text Mgr. Škubalové, PhD. (téma 3) http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2156 Definice psychologie Není snadné (nebo dokonce možné) podat jednoduchou definici; existuje mnoho odlišných chápání psychologie (ať již odborných nebo laických). Psychologie – systematické studium lidského chování a prožívání (vnitřních duševních procesů), které není vztaženo pouze k jednotlivci, ale k člověku jako takovému (sociální aspekt). Různá dělení psychologie 1 Psychologické vědy: základní X aplikované teoretické X empirické Základní psychologické vědy:  obecná psychologie (základní mechanismy psychiky)  vývojová psychologie (změny psychiky v čase)  psychologie osobnosti  sociální psychologie  psychopatologie (zkoumání „nemocné“ psychiky)  (dějiny psychologie) Různá dělení psychologie 2 Aplikované psychologické vědy  klinická psychologie (+ psychoterapie)  poradenská psychologie  pedagogická psychologie (+ školní) Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.  forenzní (soudní) psychologie  psychologie organizací  psychologie reklamy  psychologie sportu  politická psychologie  interkulturní psychologie Průcha, J. (2007). Interkulturní psychologie. Praha: Portál. … … … … … … Metody zkoumání v psychologii 1 Kvantitativní X kvalitativní metody  získávány různé typy dat (čísla x příběhy)  odlišné způsoby zpracování (statistika x obsahová analýza)  odlišné interpretace získaných výsledků  není „lepší“ a „horší“ přístup  smíšené metody – „nedostatky“ jednoho způsobu zkoumání doplněny odlišným typem výzkumu (kval.+kvan.) Metody zkoumání v psychologii 2 Experiment – většinou uměle vytvořené podmínky, ale… Pozorování – jiných i sebe (introspekce) – krátkodobé, dlouhodobé (longitudinální) Rozhovor – strukturovaný, polostrukturovaný, volný – různá míra „připravenosti“ psychologa Anketa Dotazník (standardizovaný) Obsahová analýza Kazuistika Příroda x kultura Otázky: Je psychika člověka ovlivněna více jeho biologickou podstatou nebo prostředím, ve kterém žije? Jsou naše vlastnosti vrozené nebo získané? (nature vs. nurture) Dědičnost – naše podoba (tělesná) je zděděna po rodičích (je to tak i s psychikou?) Vliv společnosti – naše chování je dáno tím, kde vyrůstáme (platí to vždy?) V různých obdobích lidského života různý vliv genetických dispozic… Vliv genetiky silnější na krajních koncích Gaussovy křivky rozložení populace… Vědomí Vědomí – užší a širší pojetí vědomí x bezvědomí [bdělé prožívání] Ψ vědomí x nevědomí [znalost souvislostí] fil. Stavy vědomí (jako úroveň aktivace organismu):  bdělé vědomí – koncentrovaná pozornost, dobrá orientovanost (schopnost přijímat podněty), schopnost reagovat  ospalost – vše v nízké míře  spánek – vše výrazně omezeno Změněné či rozšířené stavy vědomí (odpoutání se od „tady a teď“ a „já“): spánek, hypnóza, meditace, holotropní dýchání…ale i alkohol, drogy, případně patologické změny vědomí (halucinace) Ve vědomém (bdělém) stavu probíhají kognitivní procesy (vnímání, čití, paměť, myšlení, představivost, učení …). ! Důležité slovo: kognitivní – poznávací Kognitivní psychologie – zaměřena na poznávací procesy, či na vztahy mezi procesy, kterými jsou vjemy měněny, redukovány, zpracovávány, vyvolávány a užívány (Neisser) Vnímání (percepce) Čití – naše „čidla“ (zrak, sluch, hmat…) nám umožňují kontakt s předměty okolního světa. Vnímání – těchto předmětů je pak ovlivněno i naší myslí, našimi znalostmi o daném předmětu! Týká se i našeho vnitřního prostředí (vnímání bolesti) Počitek X vjem Jde o aktivní proces vytváření individuálně specifického „pojetí“ reality. Čím je vnímání ovlivňováno: zaměřeností jedince (selekce reality); zvyklosti a zkušenosti (co je známé „nevnímáme“); aktuální potřeby jedince; emoce. Vnímání jakožto adaptační proces (orientace v prostředí). Vnímání – zákonitosti Principy (Gestalt psychologie):  figury a pozadí;  blízkosti (časové, prostorové);  podobnosti (seskupování objektů dle podobnosti);  uzavřenosti a dobrého tvaru;  symetrie;  konstantnosti (důležitá zkušenost). Nad nimi zákon pregnantnosti: co nejjednodušší uspořádání prvků do jednoznačně definovaného celku. Vše vedeno tendencí zjednodušovat si vnímání okolí. viz. např. Vágnerová, 2004, s. 55-56 Nedostatky ve vnímání (smyslové klamy) Jevy spojené s vnímáním (příklady) Tělesné schéma – nevnímáme jen okolí, ale i sami sebe; vývoj schématu; poruchy příjmu potravy… Synestézie – na vnímání podnětu se podílí jiný receptor, než ten předpokládaný (barevné slyšení, zvukové vidění, lexikálně-chuťové synestézie…) Honzák, R. (Vesmír 88, 2009/12) Automatizace vnímání – Stroopův efekt (jmenujte barvy slov…) Pozornost 1 Pozornost – funkce vědomí, nutná abychom si něco zapamatovali! Pozornost snadněji upoutávají podněty:  nové (+ spojené s nebezpečím);  podněty spojené se změnou známého;  intenzivní, měnící se podněty;  „relevantní“ pro jedince (emocionálně, sociálně…);  srozumitelné podněty. Spontánní (bezděčná) a úmyslná (aktivní) pozornost, ta je řízena vědomě (dosažení cíle, splnění úkolu či povinnosti). Existují přechody mezi nimi; obecně ne zcela jednoznačné hranice. Pozornost 2 Vlastnosti pozornosti:  koncentrace (vyčlenění určitého počtu podnětů);  distribuce (rozdělování pozornosti mezi více podnětů, souvisí s automatizací činnosti);  vigilita (přenášení pozornosti mezi podněty),  stabilita (v čase, schopnost sledovat jeden podnět),  selektivita (výběr podstatného pro jedince). Pozornost je selektivní – vybíráme z množství podnětů, které na nás působí (cocktail party effect) Problém udržení pozornosti…. Testy pozornosti – nejčastěji tzv. škrtací testy (vyhledávání obrázku, čísla či písmena) + např. Stroopův test Ukázka testu Paměť 1 Paměť – komplex vlastností a dějů, které se podílejí na (1) vštěpování, (2) uchovávání a (3) vybavování (+ reprodukování) informací (!problém…) Paměť jakožto součást adaptace jedince na okolní podmínky. „Výběrová“ funkce paměti – snáze si pamatujeme „relevantní“ informace. Ebinghausova křivka zapomínání Informace, které vyvolávají emoční či kognitivní konflikt máme tendenci zapamatovat si hůře. Užší a širší pojetí paměti Širší pojetí: zahrnuje i neuvědomované vlivy zkušenosti („v hlavě“ máme i to, co si nemůžeme vědomě vybavit, co si „nepamatujeme“) Paměť 2 Senzorická paměť Krátkodobá paměť – trvá max. desítky sekund, omezená kapacita, také tzv. pracovní paměť Dlouhodobá paměť – v krajním případě po celý život, uchovávání významných vzpomínek, důležitých informací či dovedností (čtení, psaní, jízda na kole…) Dělení dlouhodobé paměti: Explicitní (deklarativní) – epizodická (uchovává osobní zážitky); sémantická (uchovává poznatky, souvislosti mezi nimi) Implicitní – uchovávání dovedností a emočních obsahů (v pedagogice srov. tacitní znalosti) Analogie s PC (nepřesná): operační paměť a HDD + „falešná“ paměť http://bit.ly/1B19haK Představivost 1 Vytváření obrazů věcí, které aktuálně nevnímáme. Představy vznikají častěji mimovolně; ale i úmyslné vyvolávání představ jedincem, případně vnějšími vlivy (podněty – asociace; psychotropní látky) Navazuje na procesy, související s vnímáním, pamětí atd., avšak její projevy jsou subjektivněji zaměřené; odráží vlivy okolí. Pomáhá při řešení problémů… Děleni představ:  vzpomínkové – mají reálný základ  fantazijní – nelze je ztotožnit s nějakou vnímanou „objektivní“ realitou Myšlení Myšlení – poznávání skrytých vlastností a vztahů, které překračují bezprostředně dané a přítomné; – mentální manipulace s kognitivními prvky (vjemy, představy, symboly, znaky); – proces adaptace a orientace v okolním světě. Hlavní funkce myšlení:  vytváření pojmů (mentální kategorie, do kterých zařazujeme předměty, události, zkušenosti nebo ideje, které jsou si v jednom nebo více aspektech podobné);  rozpoznávání a nacházení vztahů;  usuzování a hodnocení (vyvozování závěrů z předpokladů + jejich posouzení);  vytváření něčeho nového;  řešení problémů (někdy chápáno jako „synonymum“ myšlení…). Myšlenkové operace 1 MO – účelné mentální manipulace s psychickými obsahy, které směřují k řešení teoretických i praktických problémů. Důležité myšlenkové operace (J. Piaget):  asimilace – užití dřívějších návyků a postupů u nových předmětů a jevů (včlenění do stávajících schémat)  akomodace – změna schématu, jeho nahrazení vhodnějším (přizpůsobení se novému předmětu či jevu)  evilibrace – vyvážené užívání obou strategií Jiné dělení MO: logické (přesná pravidla, zjištění pravdy či správnosti) a heuristické (neformální, spíše intuitivní, spekulativní strategie vedoucí či nevedoucí k efektivnímu řešení) Srovnávání (komparace) – zjišťování podobností a rozdílů mezi jevy (vznik pojmů) Analýza – celek členěn v mysli na části Syntéza – spojování částí do vyššího celku Indukce – od konkrétního k obecnému (z pozorování jednotlivostí se postupně vyvozuje teorie, obecnější poznatky) Dedukce – od obecného ke konkrétnímu (teoretické poznatky aplikovány na konkrétní situace a jevy) Abstrakce – vyčlenění podstatných znaků předmětu či jevu a odhlédnutí od nepodstatných (vznik pojmu) Generalizace – zobecnění zkušenosti na veškeré dění určitého typu (nesprávná generalizace…) Myšlenkové operace 2 Řešení problémů 1 PROBLÉM – situace, v níž známe cíl, ale zatím nemáme prostředky k jeho dosažení; nevíme, jak se k cíli dostat (diskrepance mezi požadovaným a současným stavem); dobře a špatně strukturované problémy; různá důležitost problému pro jedince…. Obecný postup řešení problémů:  nastane překážka (př. nejede auto; nefungují vztahy v pedagogickém sboru)  identifikace problému – různé způsoby identifikování problému (např. srovnáním s historickou (osobní) zkušeností; srovnáním s postřehy druhých osob (využíváme hodnocení situace druhými lidmi)  tvorba hypotézy (kladení si otázky Čím by to mohlo být?) využívání metod algoritmizovaných (např. SWOT analýza) či tvořivých (volné asociace, brainstorming…)  vyvození důsledků z hypotézy – plán nápravy  verifikace – ověření, zda plán nápravy funguje. Řešení problémů 2 Způsoby řešení: produktivní – řešení problémů novým způsobem, hledání nových cest (tvořivost); reproduktivní – využívání již známého. Podobně konvergentní (sbíhavé; řešení vyplývá z daných informací) a divergentní (tvořivé; není jasné řešení) myšlení Zdánlivě náhlé pochopení vztahů v nějakém systému – vhled Tři druhy vhledu: vhled výběrového kódování – např. zápis z přednášky je výběrem toho, co je a co není podstatné; vhled výběrového srovnávání – jde o to originálně a vtipně hledat staré v novém a nové ve starém; vhled výběrového kombinování – jde o kombinací dvou předchozích vhledů, je to komplexní činnost. Jazyk a myšlení Jazykem se zabývají obory: Syntax – teorie vnitřní struktury jazyka, který se skládá z určitých prvků (znaků). Zkoumá vzájemné vztahy mezi různými znaky. Sémantika – význam slov; jaký význam danému slovu připisuje osoba sdělující a jaký osoba přijímající sdělení (zda oba shodně rozumějí symbolům, metaforám apod.). Zjišťuje vztahy mezi znaky a tím, co označují (tedy předměty). Pojmy denotát (základní význam; „definice“; pro všechny stejné) a konotát (individuální, emocionálně podložené) Pragmatika – vztah znaků k reálnému životu lidí; znaky jako lidmi užívané prostředky ke sdělování významů; zjišťuje vztahy mezi sdělujícím a příjemcem v konkrétním kontextu a záměr komunikace. Diskurz (Foucault) – zkoumání užití jazyka, které přesahuje rámec jednotlivých vět a sdělení; myšlení jedince výrazně ovlivňují podvědomě přijaté významy, jež mu nabízí kultura a různé sociální skupiny. Inteligence Inteligence (různá prolínající se pojetí):  schopnost myslet, chápat vztahy;  schopnost učit se (mechanické; pojmové učení);  schopnost adaptace (vyrovnávání se s „novým“, překonávání problémů);  schopnost metakognice (přemýšlení o myšlení; zhodnocení vlastních znalostí, dovedností; sebereflexe; implicitní a explicitní metakognice) Inteligence jako osobnostní vlastnost, ne jen kognitivní schopnost (vytrvalost, motivace, temperament….) Různá dělení inteligence Spearman – dva faktory  obecná rozumová schopnost (g-faktor);  s-faktory (specifické schopnosti jedince) Thomson, Thurstone – inteligence komplexní schopnost, tvořená více faktory (základními mentálními schopnostmi – paměť, usuzování, chápání slov…) Guilford – základní složky myšlení a paměť Gardner – multidimenzionální inteligence (více typů inteligence; nemusí mít kognitivní povahu – pohybová, hudební inteligence…) Cattell  fluidní inteligence (obecná, více vrozený aspekt);  krystalická inteligence (více vliv prostředí, učení, vzdělání) Faktory inteligence  Pohotovost vnímání;  prostorová představivost;  paměť;  verbální inteligence (rozumět slovům, číst, psát…);  matematická inteligence;  usuzování;  schopnost metakognice;  sociální inteligence;  emocionální inteligence (znalost a zvládání emocí, empatie…). Měření inteligence 1 Problematičnost testů IQ – většinou se měří krystalická inteligence; různé chyby měření; „culture fair“ metody ?! Učitelské noviny 2013 (prof. Urbánek) ; případně zde z ČT Stanford-Binetova zkouška: nejstarší psychologická zkouška určená k hodnocení stupně intelektového vývoje dětí. Binet byl první, kdo se zaměřil na hodnocení celku myšlenkových procesů a ne jen na měření dílčích psychických funkcí. Test – velké množství velmi heterogenních úkolů. Škála je založena na vývojovém principu. Wechslerovy zkoušky inteligence (WISC III): Wechsler uvažoval o inteligenci jako o složité globální funkci (složena z řady dílčích vzájemně nezávislých schopností). Do inteligence zahrnuje i faktory mimointelektové (osobnost). Verbální a neverbální část. Subtesty – vědomosti; porozumění (řešení problémů); počty; podobnosti; doplňování obrázků; kostky (skládání obrazců); bludiště… Měření inteligence 2 Obrázkový inteligenční test (J. A. Stuart): krátký neverbální test, který obsahuje 3 typy úkolů: eliminace (vyloučení obrázku, který k ostatním logicky nepatří), řady (vyžadují pochopení logické následnosti nebo principu střídání), obrázkové analogie. Kromě schopnosti neverbálního úsudku a tvoření vztahů vyžaduje i dostatečnou zralost vizuální percepce. Ravenovy testy: prošly mnoha revizemi, dnes jsou k dispozici i počítačové verze. Základem Spearmanovo pojetí obecné inteligence jako schopnosti chápat a vyvozovat vztahy na různé úrovni komplexnosti. Gaussova křivka . Pozn.: statisticky (teoreticky) odpovídá rozložení IQ v populaci; praktické umístění konkrétního jedince dle jednoho „čísla“ problematické až nemožné Učení Učení (Čáp, Mareš, 2001) získávání zkušeností, utváření a pozměňování jedince v průběhu života; veškeré behaviorální a mentální změny, které jsou důsledkem životních zkušeností (Plháková, 2003); opakem