Mgr. Jarmila Bradová / Mgr. Karolína Pešková, Ph.D. Katedra pedagogiky (Poříčí 31) bradova@ped.muni.cz / peskova@ped.muni.cz Školský a školní management Náplň dnešního semináře uOrganizační info uOčekávání, motivace k předmětu uÚvod ke školskému a školnímu managementu uPedagogický management uŠkolní management Organizační informace uHarmonogram: výuka do 26.10./ 24.11. uTermíny testů na konci semestru u uPožadavky: uÚčast na přednášce uTest (min. 70 % správně) uPortfoliový úkol u Portfoliový úkol uNastudujte si Zprávu ČŠI a Výroční zprávu o činnosti školy, kde budete na praxi uVyberte si jednu oblast, která byla hodnocena pozitivně a zjistěte, jak se podařila škole realizovat (jak škola tuto oblast podporuje a rozvíjí) uPrameny: zpráva ČŠI, výroční zpráva, web školy, příp. rozhovor s vedením uRozsah 1 standardní A4 uOdevzdat před testem do Odevzdávárny v IS Doporučená literatura uObst, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého. uŠkolská legislativa: www.msmt.cz, www.csicr.cz Proč je tento předmět důležitý? uAdministrativní zátěž uProblémové situace uSpory s rodiči uLegitimizace postupů uStrategické uvažování u uNení nutné znát veškerou legislativu, ale umět najít, co potřebuji! uČasté změny legislativy Proč je tento předmět důležitý? uDobrý den, umám 45 let praxe ve středním školství, z toho 28 let ve funkci zástupce ředitele u(je mi 68 let). Mohu s jistotou tvrdit, že absolventi pedagogických škol jsou na výuku své uaprobace většinou dobře připraveni. O praktickém chodu školy a z toho vyplývajících upožadavků neví mnoho: u1. Zapsat do třídní knihy, většinou neví, o co jde. u2. Vést katalogy žáků tříd, předepsanou a kontrolovanou administrativu. Hrůza!!!! u3. Vzdělání s oblasti školní legislativy. Hrůza!!!! u4. Právní odpovědnost a základní právní informace pro práci učitele. Hrůza!!!! u5. Učitelé odborných předmětů (myslím odborné technické předměty), inženýři us praxe, kteří nikdy neučili jsou na tom většinou lépe a rychleji se vše naučí a upochopí. uPrvní rok neučím a jsem plně v důchodu, snad se popsaná situace zlepší, zatím ujsem to nepoznal. uPřeji Vám mnoho úspěchů. u uS pozdravem uI.B. Co je to management? uCo je obsahem činnosti managementu? uJaké roviny managementu v souvislosti se školou znáte? uKdo koho ve škole řídí? ukomplexní činnost – řízení školy, od plánování, přes hodnocení, rozhodování k uskutečňování záměrů školy. u uklíčová slova, z nichž se řízení skládá jsou tedy: u plánování – organizování – výběr a rozmístění pracovníků – vedení lidí - kontrola u Osnova předmětu uPedagogický management u uŠkolní management u uŠkolský management Osnova předmětu uPedagogický management – třídní učitel, administrativa, mimoškolní aktivity, strategie řízení třídy, organizace výuky uŠkolní management - správa, řízení a vedení školy, evaluace školy, výběrové řízení na školách (návštěva pozvaného ředitele?), inovace ve škole, rady škol uŠkolský management – vzdělávací politika ČR a EU, kurikulární dokumenty, školská legislativa, rozvojově-vzdělávací projekty ve škole Kompetence učitele a třídního učitele uBýt dobrým učitelem úplně stačí umít rád děti, umít chuť měnit životy mladých lidí ua dokázat motivovat ty, které nikdo nemotivuje. u (Dylan Wiliam) JAKÉ ČINNOSTI VYKONÁVÁ A) UČITEL B) TŘÍDNÍ UČITEL? u uV rámci diskuse ve skupině připravte co nejúplnější soupis činností, které učitel/třídní učitel vykonává a které souvisejí s procesem řízení školní třídy. práce ve skupině max. 5 min Které paragrafy ze školského zákona se vztahují k práci učitele / třídního učitele? u u§ Domácí úkol 15,16,18,21,22,26,27,28,41,47 TŘÍDNÍ UČITEL uA) Vytváří klima ve třídě A) uB) Organizuje rodičovské schůzky u uC) Adaptuje nové žáky do kolektivu u uD) Organizuje třídnické hodiny práce ve skupinách A - B - C - D Jak byste v roli třídního učitele realizovali tyto činnosti? Postupujte podle principů managementu. Management = proces plánování, organizování, vedení, kontroly. C) Diskusia po predsavení riešenia skupinou: Predstavili by ste nového žiaka triede – alebo triedu novému žiakovi? Ako by ste sledovali jeho včleňovanie do kolektivu? Ako by vám v tomto ohľade pomohla pedagogická diagnostika? = pozorovanie, diagnostický rozhovor so žiakom, vstupná diagnostika, PLPP. Ako by ste pristupovali k informáciám, ktoré by ste o žiakovi dostali z predchádzajúcej školy? – žiak = tabula rasa, alebo by ste si robili úsudok z dokumentácie vopred? Kritické myslenie, Haló efekt. Ako by ste spolupracovali s rodinou žiaka? TŘÍDNICKÉ HODINY uMožnost pravidelné práce uvnitř třídy uŘešení aktuálních problémů uPráce s pravidly třídy uŽáci mohou konstruktivně ovlivňovat dění ve třídě, škole uSpolečné plánování u http://www.odyssea.cz/localImages/tridnicke_hodiny.pdf Nastavení funkčních pravidel - malý počet - „zdravý rozum“ - zajistí hladký průběh výuky Nezbytné pravidlo - maximalizuje spolupracující chování - zajistí bezpečnost a pohodlnost učebního prostředí - zamezí rušení ostatních tříd a lidí mimo učebnu - udrží přijatelnou úroveň slušnosti mezi žáky, zaměstnanci školy a návštěvníky školy Riziko pochvaly = závislost na pochvale „ Paní učitelko, já jsem se rozdělila.“ „ Podívejte se, jak to mám pěkné.“ = co je v jedné skupině výborné, může být ve druhé průměrné KLIMA JAKO CESTA A CÍL u Nástroje učitele – jeho nejdůležitější činnosti, které ovlivňují klima 1. jak učí (aktivity, metody a formy práce), jak hodnotí 2. jak odměňuje a trestá (a vede ji kázeňsky) 3. jak vypadá vzájemná komunikace 4. jak umožňuje žákům se na dění ve třídě (včetně výuky) podílet 5. jaká jsou pravidla (jak jsou respektována, jak je vymáhá a podporuje) DOBRÝ UČITEL 1)Je zárukou kvalitní výuky 2) 2)Je garantem bezpečí žáků DOHLEDOVÁ POVINNOST ŠKOLY = UČITELE -Školy jsou povinny zajistit ochranu a bezpečí žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a taky při poskytování školských služeb (§ 29 odst. 2 školského zákona). - -Jedním ze základních prvků zajištění bezpečnosti je vykonávání dohledu nad dětmi a nezletilými žáky(§ 164 odst. 1 písm. d) školského zákona). KDY UČITEL VYKONÁVÁ DOHLED ? uBrainstorming KDY UČITEL VYKONÁVÁ DOHLED u= Během vyučování u= Během suplování u= před vyučováním ( ____ min.) u= během pobytu ve třídě i když nevyučuje (např. přednáška externího realizátora) u= během dozoru, o přestávkách, při přesunu z budovy do budovy u= ve školní jídelně pokud je součástí školy u= před srazem na akci ( _____ min.), v průběhu akce až do jejího skončení ŠKOLA JE POVINNA üPředcházet možným rizikům üTato rizika vyhledávat a odstraňovat üPřizpůsobit