Specifika tlumočení pro neslyšící Bc. Dana Peňázová FRMU 2018 Svět ticha 1.  různé - pohledy společnosti na osoby se sluchovým postižením - hodnocení – lékařské, společenské/sociální - různorodá komunita – neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí, šelestáři - typy komunikace - důsledky sluchových vad – oblast kognitivní, sociální (vztah k okolí), psychologická (osobnost) Svět ticha 2.  Sluchové postižení  360 milionů lidí na celém světě má ztrátu sluchu, 32 milionů z nich jsou děti (WHO, 02/2017)  70 milionů neslyšících na světě (EFSLI, 2017) z toho jen 20 % dostává vzdělání z nich jen 3 % má přístup k bilingválnímu vzdělávání (EFSLI, 2017), 97 % je vzděláváno orálně Svět ticha (ČR) 3.  Sluchové postižení  vrozená ztráta sluchu je z 50 – 75 % způsobena genetickými faktory  sluchové obtíže má až 1 z 22 novorozenců – novorozenecký screening (OAE)  cca 500 tisíc osob se sluchovým postižením  cca 15 000 prenatálně/prelingválně neslyšících  klasifikace SP dle různých autorů neslyšící x Neslyšící  Zásadně nepoužívat… hluchý / hluchoněmý napříč majoritní společností:  znakový jazyk je primitivní, nemá gramatiku  neslyšící jsou němí  neslyšící jsou negramotní  neslyšící jsou mentálně postižení  nemohou poslouchat hudbu  nemohou vychovávat děti  mohou jezdit autem? Pracovat v hlučném provozu? Předsudky Neslyšící  Jazyková a kulturní menšina (znakový jazyk je přirozený a srovnatelný s mluvenými jazyky (W. Stokoe) – viz přednáška o ZJ).  Vlastní identita – ovlivňuje názory, chování, toleranci – vnitřní a vnější projevy musí být v souladu.  Nejsou postižení – absence sluchu není vnímána jako nedostatek, jen jinakost.  Vnímání vizuální Nedoslýchaví  Vyrůstají ve slyšícím prostředí.  Vlastní identita?  Slyšící? • přizpůsobení se majoritní společnosti, • přijetí/nepřijetí slyšícím kolektivem, v dětství mohou být psychické problémy, • nabídnout možnost setkávání s neslyšící komunitou.  Neslyšící? • osvojení ZJ, • sounáležitost s komunitou Neslyšících, • profesní uplatnění – učitelé neslyšících, tlumočníci atd. Neslyšící jako menšina 1.  jazyková  ČJ – jazyk cizí, omezená slovní zásoba, omezené obrazné vyjadřování (frazeologie/idiomatika), neznalost porozumění obsahově logickým vztahům.  ČZJ - jazyk s vlastní gramatikou, je přirozený/ mateřský všem? • komunikace verbální – neverbální, • složka manuální - znaky, nemanuální – mimika, pohyby úst, hlavy, ramen, trupu, • specifika – možnost komunikace v různém prostředí; Neslyšící jako menšina 2.  kulturní  podobné osudy,  problémy,  historie,  vnější nepřátelé,  více haptická komunikace – doteky  neverbální projevy. Kulturní odlišnosti komunity Neslyšících  Pozdrav  Navázání kontaktu  Tykání x vykání  Formální situace - tleskání - přání dobré chuti - oční kontakt – důležité! - mimika - orální a mluvní komponenty  Humor Kultura neslyšících 1.  Kluby, spolky  Společenské akce (plesy, zábavy)  Miss neslyšících, Mister neslyšících  Mezinárodní den neslyšících  přehlídka OTEVŘENO (Kolín) Kultura neslyšících 2.  Sportovní akce (sportovní hry, soutěže)  Sportovní hry neslyšící mládeže  Deaflympiáda (letní, zimní)  Přehlídka tvorby ve znakovém jazyce  Story telling  Mluvící ruce  Psáno srdcem  Malířství (Antonín Kovařík)  Fotografie (Daniela Pořízková-Hyklová, Markéta Maradová) Kultura neslyšících 3.  Divadlo  profesionální soubor Divadlo Neslyším, http://www.neslysim.cz/cze/repertoar/repertoar/  amatérské soubory pantomimy neslyšících – Pantomima S.I., Nepanto Praha, Divadlo beze slov (HK)  Film- AWI film  Exponát roku 1827  Čtyřlístek Pantomima S.I. https://www.youtube.com/watch?v=jcPbH3cLj8U http://www.neslysici-brno.estranky.cz/clanky/pantomima-s_i_-_system-internacional-.html http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096066178-televizni-klub- neslysicich/214562221800005/obsah/322247-pantomima-s-i https://www.youtube.com/watch?v=kyAeErDzsao Divadlo beze slov (Hradec Králové) NEPANTO Praha Tlumočník jako most mezi kulturami  Forma jazyka - mluvený x znakový  zohlednit kulturní odlišnosti,  adekvátní prostředky jazyka cílového. Tlumočení - cílové skupiny  Děti  Dospělí jedinci, skupiny  Senioři – běžní, vyloučení Tlumočení – různé situace  Lékař, nemocnice, zdravotnické zařízení  Školská zařízení (MŠ, ZŠ, VŠ)  Státní instituce (úřady, policie, soudy) Děkuji vám za pozornost Literatura: Peňáz, P. a kol. Kurz komunikace se sluchově postiženými. Masarykova univerzita Brno, 2010. Hricová, L. Obtíže při osvojování českého znakového jazyka jako součásti přípravy na profesi v oblasti surdopedie v ČR. UP Olomouc, 2012. Strnadová, V. Specifické neverbální projevy neslyšících lidí. ČKTZJ, 2008.