Projekt v DU Projekty tzv. komplexní metody výuky - stírání rozdílu mezi vyučovacími metodami, prostředky, formami, životními situacemi, propojení různých metod - práce individuálně, skupinově, ve škole i mimo (překonávání izolovanosti školy) - přínos: propojení těchto komponent do smysluplného celku, dosažení cílových kvalit v kognitivní a afektivní struktuře žáka (řada vědomostí a dovednoství skrze vlastní zkušenosti a zážitky, vědomosti relativně trvalé – fixované komplexem činností, samostatným objevováním…) formy - krátké, dílčí jevy jednoho oboru, jedna třída - dlouhé (i několik let), mezioborové, celá škola atd., intradisciplinární i interdisciplinární interdisciplinarita -výhoda: překonávání izolovanosti předmětu - nevýhoda: nesystematičnost poznatků, ztížená orientace v oboru (historické obory – genetický charakter faktů – může komplikovat utváření historického vědomí) -historické obory – obecně mohou spolupracovat s kýmkoliv – vše má svůj historický rozměr, DU – také široký záběr – většina společenských jevů se promítla do umění Volba užšího tématu, hlubší proniknutí do sledované problematiky - charakter sondy- lepší pochopení díla, jevu - lepší poznání práce um. historika atd. (shromažďování faktů, analýza, komparace, generalizace, hodnocení, uplatňování metod) - prezentace, komunikace s dalšími osobami, návštěva galerií, památek… Strukturace látky Chronologická – vývoj uměleckého směru, umělecké úlohy, osudy umělce… - výhody: kontinuita jevů, kauzalita, - nevýhody: jistá izolovanost jevů (nemožnost odbíhání od tématu) Synchronní vazby – určitý jev, jevy sledovány napříč obdobím, kulturami, v širším sociálním a historickém kontextu… (např. rudolfinské umění v kontextu rudolfinské kultury, společnosti a historických událostí) - výhoda: hlubší proniknutí do problematiky - nevýhoda: jev časově ohraničen (omezené sledování genetického vývoje, kauzality…) Výběr tématu – výběr ve spolupráci s žáky, žáci se s ním musí ztotožnit (motivace) - přitažlivost: vztah k žákově realitě, spíš než velká témata minulosti (příliš složité) – nejlépe lokálně dostupné umění, památky, kulturní události (staré i současné) - náročnost: srozumitelnost, dostupnost (+žáci musí být připraveni na řešení problémů) - relevantnost: musí být téma relevantní pro obor a výuku (zábavnost prostředkem, ne cílem) - přesné vymezení tématu, jeho dostatečná izolace (nelze sledovat v kontextu všech vazeb) Průběh projektu - samostatná činnost žáků, učitel ustupuje do pozadí, ale zůstává významným - manažersko informační role učitele – osnova, otázky, úkoly, rozvíjet u žáků přemýšlení o vlastním myšlení (Proč si to myslím? Jak jsem na to přišel?) - v průběhu se budou objevovat fáze nadšení i frustrace – připravenost, využít Zakončení projektu - prezentace výsledků – výstava, prezentace, beseda…(před rodiči, školou, veřejností) - závěrečná reflexe – co se podařilo, co ne, vyhodnocení pocitů žáků při práci…