1 Pedagogická diagnostika Pedagogická fakulta Katedra sociální pedagogiky Tomáš Kohoutek kohoutek.t@gmail.com Organizace výuky v PS 2017  7. 10. 13:00 – 14:40  úvod, seznámení s obsahem předmětu, se zaměřením účastníků, výběr témat, zadání seminárního úkolu  21. 11. 13:00 – 16:40  vybrané téma, prezentace a rozbor seminárního úkolu (varianta kresba, metoda) 2 Cíle (v syllabu poněkud ambiciózní) Studenti se seznámí - s možnostmi a úskalími pedagogicko-psychologické diagnostiky, - se zásadami práce s diagnostickými metodami, - s užitím diagnostických metod - velký důraz bude kladen na analýzu dětské kresby Na konci kurzu bude student schopen - využívat klinické metody (rozhovor, pozorování) a - testové metody (osobnostní dotazníky) k výzkumným účelům. Literatura  Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. (klima školní třídy, klima školy)  Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. (nároky kladené na metody, etické otázky, konkrétní nástroje)  Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. (pozorování, rozhovor)  Studijní materiály, aktualizace dle dohody 3 Požadavky pro absolvování  Aktivní účast  Seminární úkol (varianty)  Kresba a pokus o analýzu – formulaci výsledků (možnosti: kresba postavy tužkou a diagnostika vývojové úrovně; kresba rodiny nebo začarované rodiny a pokud o úvahu o sociálním kontextu života autora; kresba dětí ze specifických skupin…)  popis problému, řešení s pomocí diagnostiky; formulováno jako kazuistika psaná z pozice pedagogického pracovníka nebo „objednávka“ pro psychodiagnostika z téže pozice  návrh metody (dotazník, osnova rozhovoru, sociometrická technika formou hry…) Osnova  Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogickopsychologické diagnostiky  Hlavní kategorie proměnných v diagnostice  Zásady práce s diagnostickými metodami  Užití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie  Základní vlastnosti testů  Klasifikace diagnostických metod  1) Klinické metody:  a) Pozorování  b) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza)  c) Analýza spontánních produktů - dětská kresba a možnosti jejího využití v diagnostice  2) Testové metody - co lze měřit testem? Reliabilita a validita testu. Jak interpretovat testové nálezy 4 Témata (upraveno)  1. Diagnostika jako obor, pedagogicko-psychologická a pedagogická diagnostika: vztahy a trendy  2. Cíle ped. diagnostiky, obvyklé oblasti – „Proč diagnostika nevede vždy k diagnóze“  3. Objekt a subjekt diagnostiky; v jaké roli se můžeme s diagnostikou setkat (– „od managera po oběť“), „formalizovaná“ a „neformální“ diagnostika  4. Diagnostické postupy a metody – kvalitativní postupy (pozorování, rozhovor, analýza produktů…), kvantitativní/“metrické“ postupy  5. Diagnostika jednotlivce, skupiny, procesu, vlastní diagnostika  6. Diagnostické metody a nároky na ně kladené – standardizace, validita, reliabilita Charakteristické (nebo ideální?) rysy pedagogické diagnostiky  komplexnost - projevy žáka je třeba interpretovat v kontextu vnějších vlivů (rodina, společnost, škola, osobost jedince)  respekt k dosavadnímu individuálnímu vývoji žáka - postupy jsou plánovány tak, aby odpovídaly dané úrovni dítěte bez ohledu na jeho kalendářní věk  vědomí dlouhodobosti procesu - jde vždy o sled kroků, na základě diagnózy volí pedagog optimální metody, které se mohou v průběhu vývoje žáka měnit  sledování validity diagnostických testů - testy a zkoušky musí diagnostikovat jev, na který jsou zaměřeny  zajištění reliability - určitý příznak musí být měřen s takovou přesností, aby bylo jisté, že tentýž příznak se projeví i s určitým časovým odstupem  záruka objektivity - při diagnostice je třeba minimalizovat subjektivní postoje pedagoga, který by neměl podlehnout např. negativnímu očekávání (dle Průchy, 2009) 5 Diagnostika jako disciplína a diagnostická činnost  Pedagogická disciplína zabývající se otázkami diagnostikování subjektů převážně ve školním prostředí. Formuluje teorii pedagogického diagnostikování a způsoby interpretace pedagogických diagnóz. (Průcha, Walterová, Mareš 2003) Pedagogickou diagnostiku provádí pedagog ve třídě a v případě potřeby speciální pedagogové a psychologové v pedagogickopsychologické poradně.  Diagnostikou rozumíme poznávání, analýzu, interpretaci a hodnocení edukační reality, převážně se zaměřením na jednotlivce, popř. v kontextu skupiny. Zabývá se aktuálním výkonem jedince a analyzuje ho v souvislosti s osobnostním vývojem a vnějšími vlivy, jenž na tento vývoj spolupůsobí. Na základě získaných údajů zahajuje bezprostřední intervenci, navrhuje použití dalších metod a postupů a vypracovává individuální vzdělávací plán. Směřuje k maximálnímu uspokojování žákových vzdělávacích potřeb. (Průcha, 2009) (Fišerová, H. – portál RVP, 2012) Pedagogická a pedagogickopsychologická diagnostika  Rozvoj PD u nás výraznější od 60. let v souvislosti s rozvojem pedagogicko-psychologického poradenství  Některá pojetí považují PD spíše za klasickou PPD aplikovanou v pedagogické praxi (Hrabal, 2002)  Otevřená pak ale zůstává otázka rozdílných cílů, kompetencí, ale i metod  Široká definice: „(P.d. je) speciálně pedagogická disciplína, která se zabývá objektivním zjišťováním, posuzováním a hodnocením vnějších a vnitřních podmínek i průběhu a výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Na základe těchto zjištění jsou potom vyslovovány prognostické úvahy a navrhována pedagogická opatření“ (Chráska, 1998). 6 DIAGNOSTIKA  „Diagnostics“ vs. „assessment“  v lékařství chápána jako klasifikace, zařazení jevu do určité třídy. V psychologii a pedagogice nejde jen o zjišťování abnormit, ale o rozpoznávání kvality a úrovně některých psychických funkcí, zjišťování individuálních zvláštností.  Označení „diagnostika“ může být tedy dokonce zavádějící, jde-li o záměnu za „labelování“; „assessment“ (posuzování) je po stránce obsahu patrně výstižnější termín (!!assessment vs. rating)  Další pojetí „diagnostiky“ – reflexe; sebereflexe; sledování normálního vývoje; identifikace silných stránek; východiska pro prognózu, pro prevenci… Diagnostika vs. labeling Odbornou pedagogicko psychologickou diagnostiku osobnosti dětí, mládeže i dospělých nesmíme zaměňovat s labelingem, což je subjektivistické štítkování, etiketizování a nálepkování osobnosti, které často stigmatizuje postižené jedince na dlouhou dobu. (rváč, lenoch, trojkař, mentál, sociál, zbohatlík). ONDREJKOVIČ, P. Socializácia v sociologii výchovy. Bratislava: Veda, 2004. 7 Zaměření pedagogické diagnostiky (dle Zelinkové, 2001) a) d. normativní  Výsledek diagnostikování je srovnáván s výsledky reprezentativního vzorku celé populace v určitých zkouškách. Zjišťuje, zda žák a jeho výkony jsou srovnatelné s většinou populace stejného veku. Např. posuzování možností dalšího studia. b) d. kriteriální  srovnávání s vnějšími měřítky, s objektivně vymezenými úkoly. