Estetika osvícenství Osvícenství - vznik v 18. století • •Hlavní znaky • •1. Kritický duch • •2. Důraz na pravdivé poznání světa • •3. Věda je hlavním nástrojem poznání • •4. Řízení společnosti za pomoci rozumu • •5. Myšlenka pokroku lidské civilizace Francie •autoři ve Francii se soustředí zejména na otázky vkusu a teorie umění • • •rozmanitost estetických názorů • • •myšlenky o estetice předkládány nesystematicky Jean-Baptiste Dubois •https://www.youtube.com/watch?v=qTj8UlZSsCQ • •dílo: Kritické úvahy o poezii a malířství • •umění by mělo lidem poskytnout náhradní vzrušení, zábavu a napětí • •nejdůležitějším kritériem umění je zábavnost - býčí zápasy, cirkus, gladiátorské zápasy • •v estetickém vnímání je nejdůležitější cit Jean Jacques Rousseau •ústřední teze - věda a umění kazí morálku • •čím více je kultury a vědění tím více civilizace upadá • •víra v nezkaženého divocha - návrat k přírodě • •umění by mělo být jednoduché, citové Německo •vznik estetiky jako samostatné disciplíny • •první osobnosti zaměřující se výhradně na výzkum estetiky • •Alexander Gottlieb Baumgarten – zakladatel estetiky - estetika a umění tvoří samostatnou a rovnocennou oblast poznání - dílo: Aesthetica (1758) •estetika = citové poznání •přírodní vědy = rozumové poznání Spor mezi Lessingem a Winckelmannem Johann Joachim Winckelmann •hlavní pojem jeho teorie estetiky: estetický ideál, směřování všech umělců k ideálnímu vzoru, k nejvyšší možné kráse •požadavek idealizace uměleckého díla •nejvyšší krása pochází od Boha •Myšlenky o napodobování řeckých děl v malířství a sochařství (1755) - prvenství řeckého umění •vrcholná krása v umění - řecké sochy - největší přiblížení estetickému ideálu Gotthold Ephraim Lessing •Rozlišoval jednotlivé umělecké druhy a zabýval se jejich možnostmi a odlišnostmi •teorie dramatu - výklad Aristotelovy teorie katarze -divadelní drama může formovat diváka třemi odlišnými způsoby •a) zbavuje se afektů •b) probouzí je v sobě •c) otužuje se vůči nim • •v opozici proti Winckelmannovým názorům - spor o interpretaci díla Láokoón Velká Británie •hlavní rysy britské estetiky 18. století • • 1. estetický prožitek je specifický • 2. snaha najít odpověď na otázku: Jak vzniká pocit estetické libosti? • 3. rozvíjení různých estetických kategorií – např. vznešeno • 4. kult přírody • 5. zaměření na otázky vkusu a etik Proměna estetického vnímání přírody •Počátek ve Velké Británii • •Volná příroda začala být vnímána jako estetický objekt, na rozdíl od předchozích historických období Anthony Ashley Cooper, lord of Shaftesbury •pojem vnitřní harmonie - klíčovou roli v jejím utváření hraje estetika • •oceňuje volnou přírodu - učinil z krajiny estetický objekt • •jedním z inspirátorů anglického parku - nápodoba volné přírody Edmund Burke •zcela odmítnul tradiční spojování krásy se symetrií a proporcionalitou •líbí se nám i nesymetrické objekty - naše zkušenost s přírodou •rozpracoval kategorii vznešena - psychologické vysvětlení •estetické pocity krásy a vznešenosti odvozeny od dvou základních lidských pudů - pohlavní, sebezáchovný •pud pohlavní spojen s krásou sebezáchovný spojen se vznešeností •https://www.youtube.com/watch?v=W9Tdw5nG4dQ •