Historiografický obrat, archivní implus Po roce 2000 - zájem o minulost, nostalgie - pocit krize, skepse, nemožnosti představit si pozitivní budoucnost Documenta 2007 - manifestace obratu, návraty k moderně - Roger M. Buergel: „není modernita naší antikou?“ Florian Pumhösel: modernologie Jan Zálešák Dva druhy práce s archivem: A) umělec jako tvůrce archivu – prostředek sebehistorizace (J. Valoch, J. Koller, J. H. Kocman…) B) výzkum již hotového archivu – „archeologická“ práce Hal Foster - „Archivní impulz“ - umělci pracují s nalezenými obrazy, texty, snaží se zpřítomnit historické informace Thomas Hirschhorn, Otto Freundlich altar, 1998 Tacita Dean, Bubble House, 1999 Dieter Roelstrate - „Historiografický obrat“ - Vyrovnávání se s minulostí, témata archivu a dokumentace, odkrývání, rekonstrukce a přehrávání minulosti - Archeologické metody: alba, foto, rodinné archivy… - Klíčová strategie: koláž Tomáš Pospiszyl - zpochybňuje historiografický režim - Není vědecké a objektivní (asi jako sci-fi) - Fikce minulosti která vypovídá především o současnosti - Srovnání s jinými historizujícími etapami Bývalý východní blok : ostalgie – postsocialistická nostalgie (rychlá transformace, přežívání komunistické utopie, touha po utopii) Filmy: Pelíšky, Goog bye Lenin, návrat normalizačních seriálů (major Zeman), retromuzea, marketingové značky (Kofola, Míša…), výstavy: Husákovo 3+1, Vzpomínky na budoucnost (2009), Obrazy a předobrazy (2013), Vetřelci a volavky Umění: návraty s kritickým odstupem, reinterpretace – „reflektovaná nostalgie“ Na Západě: nádech exotiky, zároveň aktuální Vít Soukup Ženy 1996-98 Dorka 2003 Zbyněk Baladrán Pracovní postup 2004 http://www.zbynekbaladran.com/new/cs/2016/07/03/pracovni-postup/ Baladrán a Jiří Skála „Vždycky se jí udělá špatně, když pomyslí na nekonečno“ Vasil Artamonov a Anatolij Klyuykov Václav Magid Svätopluk Mikyta Barbora Klímová, Replaced Agnieszka Polska http://culture.pl/pl/tworca/agnieszka-polska Alžběta Bačíková Adam Novota