vrozených dispozic (ale závisí na nich); probíhá i na subhumánní úrovni; nejedná se pouze o pasivní proces (bezděčné a záměrné učení – úloha myšlení a vůle; viz také Piaget – asimilace a akomodace). Funkce učení – adaptační mechanismus přizpůsobování organismu prostředí a změnám v prostředí; přizpůsobování společnosti a jejím požadavkům. Základní pojmy Vědomosti osvojené soustavy informací, představ a pojmů (srv. deklarativní znalosti) Dovednosti předpoklad pro vykonávání činnosti či její části; znalost postupu či „strategie“ určité činnosti (srv. procedurální znalosti) Návyky učením získaná pobídka chovat se v určité situaci určitým způsobem; obsahuje motivační prvek Kompetence (i v rámci RVP) zahrnují do různé míry vše výše uvedené; zdůrazňována praktičnost a provázanost s běžným životem „Kritika“ pojmu kompetence: např. prof. Štech http://bit.ly/10Neet3 (s.622-625) Výsledky učení Vědomosti soustavy představ a pojmů Senzorické dovednosti např. rozlišování výšky a barvy tónů, odlišení správného a špatného chodu stroje podle zvuku atd. Senzomotorické dovednosti koordinace vnímání a pohybů – např. psaní, řemeslné práce, sport… Intelektové dovednosti a schopnosti např. matematické, jazykové Návyky, postoje, vlastnosti osobnosti např. vytrvalost, svědomitost Sociální dovednosti komunikativní dovednosti, orientace v sociálních vztazích, pojetí sociálních rolí, schopnost obhájit vlastní názor atd. Bloomova taxonomie (cíle učení ve školním kontextu): http://bit.ly/1G2u4jD Druhy učení Geneticky dané typy učení (pozorované i u zvířat)  habituace (přivykání) – postupné ustávání reakcí na bezvýznamný podnět;  senzibilizace (zcitlivění) – s opakovaným působením podnětu postupně narůstá i reakce na něj  imprinting (vtiskování) – učení bez opakování a posilování; v senzitivních vývojových fázích stačí jediný kontakt s důležitým podnětem (Lorenz) Elementární učení tvoření asociací nebo podmiňování Komplexní učení osvojení postupů při řešení problémů, mentální mapy prostředí, osvojování principů a systémů učiva Sociální učení komunikace, interakce a percepce, sociální role (viz soc. psy.) (jiné dělení: senzomotorické; kognitivní, sociální učení) Asocianistické teorie učení Učení jako zpevňování asociací a jejich podržení v paměti  spojení mezi jednoduchými zážitky, vjemy, představami a jednoduchými city;  spojuje se to, co jsme opakovaně prožívali současně nebo po sobě (asociace podle dotyku). Při vybavování se při zážitku prvním vybavuje i asociovaný druhý;  asociace se vybavují i při prožívání podobných zážitků (asociace podle podobnosti). důraz na receptivní stránku učení (pasivní přijímání…) a opakování (memorování) Klasické podmiňování Organismus se učí, že dvě události jdou za sebou nezávisle na aktivitě jedince Pojmy: nepodmíněný podnět bez učení vyvolává vrozenou nepodmíněnou reakci (instinkt?) podmíněný podnět původně neutrální stimul, který po naučení vyvolává vrozenou reakci podmíněná reakce – původně nepodmíněná reakce, kterou vyvolal podmíněný podnět Pavlov a jeho psi… (např. zde) Operantní (instrumentální) podmiňování Druh učení, při kterém pozitivní či negativní důsledky určitého chování vedou ke změně pravděpodobnosti jeho dalšího výskytu. (Big Bang) E.L. Thorndike – experiment s hladovou kočkou ve skříňce učení pokusem a omylem – při opakování se počet neúspěšných pokusů snižuje; vzniká spoj mezi stimulem a reakcí (spoj S-R) B.F. Skinner – experimenty s odměnami a tresty posilování reakce Pozitivní posílení (zpevnění) – určitý projev chování odměněn něčím, co vyvolává příjemné pocity Negativní posílení (zpevnění) ) – důsledky chování kladné v tom smyslu, že vedou ke zmírnění nebo zastavení působení nepříjemných podnětů Problematika odměny jako „lepší“ varianty při učení http://bit.ly/1QDpBL0 Emoce Emoce – komplexní psychické jevy spojené s prožíváním životních situací; jsou subjektivní (obtížně definovatelné) ALE: „vrozené“ emoce (např. strach → reakce na ohrožení) Úloha emocí:  adaptační mechanismus („nižší“ úrovně);  mají hodnotící aspekt – indikátor významnosti podnětů pro jedince (emocionálně významný podnět spojen s adekvátní reakcí);  motivační aspekt (regulace aktivit jedince);  sociální aspekt (vliv emocí na podobu sociálních interakcí) Projevy emocí:  zážitkové obsahy (hněv, soucit, láska, strach…) spojené u člověka s prožíváním různých situací v životě;  fyziologické reakce (vnitřní – spojené s aktivací organismu);  vnější projevy (mimika, pantomimika, „řeč těla“, projevy v chování). Emoce – fyziologická složka Emoce doprovázeny fyziologickými změnami v organismu. Percepce → emocionální prožitek → tělesné změny Probíhá aktivace sympatického a parasympatického oddílu autonomního nervového systému – změny v organismu (uvolňování zásob glukózy, zvyšování krevního tlaku, svalové napětí, zúžení zornic; zrychlené dýchání a činnost srdce…+ vylučování adrenalinu). Vše spouštěno především limbickým systémem mozku. Emoce a výkonnost Emoce – vnější projevy Primární emoce – vrozené, typické výrazové projevy napříč kulturami; S. Tomkins: zájem, radost, překvapení, trýzeň (úzkost), strach, hněv, zahanbení (pokoření), hnus; odpor k nepříjemným pachům. Sociální modifikace výrazů emocí – zcela spontánní pouze v dětství, pak vliv kultury; skrývání emocí (maskování); modulace emocí (zvýraznění či zmírnění); simulace emocí; genderově podmíněné vyjadřování emocí... „Měření“ emocí (subjektivní, objektivní, projektivní...)  