informace, které žákům předává, jejich rozumovému vývoji tak, aby bylo zřejmé, že žák ví, co se po něm žádá - u= Škola je povinna zajistit poučení žáků a jejich podrobné instruování o možném ohrožení zdraví a bezpečnosti. Toto poučení se vztahuje na všechny činnosti během výchovy a vyučování . KDY ŽÁKY POUČIT ? uBrainstorming KDY ŽÁKY POUČIT 1)Na začátku školního roku 2)Před prázdninami (i jednodenními) 3)Před vstupem do jakékoli odborné učebny 4)Před sportovním kurzem 5)Před exkurzí, návštěvou divadla, kina … 6)Před cestou hromadným dopravním prostředkem 7) 7) u= ORGANIZACE MIMOŠKOLNÍ AKCE u 1)Akce může začínat u školy, nebo srazem na jiném předem určeném místě 2)Učitel zajišťuje bezpečnost _______ min před časem zahájení akce 3)Akce může končit u školy, nebo přímo v místě jejího konání 4)Zákonným zástupcům žáka učitel oznámí místo a čas zahájení a skončení akce nejméně _______ předem ORGANIZACE MIMOŠKOLNÍ AKCE MIMOŘÁDNÉ SITUACE uPráce v plénu Se skupinou 27 dětí jdou dva učitelé na výstavu do městské galerie. Jeden žák zakopne a zraní se. Jak situaci vyřešíte? MIMOŘÁDNÉ SITUACE uPráce v plénu Se skupinou 27 dětí jdou dva učitelé za město do přírody pozorovat ptáky. Jedno dítě štípne vosa a dostane silnou alergickou reakci. Přivolaná záchranná služba dítě zamýšlí odvézt do nemocnice. Co budete dělat? MIMOŘÁDNÉ SITUACE uPráce v plénu Při přesunu několika tříd do divadla si žák třetí třídy zraní nohu, která začne otékat a bolet. Shodou okolností bydlíte nedaleko a máte doma osobní automobil, dozor mohou zajistit kolegové, kteří jsou zastoupeni v dostatečném počtu. Odvezete žáka do nemocnice? MIMOŘÁDNÉ SITUACE uPráce v plénu Žák přinese návratku s vyplněnou možností b) – tedy, že si rodiče své dítě po skončení mimoškolní akce vyzvednou. Nicméně daného žáka si rodiče nevyzvedli, ostatní děti se již rozešly nebo si je vyzvedli rodiče. Co budete dělat? Řízení třídy Úkol učitele a jeho role u Úkolem učitele je: - získat žáky pro spolupráci - přimět žáky k aktivní účasti na učebních činnostech - směřovat se žáky k cíli základního vzdělávání Kruh úspěchu uÚspěch v učení zvyšuje moje sebevědomí“ 4.Další motivace 1.Úspěch u3. Zvýšení sebevědomí 2. Zvýšení zájmu Kruh neúspěchu 1.Neúspěch 2.Snížení motivace 3.Snížení sebevědomí 4.Nezájem Rozdíly mezi žáky (podle Cangelosi) u1. Zájem o učení 2. Sebedůvěra 3. Vnímání toho, co je důležité 4. Postoj vůči škole 5. Rozumové schopnosti 6. Předchozí výsledky 7. Zkušenosti, na nichž můžete stavět 8. Rodinný a společenský život 9. Užívání drog 10. Specifické potřeby 1.Zájem o učení – úkol učitele – motivovat žáky, kteří nemají přirozený zájem o učení a udržovat a podporovat nadšení těch, kteří se učí rádi 2.Sebedůvěra – učení a úkol– příležitost získat nové schopnosti a dovednosti nebo také soutěžní situace (prověřování dosavadních schopností). Žák věnuje úsilí ke zvládnutí úlohy podle hodnoty úkolu pro něj a také podle sebedůvěry, jestli úkol zvládne. (bez sebedůvěry – vzdávají se, přestanou řešit, jsou nejistí) 3.Rodiče:“ pilně studuj, abys v budoucnu mohl…..! Žák – současnost je důležitější než buducnost, důležité je uspět tady a teď. (někdo se zavděčuje dobrou známkou, někdo vzhledem…) 4.Učitel – průvodce, nebo taky autorita, která je omezuje v jiné činnosti 5.