Barokní estetika Baroko •vznik v Itálii • •konec 16. století až polovina 18. století • •rozšíření do střední Evropy, Španělska • •koexistuje s klasicismem • • Barokní estetika •baroko není příliš teoreticky reflektováno • • •pravidla barokní estetiky lze odvodit z umění samotného • • •Renesance (ideály rozumu, logiky, harmonie) x baroko (barokní člověk se obrací k bohu a citům) Důraz na city a vášně •Náboženské války (protestantismus) • •Bloudění barokního člověka – složitý vztah k víře • •Církev musí člověka znovu připoutat k víře • (prostřednictvím umění) • • • • Exaltované až hysterické náboženské zanícení •zatímco religiozita gotického umění je klidná, vážná a sebevědomá, religiozita barokních výjevů se vyznačuje nervozitou, podrážděností, extází • •Církev již nemá neomezenou moc, panovník stojí nad církví • • • Živost, dynamismus •Baroko – křivky •Renesance – pevné linie Efektnost, bohatost, přepych Důraz na barevnost a světlo •světlo je metaforou boha • • •Technika šerosvitu – kontrasty mezi světlem a tmou •Rubens – obraz – Stařena s rozžhaveným uhlím • •Technika temnosvitu - celý obraz ponořen do temna, jen místa, která mají upoutat pozornost jsou osvětlena zdrojem světla • •Caravaggio – obraz Umučení svatého Matouše Odklon od individualismu k masovosti •epocha masových uměleckých druhů – divadlo, balet, opera • •https://www.youtube.com/watch?v=2Ri38XR-JIE • • • Palazzo Spada • • • Iluzionismus •záliba v optických iluzích Heinrich Woelfflin – analýza barokní estetiky •baroko na rozdíl od renesance jde „do hloubky • •Renesance realitické znázornění světa (v centru člověk) x baroko znázornění nebe a pekla (věčné hodnoty) • •Charakterizace baroka na základě opozičních dvojic pojmů: •harmonie - disharmonie, úměrnost - přehnanost, statičnost - dynamika, horizontalita - vertikalita, struktura - dekor, uzavřenost - nekonečno, bytí - zdání • • Barokní svět •Theatrum Mundi • •divadlo jednou z ústředních metafor barokního člověka • •celý svět je divadlem, hrajeme před bohem • •úkolem všech druhů umění – ztvárnit iluzi dokonale uspořádaného světa na nebesích • • • • • • • •Andrea Pozzo - Řím, Kostel sv. Ignáce – Oslava sv. Ignáce Memento mori •V baroku neustálé připomínání konečnosti lidské existence • •v umění různá znázornění tance smrti • • •poselství mementa mori: Každý zemře, ale neví kdy, musíme žít tak abychom byli kdykoli připraveni s čistým svědomím odejít. • •memento mori ve výtvarném umění – typické symboly • Vanitas •zobrazení předmětů, které člověk nashromáždil během svého života • • •Různé druhy vanitas: • •1. předměty, které vyjadřují marnost světa (knihy, mince, víno, dýmka) •2. pomíjivost lidského bytí (lebka, přesýpací hodiny, svíčka) •3. symboly vzkříšení a věčného života (obilný klas, vavřínový věnec) •Iluzivnost naší existence - Pedro Calderón de la Barca – Život je sen • Wunderkammer – kabinet kuriozit •sbírka exotických, přírodovědných, uměleckých a technických předmětů •Např. sbírka Fredinanda II. na zámku Ambras v Rakousku me Collectors Room Berlin • Teorie umění - Gian Lorenzo Bernini •Kladl si dvě základní otázky: • •Existují pravidla umění? - umění není pouze věcí pravidel, ale i talentu a nadšení • •Jaký je vztah umění a přírody? – umělec by měl napodobovat jen ty nejdokonalejší věci v přírodě •Ale - umění může dát věcem krásu, kterou v přírodě nenajdeme •hodnota umění spočívá v iluzi, kterou vyvolává Výsledek obrázku pro death of socrates Dějiny estetiky – 17. století a klasicismus Klasicismus •umělecký směr v Evropě 17. a 18.st. • •Hlavní znaky •navázal na ideály renesance •pevný systém estetických pravidel a norem •souvisel s racionalistickou filozofií •důraz na rozumovou kázeň a střídmost •tužby jedince musí ustoupit před společenskými normami •snaha o návrat k uměřenějším a klasičtějším formám • • Hlavní rysy estetických teorií v období klasicismu • a) krása je objektivní, je vlastností reálných předmětů • b) krása závisí na vhodných proporcích (harmonii) • c) při posuzování krásy je nejdůležitější rozum • d) krása je přítomná v přírodě i v umění • e) umění se má řídit přesně danými pravidly • f) antická díla jsou vzorem vrcholného umění Architektura •Hlavní znaky • •jednoduché zdobení •např. trojúhelníkové štíty •rovné čisté linie •antické sloupy • • Výsledek obrázku pro stavovské divadlo •budovy – banky, nemocnice, divadla, francouzské parky a zahrady • • • Výsledek obrázku pro versailles park Malířství •pevná kresebná linie •světlo modeluje tvary •celek působí klidně, přísně, vyrovnaně a pateticky •důraz na objektivitu •vyvážená kompozice •antické náměty Nicolas Poussin • • • Výsledek obrázku pro Nicolas Poussin apollon Jacques Louis David • Související obrázek Výsledek obrázku pro jacques Louis David marat Estetické teorie filozofů 17. století •René Descartes •naše vkusové soudy jsou zcela subjektivní • •Co je krásné? - je třeba vystříhat se extrémů, krása určitých poměrů spočívá v tom, že jsou lépe dokazatelné v matematickém smyslu • •snaha o přírodovědné vysvětlení estetického zážitku – vědecká perspektiva • Thomas Hobbes •„nic nemůže být v mysli, co nebylo dříve ve smyslech“ • •představa subjektivnosti všech soudů •lidská mysl posuzuje a vytváří umění – naše hodnocení závislé na emocích • •klíčová role fantazie v estetickém vnímání Klasicismus vs. baroko •Neustálé střetávání barokního a klasického principu napříč celými dějinami umění • •Klasický princip – směřuje ke statičnosti, přesným pravidlům, jasně vymezeným tvarům, souměrnosti, upřednostňuje kresbu a architekturu • •Barokní princip v umění – dynamika, pohybující se tvary, působení na emoce, bohatost výzdoby, okázalost Postmodernismus – Sandy Skoglund - Revenge of the goldfish (1981)