Facial Action Coding System (FACS) – standard pro kategorizaci výrazů tváře (přímé pozorování či video) bit.ly/19qX3gl  Měření bezdrátové – článek z MIT Emoce – charakteristiky Emoce jsou většinou spontánní, více či méně „skrývané“ (u emocí nelze jednoduše „přestat“ jako např. u myšlení nebo vnímání). Pozitivní x negativní emoce … ale existují i ambivalentní emoce Intencionalita – emoce (téměř) vždy vztaženy k něčemu, někomu… Polarita (protikladnost) emocí – láska/nenávist; strach/odvaha;… Síla (intenzita) emocí – výrazné emoce spojeny i s výraznými tělesnými projevy (afekt) + trvání emocí Spojení emocí se zdravím (tělesnou pohodou) člověka – napětí, strach apod. mohou vést k onemocnění organismu (psychosomatické choroby). Jevy spojované s emocemi Aktuální emoční stavy (např. úlek při náhlém silném zvuku) Emocionální procesy (delší trvání)  emoční epizody (v čase se odvíjející emoční výměna, např. reakce na překvapivou zprávu);  emocionální dispozice (připravenost reagovat na danou skupinu podnětů určitou emocí, např. hněvem – hněvivost; analogie s temperamentem osobnosti),  nálady (déle přetrvávající emoční zabarvení prožívání, které nemusí mít specifický podnět a objekt). Emocionální vztahy – v průběhu času se opakující a poměrně konzistentní projevy vůči určitému objektu, např. láska nebo žárlivost. ? Emoce X city (zážitková složka emocí) Romantická láska – emoce (cit) nebo pud (instinkt)? http://bit.ly/1mEepe3 Pojem osobnost v psychologii 1 Rozdíl mezi osobností (v psychologii) a osobností („v novinách“). Hypotetický konstrukt – něco, co nevidíme a co v realitě ani neexistuje, avšak co zároveň do jisté míry můžeme, na základě vnějších projevů, pozorovat, subjektivně či objektivně srovnávat a měřit. Osobnost – celek duševního života jedince (existují stovky definic). Osobnost je individualizovaný systém psychických procesů, stavů a vlastností, které jednak vznikají socializací, jednak přetvářením vrozených vnitřních podmínek bytí člověka, a determinují a řídí předmětné činnosti jedince, jeho sociální styky a duchovní vztahy (Smékal, 2002). Pojem osobnost v psychologii 2 Charakteristiky osobnosti  temperament – spíše biologická predispozice (souvisí s emocemi)  charakter – ovlivněn společností  rys – přetrvávající charakteristika individua, která jej umožňuje odlišit od okolí Mnohonásobná osobnost – ztratí se jednotnost osobnosti; v „jednom těle“ žijí „dva lidé“ (či více), většinou aniž by o sobě věděli (zfilmovaný skutečný případ „tří tváří Evy“) Modely osobnosti Dynamické, rysové – zkoumají dané vlastnosti osobnosti; osobnost „tvořena“ těmito vlastnostmi Situační – osobnost jedince utvářena okolím, situacemi, v nichž se nachází Interakční – osobnost vzniká jako produkt interakcí mezi jedincem a situacemi, v nichž se nachází Integrativní model osobnosti – osobnost tvořena působením interpersonálních, intrapsychických, biologických, kognitivních, sociálních či čistě vývojových faktorů (biopsychosociální model); problematičnost zkoumání podle tohoto modelu Dynamika osobnosti Temperament, charakter – „statika“; popis osobnosti Dynamika – motivy a principy lidského chování, slouží k udržení psychického ekvilibria (rovnováhy). Motivace – proč se člověk chová tím kterým způsobem; – proces, který zahrnuje všechny nevědomé i vědomé faktory, které nás vedou k uskutečnění určitých činností a směřování k určitým cílům Motiv – „dispozice“ k procesu motivace; „důvod“ proč se určitým způsobem chováme. Motivace je vlastně také adaptačním mechanismem (adaptace pojmem vyššího řádu). Základní charakteristiky lidských motivů  Projevy lidských motivů se liší v různých kulturách, i v rámci téže kultury od osoby k osobě (vliv morálních norem, tradic, zvyků);  stejné motivy se mohou projevovat různým chováním (příprava na zkoušku na vysoké škole);  v tomtéž chování se mohou odrážet různé motivy (návštěva divadla);  každý jednotlivý akt v chování většinou bývá projevem několika motivů;  motivy se často projevují ve skryté formě (krádež – u vrstevníků obdiv, u dospělých zisk…). Dynamika osobnosti a procesy adaptace Zvládání (coping) – proces zvládání vnitřních nebo vnějších požadavků, které jsou často pociťovány jako namáhavé nebo překračující možnosti jedince; může mít různé podoby (viz níže) Obranné mechanismy – cílem uchovat konstantní sebepojetí a