Úkol: podívejte se na obsah učebnice Gavory nebo Švaříčka. Co je pro Vás nové, překvapivé? Co Vás z témat zajímá? https://eera-ecer.de/networks/ https://eera- ecer.de/fileadmin/user_upload/Documents /ECER_Documents/ECER_2018_Buch_f %C3%BCr_Website.pdf EERA: ECER konference https://earli.org/sites/default/files/2017- 09/EARLI2017_book_of_abstracts1309.pdf EARLI https://www.earli.org/sig Úkol: zjistěte, jaká témata zkoumá pedagogický výzkum v Evropě v současnosti 7 skupinek, pak prezentovat ostatním Úkol: Najděte jedenu instituci nebo člověka, který dělá pedagogický výzkum Proč, pro koho, na jaké téma? • Pedagogické fakulty • Výzkumná pracoviště PdF (Zlín, Brno, Praha) • FF MU – ÚPV; FF UK • Didaktická oddělení např. PřF UK (multimédia learning – Česká televize) • Evaluace: ČŠI, Cermat • Škola, učitel, studenti učitelství • Podobně v zahraničí, plus národní výzkumné instituty • Odborné časopisy publikující výzkum • Monografie – knihy na jedno téma s výzkumem • Zprávy z výzkumu/evaluace (MŠMT, CERMAT) • Disertační práce, diplomové, bakalářské práce • pozor neprošly recenzí • Internetové stránky, evaluace ???? Úkol: najděte jeden časopis, monografii, zprávu s výsledky výzkumu TIMSS PISA PIRLS ICILS CIVED Evaluace výsledků vzdělávání https://www.csicr.cz/ TALIS - učitelé Úkol: najděte jedno zajímavé zjištění z Národních zpráv Úkol: najděte jedno zajímavé zjištění Dvořák, D. et al. (2010). Malá škola: případová studie vzdělávání. Pedagogická orientace, 20(3), 5–23. https://journals.muni.cz/p edor/article/view/1376/10 16 https://munispace.muni.cz /index.php/munispace/cat alog/book/800 https://digilib.phil.muni.c z/handle/11222.digilib/12 9775 https://is.muni.cz/th/ k8clx/ zpracování projektu výzkumu Ve trojici/čtveřici jako předtím, poté prezentujeme spolužákům Mareš (2013) https://journals.muni.cz/pe dor/article/view/696 Klíčová slova, deskriptory podle výzkumné otázky classroom management – řízení třídy Pod MU máte přístup k plným textům – přihlaste se Vzdálený přístup VPN Zadejte kritéria vyhledávání • Druh databáze • Klíčová slova (and, or, …) classroom management/řízení třídy • Za kolik posledních let? • Jazyk • Druh sdělení (časopisecká studie, kniha, konferenční příspěvek,…) Úkol: Porovnejte si co kdo našel, co mají výpisky společné, v čem se liší? Ne populárně naučné texty, ne bakalářky, diplomky – neprošly recenzí Přehledová studie jako východisko dalšího hledání? Citace dle APA Pavelková, I. (2015). Žákovská nemotivovanost. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeba a očekávání? Sborník příspěvků z 13. konference ČAPV (s. 217-221). Olomouc: UP. Cíl výzkumu Zmapovat četnost a závažnost základních příčin žákovské nemotivovanosti. Výzkumný vzorek (velikost, typ výběru) 236 učitelů, 428 žáků (z toho 279 žáků z osmých a devátých tříd ZŠ a 149 studentů z tercií a kvart osmiletých gymnázií. Dostupný vzorek. Metody sběru dat, metody analýzy dat Sestaven soubor pěti možných důvodů žákovské nemotivovanosti. Jak žáci, tak učitelé posuzovali na pětistupňové škále četnost výskytu a závažnost určitého typu nemotivovanosti z hlediska jejich dopadu na úspěch při učení. Respondenti měli možnost připojit i další příčiny nemotivovanosti. Výsledky výzkumu „…žáci považují za nejčastější důvod nemotivovanosti to, že je přitahují jiné činnosti. Na druhém a třetím místě se umístily důvody: „jsem líný(á)“, „učení je namáhavé“. …U důvodu „jsem líný(á)“ je velmi zajímavý nárůst u žáků gymnázií a u žáků 9. ročníků. U důvodu „mám pocit, že na to nemám“ t-testy ukázaly statisticky vysoce významně vyšší četnost u žáků základních škol. …za nejčastější důvod nemotivovanosti považují i učitelé přitažlivost jiných činností“ (s. 218-219). Moje poznámky Důkladně zpracovaná teoretická východiska. Dobrá operacionalizace problému nemotivovanosti. Cíl výzkumu není v textu explicitně formulován. Slušný výzkumný vzorek. Chybná statistika? Na dostupném vzorku dělán t-test. Jednoduchá, smysluplná statistika.