Postmoderní estetika Jean-Francoise LYOTARD •charakterizuje postmodernu: • •konec velkých příběhů západní civilizace • •nyní žijeme v otevřené společnosti, která akceptuje •mnohost pravd • • Moderna a postmoderna • Moderní Postmoderní • •Víra v neustálý pokrok pokrok pouze iluze •Požadavek novosti, originality opakování, variace •Velká vyprávění (příběh o pokroku, emancipaci člověka) ztráta důvěry ve velká vyprávění •Lidstvo směřuje ke vzájemnému porozumění mnohost názorů i pohledů na svět •Víra v rozum (objektivita) emocionalita (subjektivita) •vědecké poznání alternativní způsoby poznání •odvržení tradice čerpání z tradice •idea autora (výhradní tvůrce díla) zpochybnění autorství Postmodernismus v umění •Umělci kombinují různé materiály, •vypůjčují si ze starších malířských stylů •čerpají z různých uměleckých tradic •zrušení hranic mezi vysokým a nízkým uměním •umělci pracují s kýčem •už se nedělá rozdíl mezi figurativní a abstraktní malbou, na obrazech často existují vedle sebe Postmodernismus v umění •Návrat figurativní malby - Výstava bad painting (1978) • 792x792x1 Las Vegas - inspirace pro postmoderní architekturu Postmoderní architektura •Charles Jencks - dílo Řeč postmoderní architektury – pojem dvojí kódování uměleckého díla • •a) laik vnímá podobnost s něčím mu známým, vidí zábavnou stavbu, která vypadá jako dva tanečníci nebo vidí budovu, která vypadá jako kdyby se hroutila k zemi, stavba působí zábavně, zobrazuje předměty či motivy, které známe, vyvolává v nás emoce, smích, má v sobě příběh •b) odborník vnímá i ovlivnění historickými slohy a jejich zvláštnostmi, odkazy na starší díla • Postmoderní architektura • • • Umělecké dílo je hra 16 •Julian Schnabel – Exile (1980) Filozofové postmoderny •Jean Baudrillard •koncept simulakra – kniha Simulace a simulakra • 27a4065297e276a4f0d8ce97d476820e Jean Baudrillard •Simulakrum - znak, který předstírá, že odkazuje k realitě, k nějakému reálnému jsoucnu, ve skutečnosti se staví mezi nás a svět, nabízí nám pouze halucinaci, osamostatňuje se, získává vlastní existenci, nemá žádný vztah se světem, funguje sám o sobě – nyní simulakrum považujeme za svět, za něco skutečného •V éře reprezentace vznikaly významy na základě uvědomění si rozdílu mezi objektem a jeho reprezentací, naopak simulakrum spojením obrazu, skutečnosti a ideologie •Jsou to zejména symboly vytvářené kulturou a médii; naše existence je zcela saturována mediální realitou, nedokážeme ji oddělit od „skutečného světa.“ Příklad simulakra - mediální realita •Vrtěti psem - Barry Levinson (1997) • Hyperrealita •Disneyland - Main Street • • Hyperrealismus •Maska - Chuck Russel (1994) • • • • • • • • •https://www.youtube.com/watch?v=QP2uPNypJlE • Hyper-Reality - Keichi Matsuda (2016) • • • • • • • • • •https://www.youtube.com/watch?v=YJg02ivYzSs Frederic Jameson - současná společnost je fascinována povrchem •1887 1980