zmírnit či odstranit úzkost vznikající jako následek ohrožení „ „ sebepojetí, uchovat psychickou pohodu. Freud: Ego má k dispozici obranný systém proti všemu, co může vyvolávat úzkost. Obranné mechanismy probíhají (většinou) nevědomě – čím silnější mechanismus, tím více energie se musí vynaložit; jestliže se nepodaří úzkost zpracovat hrozí psychické (i fyzické) problémy. Ego-obranné mechanismy 1 Vytěsnění – vytlačení pocitů úzkosti, viny, studu či nepříjemných zážitků do nevědomí; potlačení – tendence zbavit se pocitů a pohnutek, které jsou subjektivně nepříjemné a nepřijatelné; projekce – jedinec připisuje svému sociálnímu okolí nebo jiným lidem vlastní potlačované sklony a pocity; racionalizace – jedinec zpětně přikládá svým činům logické a společensky i osobně žádoucí motivy; kompenzace – když je cíl nedosažitelný, stanoví si jedinec náhradní cíl (Adler – pocity méněcennosti); regrese – sestup na vývojově nižší stupeň psychické činnosti v situacích těžké frustrace; fantazie – únik ze skutečnosti, v níž je jedinec frustrován, vytváření světa „náhradního“, v němž zažívá, co nemá ve skutečnosti. Ego-obranné mechanismy 2 Stereotypie – jednotvárné opakování stejných pokusů i přes neúspěch; sublimace – jedinec převede pudové impulsy do tvůrčího, společensky akceptovatelného chování; introjekce – mechanismus přejímání idejí, pravidel od významných osob; přijetí něčeho bez přemýšlení, jde o přijetí postojů, přesvědčení; popření – zaměřuje svou pozornost jinam a popírá skutečnost, která ho ohrožuje, jiné než ohrožující informace nepřijímá; identifikace – pokus o posílení vlastní hodnoty ztotožnění se s někým, koho lze obdivovat, posiluje sebevědomí a snižuje méněcennost; substituce – nahrazení cíle, který jedinec nemůže nebo nechce přijmout cílem, který je dostupný nebo přípustný; neodstraní zcela frustraci, ale přispěje ke snížení intenzity zklamání. Coping Coping je orientovaný více na realitu, je flexibilní a vychází z vědomí a předvědomí X obranné mechanismy více rigidní Copingové strategie, styly (Lazarus):  zaměření na problém (problem-focused coping) – úsilí působit na prostředí, měnit ho (analýza problému, sestavení plánu postupu, aktivní samostatné jednání);  zaměření na emoce (emotion-focused coping) – úsilí vyplývající z vlastní emocionální reakce (expresivní vyjadřování emocí, reinterpretaci jevů, přijetí situace, ale i popření);  hledání opory (podpory) u druhých – mezi zaměřením na problém a na emoce (v průběhu emocionální podpory možnosti řešení);  orientace na únik – denní snění, spánek, užívání alkoholu nebo drog atd. Výběr strategie závisí na posouzení ovlivnitelnosti situace – ovlivnitelné (na problém), neovlivnitelné (na emoce) Potřeby Potřeba – obecně se tímto pojmem vyjadřuje stav nějakého nedostatku organismu. Potřeby jsou základní motivy, které vyjadřují nedostatky na fyzické nebo sociální úrovni bytí. Člověk je motivován k aktivitě, která vede k redukci těchto potřeb a která je spojena s pocity uspokojení (nasycení, odpočinek, úleva, jistota, úspěch atd.). Základní typy potřeb motivujících žáky:  poznávací (smysluplné poznávání, řešení problémů)  sociální (pozitivní vztahy, někam patřit, vliv, spolupráce…)  výkonové (být kompetentní, potřeba výkonu, vyhnout se neúspěchu/úspěchu)  potřeba perspektivy (mít cíl, strukturovanou budoucnost) Hierarchie potřeb (A. Maslow) Fyziologické potřeby – vývojově nižší (hlad, spánek, sex); Psychogenní potřeby – vývojově vyšší: potřeba bezpečí a jistoty potřeba náležení a lásky potřeba ocenění a uznání (sebeúcta); Potřeba sebeaktualizace a seberealizace – potřeby růstu; tendence být vším, čím člověk může být, potřeba realizovat svůj lidský potenciál (vyskytuje se však u lidí se zajištěnou existencí a u lidí zdravých). Také dělení: deficitní vs. rozvojové potřeby Pokud nejsou uspokojeny (v dostatečné míře) potřeby nižší, nedochází k uspokojování potřeb vyšších. Hierarchie potřeb (A. Maslow) Neuspokojování potřeb 1 U jedinců v tomto případě dochází k frustraci či deprivaci – záleží na povaze a délce neuspokojování potřeb. Frustrace – stav zklamání, zmarnění, většinou je vyvolána překážkou na cestě k cíli, ohrožením, oddálením nebo znemožněním uspokojit potřebu; souvislost s motivací. Překážka může být vnější (fyzická, jednání druhého – např. zákaz) nebo vnitřní (psychická – výčitky svědomí, pocity viny,…) Frustrace: každodenní; významné životní; existenciální Frustrační tolerance – míra frustrace, kterou snášíme bez porušení ekvilibria, psychické homeostázy (tedy bez určitých psychických obtíží a projevů) Situace frustrace . Neuspokojování potřeb 2 Deprivace (někdy označována jako dlouhotrvající frustrace?) Psychický stav vzniklý následkem takových životních situací, kdy subjektu není dána příležitost k uspokojení některé jeho základní (vitální) psychické potřeby v dostačující míře a po dosti dlouhou dobu U dětí ohrožuje