Široké rozpětí schopností 6.Aktivní zapojení do výuky závisí na schopnostech přijímat sdělení (čtení, poslech) a předávat sdělení (řeč, psaní). Různé zkušenosti a mezery z předchozích ročníků. 7.Vliv odlišných prostředí (péče o mladšího sourozence, sportování, nemoc, hra na nástroj, chov zvířat, cestování, rodinné problémy…) 8.Tlaky v rodině i společnosti, rozdíly ve výchově 9.Rozšíření mezi žáky stoupá 10.Společné vzdělávání Motivace uDruhy motivací 1. Užitečnost získaných znalostí, jejich praktické využití 2. Potřeba získat kvalifikaci, dosáhnout plánovaného vzdělání 3. Posilování sebevědomí 4. Potřeba ocenění a pochvaly 5. Obava z neúspěchu, trestu 6. Zájem o problematiku, radost z učení Organizační formy vyučování u Organizační formy vyučování u - frontální (hromadné) - individuální (s jednotlivcem nebo malou skupinou) - individualizované (žák pracuje samostatně podle u svého tempa…) - párové a skupinové Uspořádání výuky z hlediska sociálních vztahů u Kompetitivní výuka u Individuální uspořádání výuky Kooperativní Kompetitivní výuka – úspěch jednoho je spojen s neúspěchem druhého. Není to činnost pospolu, ale proti sobě. Individuální – bez vazby na druhé žáky Kooperativní – celá skupina má prospěch z činnosti jednotlivce Efektivní práce ve skupině musí mít podle Kasikové (s. 23) tyto charakteristiky: - členové skupiny vystupují s více než jedním pohledem na sledovanou otázku nebo úkol, dochází ke konfrontaci názorů - členové skupiny jsou přinejmenším nakloněni zkoumat tyto různé názory a být k nim vnímaví, citliví, reagovat na ně - interakce napomáhá vývoji skupinovému vědění, porozumění a posuzování záležitostí Zadání společného úkolu ještě neznamená, že ke spolupráci dojde. Pokud je skupinová práce sporadicky zařazovaná, je nahodilá, nepřinese to, co by měla. Uspořádání výuky z hlediska sociálních vztahů u Kompetitivní výuka – konfrontace, soutěž, boj Individuální uspořádání výuky – nezávislá činnost žáků v dosahování cílů Kooperativní – spolupráce při dosahování cílů – pozitivní vzájemná závislost Kompetitivní výuka – úspěch jednoho je spojen s neúspěchem druhého. Není to činnost pospolu, ale proti sobě. Individuální – bez vazby na druhé žáky Kooperativní – celá skupina má prospěch z činnosti jednotlivce Efektivní práce ve skupině musí mít podle Kasikové (s. 23) tyto charakteristiky: - členové skupiny vystupují s více než jedním pohledem na sledovanou otázku nebo úkol, dochází ke konfrontaci názorů - členové skupiny jsou přinejmenším nakloněni zkoumat tyto různé názory a být k nim vnímaví, citliví, reagovat na ně - interakce napomáhá vývoji skupinovému vědění, porozumění a posuzování záležitostí Zadání společného úkolu ještě neznamená, že ke spolupráci dojde. Pokud je skupinová práce sporadicky zařazovaná, je nahodilá, nepřinese to, co by měla. Skupinové vyučovací metody u - brainstorming (bouře mozků) - mind mapping (mentální mapování – myšlenkové mapy) - snowballing (sněhová koule) - gold fish bowl (akvárium) - buzz groups (muší skupiny) - case study (případová studie) - role play (hraní rolí) - carousel (kolotoč) - práce s textem, výstavy, soutěže, kvízy, hry….. Diskuze – základní komunikace mezi lidmi, měla by být i základní metodou veškole Brainstorming (bouře mozků) – lze využít na začátku hodiny v rámci motivace, zjištění