Psychologická linie estetiky Různé významy pojmu psychologie •a) metafyzické teorie zabývající se lidskou duší • •b) experimentální estetika • •c) průzkum psychologie umělce i diváka • •d) teorie emocí Wilhelm Maximilian Wundt (1832 - 1920) • •založil na univerzitě v Lipsku první psychologickou laboratoř •zkoumal zrak, pozornost, emoce a paměť •Dílo - Základy fyziologické psychologie (1874) - vědecký výzkum hudby a výtvarného umění Wundtovy experimenty •Wundt se svými studenty trávil hodiny posloucháním metronomu - účinky rytmu na naši psychiku •zjišťuje jak reagujeme na různé barvy •Wundt zjišťuje, že experimenty s jednotlivými elementy estetického zážitku nestačí k vysvětlení jeho komplexního působení Guillaume Duchenne de Boulogne - katalogizace emocí Edward Bullough – teorie estetické distance Edward Bullough – teorie estetické distance •můžeme zaujmout dva různé postoje k určitému jevu •a) praktický - jak lze využít daný jev pro naše potřeby a cíle •b) estetický - odstup od jevu, vnímání estetických kvalit • •estetická distance je pohyblivá, má dva póly • •a) poddistancování - https://www.youtube.com/watch?v=rCYfrAPEz38 •b) předdistancování - https://www.youtube.com/watch?v=c80-nyjP9Hg • Wilhelm Worringer (1881-1965) •jeho teoretické dílo založeno na dvou pojmech abstrakce a vcítění •v dějinách umění střídavě převládá buď abstrakce nebo vcítění (někdy se oba kombinují) •definice vcítění - výsledkem přátelského vztahu ke světu, subjekt do objektu vkládá svou životní sílu, naplnění, snažení a následně je v tom objektu prožívá, vciťujeme se především do děl, která připomínají živé organismy •definice abstrakce - vyjádření hrůzy a úzkosti ze světa kolem nás (nejednoznačnost a nepřehlednost světa kolem nás), zvěčnění předmětu (jeho redukce na abstraktní formu) - výsledkem uklidnění •tyto dvě tendence jsou dvojicí, která charakterizuje uměleckou tvorbu Dílo - Problematika formy v gotice (1910) •Domorodý umělec - abstrakce moderní člověk - abstrakce • • Psychoanalýza •zakladatel psychoanalýzy - Sigmund Freud •rozdělení lidského já do tří úrovní: • •Id – ono – pudy - oblast primitivních pudů usilujících o vybití • •Ego – já – vědomí - logika, zdravý rozum, schopnost potlačit pudy. • •Superego – nadjá - vědomá oblast osobnosti, rodičovské příkazy a zákazy, společenské normy • •Freud se soustředá na sféru nevědomí, které je sídlem vytěsněných traumatických zážitků, tyto zážitky se ale vrací ve formě neurózy, léčba neuróz prostřednictvím výkladu snů • •kniha Výklad snů – 1899 •k nevědomí se lze dostat prostřednictvím snů •Ego provádí cenzuru pudových přání a obsahů, které pocházejí z nevědomí •Transformace nevědomých materiálů do umírněnější formy • •Sen má •a) manifestní obsah •b)latentní obsah • •Úkol dešifrovat skrytý smysl snu, určit původ neurózy • Věčný svit neposkvrněné mysli • • • •Ústřední hrdina spí a pohybuje se ve své paměti •Objevují se zde jeho potlačená přání •Předměty, objekty i prostředí mají symbolický význam •Psychoanalytický výklad Freud a umění •zdrojem umělecké tvorby je princip sublimace • •pokusy o analýzu umění • •stanovil rovnítko mezi osobností umělce a jeho dílem • •metoda analýzy snu připomíná interpretace uměleckého díla - malířství, film • • • • Psychoanalýza a umění • •Freud měl významný vliv na moderní umění • •Expresionismus – umělec zobrazuje svá nevědomá přání i obavy • •Počátek 20. století - módní zobrazování duševních poruch a nevyrovnaných psychologických stavů • •Surrealismus - požadavek oproštění od morálky, návrat k pudům, instinktům, odvrat od rozumu • Výzkum psychických poruch jako inspirace pro uměleckou tvorbu