samotný jejich vývoj (viz Langmeier, Matějček, 1974) Typy:  biologická (nedostatek jídla, spánku)  motorická (nedostatek pohybu, prostoru)  sezorická (nedostatek smyslových podnětů)  citová (nedostatek lásky, jistoty…)  sociální (izolace; separace – přerušení již vzniklého vztahu) různé reakce na deprivaci; subdeprivace Stres Stres – působení nadměrně silného podnětu po delší dobu; situace psychické zátěže Stres nutně není jen negativní distres x eustres (pozitivně vnímán) Selye – všeobecný adaptační syndrom (general adaptation syndrome, GAS) mechanismus mobilizace energie jedince Mechanismus stresu: poplachová reakce (aktivace) → rezistence → adaptace → (pokud ne) tak vyčerpání Aspekty (di)stresu: emocionální odpověď; motorické chování (svalová tenze, poruchy v komunikaci a poruchy spánku, boj, útěk a agrese); změny v kognitivních funkcích a fyziologické reakce. Mediálně sdílený mýtus – současná doba je více stresující… (spíše eustres) http://www.hoschl.cz/?text=4851&lang=cz Stresory Stresor – každá událost, situace, faktor, který vyvolává narušení rovnováhy organismu a tedy stresovou reakci Fyzikální – všechny změny v prostředí jedince (změny ročních období, změny tlaku, nízký obsah kyslíku ve vzduchu, viry, bakterie, nehody, úrazy, ale i genetická zátěž nebo návykové látky). Emocionální – „vnitřní“ stresory (např. úzkostnost, obavy a strach, nepřátelství, nedostatek spánku…) Možné dělení:  kataklyzmatické události – neočekávané události (např. záplavy)* postihující mnoho lidí a vyžadující velké adaptivní reakce organismu;  stresující životní události – změna v sociálním postavení (například svatba) nebo změny v ekonomickém statusu (například změna pracovní pozice);  každodenní starosti – způsobující především frustraci či napětí (viz níže);  stresory prostředí – relativně stabilními prvky prostředí, ve kterém jedinec žije (např. znečištěné ovzduší) (Evans, Cohen, 2004) * v českém kontextu se toto téma objevuje např. v knize Psychologie katastrofických událostí Holmes-Raheova stupnice působnosti různých stresorů 1 . Holmes-Raheova stupnice působnosti různých stresorů 2 . Orientační online test: http://bit.ly/1vEkGy8 Syndrom vyhoření Stav fyzického, citového a duševního vyčerpání, způsobeného dlouhodobým pobýváním v situacích, které jsou emocionálně mimořádně náročné. Některé projevy burn-out syndromu:  mimořádně velká únava, psychická nestabilita;  snížené sebehodnocení, vyplývající z pocitů snížené profesionální kompetence;  zhoršená pozornost, snadné podráždění;  negativismus, sklíčenost;  odliv síly, energie, nadšení; ztráta iluzí, idejí;  omezování kontaktů s kolegy a klienty (žáky), spory na pracovišti a později i v soukromí;  „mechanické“ vykonávání práce, chaotické plnění úkolů. Objektivní snížení výkonnosti; projevy burn-out syndromu relativně snadno rozpoznány okolím. Psychohygiena Psychohygiena – obor zabývající se udržováním duševního zdraví (v širším smyslu – tedy nejen jako nepřítomnost nemoci). „Systém vědecky propracovaných pravidel a rad sloužících k udržení, prohloubení nebo znovuzískání duševního zdraví, duševní rovnováhy“ (Míček) Míček, L. (1998). Sebevýchova a duševní zdraví Zvláště u tzv. duševní práce důležitá psychohygiena (psychicky nevyrovnaný a „unavený“ člověk – nižší výkonnost, chyby); obdobné platí u pomáhajících profesí. Význam: prevence somatických a psychických nemocí; odolnost vůči stresu; role v sociálních vztazích (méně konfliktů); vliv na pracovní výkon; přiměřené vnímání skutečnosti jedincem; schopnost správného sebehodnocení; subjektivní spokojenost (well-being). Míček, L., Zeman, V. (1992). Učitel a stres. Brno: MU. Psychohygiena – hlavní zásady Životospráva – dostatek spánku; výživa (co a jak jíme), tělesná práce a pohyb (snižuje riziko některých onemocnění, redukce hmotnosti, zlepšuje psychický stav a schopnost zvládat stres, přispívá k odbourávání psychické únavy), psychomotorika (výchova pohybem) Pracovní prostředí – kontrola fyzikálních podnětů (světlo, hluk, teplota, prašnost), materiální vybavení, větrání, dostatek pracovního prostoru, estetické hledisko Time management + organizace práce – pravidelný denní rytmus; pracovní čas x vázaný čas x volný čas Nastavení „adekvátního“ systému hodnot (zdraví, rodina…) Relaxace – autogenní trénink (např. zde); meditace; jóga; relaxace během normálních denních aktivit (progresivní svalová relaxace – např. zde, dýchání, smích, komunikace s druhými, změny prostředí, hudba…) Pozitivní myšlení Pozitivní psychologie Pozitivní psychologie – konec 20. století (Seligman, Diener a Cziksentmihalyi; u nás např. Křivohlavý, Míček, Mareš) Vznikla v souvislosti se zkoumáním kladných psychických jevů, kvality života či faktorů subjektivní spokojenosti (well-being) X zkoumání psychických „problémů“ (nemoci, odchylky od normy, stres, deprivace…) Spojena se snahou o prevenci výskytu negativních jevů a