znalostí, ale i ke zjištění názorů, návrhů… Snowballing (sněhová koule) – na úkolu pracuje nejdříve každý sám, pak ve dvojicích, následně čtveřicích, nakonec v osmi. Mlvčí skupin prezentují Buzz groups (muší skupiny) – podobná sněhové kouli (rozdíl – vždy práci zahajuje víc žáků) Role play (hraní rol) – buď dostanou scénář, nebo ho vytváří sami Carousel dvojitý kolotoč – náročné na přípravu, pochopení, dodržení pravidel, prostor – kruhový (20-24 vyspělejších žáků). Židle jsou v kruhu, vždy dvě proti sobě. Uč. rozdá kartičky s tvrzeními – střídavě do vnitřního a vnějšího kruhu. Poté – kdo má kartičku, přečte a 1,5 min. hovoří ve prospěch tvrzení, výměna – druhý mluví proti. Kartičku položí na židli a každý se posune o jedno místo doprava. Opět – přečte…Závěr – hodnotí, uč.píše tvrzení pro a proti… Case study – studium případu (2.stupeň a starší)– skupinové řešení skutečného nebo simulovaného případu – ve skupinách dostanou „případ“, řeší, plní otázky a úkoly, pak prezentují Akvárium – náročné, základem je diskuze. 2 skupiny – jedna diskutuje, druhá hodnotí a pozoruje. Vnitřní kruh – symetrický, musí na sebe všichni vidět, vnější kruh- pozorující (mají záznamové archy) Pedagogická diagnostika a individualizovaná výuka uPedagogická diagnostika = východisko pro nastavení individualizované výuky Pozorování – co chceme pozorovat? (vytrvalost v řešení úkolu, reakce, chování v situacích ve třídě…) Rozhovor – bez sugestivních otázek (převážně otevřené otázky, specifické – amnestický rozhovor) Analýza výsledků činností (portfolia) Plánování individualizované výuky u Individualizace výuky znamená přizpůsobení výuky jednotlivým žákům. Jedná se o formu diferenciace dovedenou až k jednotlivému žákovi. (respektuje jedinečné vlastnosti a potřeby každého žáka a přizpůsobuje jim tempo učení, uspořádání obsahu a organizaci učební činnosti). Nutné: - individuální přístup vůči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (nastavení podpůrných opatření) Změny v přístupu hodnocení u Hodnocení by mělo zásadně vycházet z jasně zadaných úkolů či oblastí vzdělávání a předem známých pravidel a kritérií. Musí být především zaměřeno na odhalování toho, co žák zná, ne na chybu či neznalost.“ (Bílá kniha, s. 49) Předpoklad - realistické cíle - individuální hodnotící normy - sledování individuálního pokroku Předpokladem jsou realistické cíle, opřené o individuální hodnotící normy a sledování individuálního pokroku. Dříve než hodnotit výsledky práce žáků je třeba přesně stanovit kritéria požadovaného výkonu, seznámit s nimi žáky a dát jim čas na jejich zvládnutí. Zpětná vazba – popisující jazyk – nebo posuzující jazyk? „Tvoje práce je pečlivě vypracovaná, výsledek je správný, použitý postup nejvýhodnější.“ „ Jsi hlupák! Udělal jsi hloupost!“ Známky jako trest za špatné chování? (Špatně se chová ve fyzice, má známku o stupeň horší Pokud se účastní všech hodin, má jedničku) Práce s chybou „chybami se člověk učí“ Montessori pedagogika – chyba je „přítel“, přirozený jev (žák chybu sám hledá, vyřeší, opraví – pomůcky umožňují) - chyba je příležitost ke změně - chyba aktivuje myšlení - předcházíme zbytečnému strachu Tradiční výuka – chyba je nežádoucí jev (učitel má strach ze své chyby, cítí se odpovědný za chybu žáka, rodiče řeší chyby…)