podporou pozitivního prožívání Věda zabývající se studiem pozitivních emocí (radost, štěstí, láska, naděje) a kladných životních zážitků a zkušeností (optimální prožívání – flow fenomén), výzkumem pozitivních individuálních vlastností a rysů osobnosti (optimismus, zvídavost, nezdolnost, smysl pro humor) a hledáním faktorů uplatňujících se v pozitivně fungujících společenstvích a institucích (Slezáčková, 2010). Problémy: dělení na „pozitivní“ a „negativní“ nesmyslné; riziko tzv. „pozitivní diktatury“ (Heldová) – člověk musí za každých okolností myslet pouze pozitivně a pokud chce být šťastný, zdravý a úspěšný, musí rozvíjet výhradně svoje pozitivní prožívání a postoje („keep smiling“). Vůle z hlediska psychologie Charakteristiky vůle:  záměrné a cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě vytyčeného cíle;  schopnost rozhodnout se pro určitý cíl (vnitřní energie);  je vlastní jen člověku a umožňuje regulaci chování (člověk je schopen své úsilí reflektovat na rozdíl od zvířat);  prostřednictvím regulovaného chování se jedinec zaměřuje na realizaci vytyčeného cíle;  ve vůli se aktivně uplatňuje já; subjekt se prožívá jako zdroj svého chtění, jako aktivně jednající bytost usilující o dosažení konkrétního cíle. Vůle je: 1) dispozice k autoregulaci, která se projevuje vědomým sebeovládáním a vědomým sebeprosazováním (úmyslným jednáním); 2) jednotící složka osobnosti. Volní jednání Volní jednání je projevem vůle. Každé volní jednání je cílevědomé jednání (vědomé a úmyslné), směřující k dosažení stanovených cílů. Fáze volního jednání:  uvědomění si potřeby (motivu) a promýšlení cíle;  konkretizace cíle volního jednání pomocí rozhodování (zvažování, boj motivů) + překonávání překážek;  realizace rozhodnutí – dosahování cílů. Proces volního jednání je ovlivňován volními vlastnostmi osobnosti: rozhodnost, vytrvalost, rozvážnost, sebeovládání, zásadovost, houževnatost, svědomitost… Tyto vlastnosti obecně vyjadřují schopnost sebekontroly, která se projevuje:  v potlačování nežádoucích tendencí;  v úsilí při překonávání překážek a při dosahování časově vzdálených cílů i při vytyčování těchto cílů. Vůle – fáze rozhodování Volní akt je založen na rozhodnutí, jemuž předchází proces rozhodování, tedy volby cílů a prostředků. Tato volba zahrnuje kognitivní a morální aspekty předmětu – praktická i morální vhodnost cílů a prostředků); jde o složitý komplex kognitivních (rozumové zvažování), emočně-motivačních (také hodnotových) a motorických komponent. Při rozhodování často nastávají konflikty:  dvou kladných alternativ (apetence-apetence) – krátkodobé, projevem je kolísání mezi dvěma možnostmi (Buridanův osel);  dvou negativních alternativ (averze-averze) – konflikt negativních cílů; tendence vyhnout se obojímu;  mezi kladnou a zápornou komponentou (ambivalence, apetence-averze);  dvojitý ambivalentní konflikt – model multivalence. Vůle – fáze realizace Jedinec se v ní snaží dosáhnout zvoleného cíle (různá doba…) V cestě realizaci stojí překážky:  vnější (činitelé přírodního a sociálního prostředí) – aktivní x pasivní;  vnitřní (v subjektu) – aktivní x pasivní. Projevuje se jeho síla vůle – psychické úsilí vynaložené na potlačení určitých tendencí Realizace spojena s tzv. pasivní vůlí – schopnost vytrvat v uskutečnění zvoleného cíle a odolávat různým tlakům, prostřednictvím určitých pasivních volních vlastností:  stálost, odolnost, neovlivnitelnost, neústupnost – schopnost koncentrace na dosažení vytčeného cíle, odolávání tlaku vnějších vlivů;  vytrvalost – „aktivní odolnost“; schopností pokračovat v aktivitě bez ohledu na překážky;  sebevláda a sebekázeň – schopnost obecné regulace vlastní aktivity, ovládat sám sebe, eliminovat nežádoucí impulsy. Poruchy vůle Globální poruchy vůle (postižení celého volního procesu; jeho zeslabení nebo stupňování):  abulie – úplná ztráta vůle, ztráta schopnosti zahájit určitou činnost; výskyt u některých závislostí a organických mozkových poruch;  hypobulie – přechodná redukce vůle, typický je nedostatek aktivity, spontaneity, zájmu, nerozhodnost k zahájení určité činnosti; výskyt u silné duševní vyčerpanosti;  hyperbulie – polární stav k hypobulii, vysoká aktivita pouze ke sledování určitého cíle (jedinec se lehce rozhoduje, ale rozhodnutí mění); nadměrně vyjádřená rozhodnost, která nemusí být adekvátní situaci; výskyt např. u manického syndromu. Vůle a motivace (a zkoušky) Aspirační úroveň – souhrn očekávání, stanovení cílů nebo požadavků ve vztahu k vlastnímu budoucímu výkonu; po prožitku úspěchu mírné zvýšení a po neúspěchu snížení aspirační úrovně; („nastavování si laťky“) Prokrastinace – chorobné odkládání povinností, důležitých věcí a jejich nahrazení nepodstatnými (či žádnými) „Líný člověk nic dělat nechce a je s tímto stavem spokojen. Prokrastinující člověk by naopak rád něco dělal, ale nedokáže k tomu sám sebe přemluvit.“ (Ludwig, 2013)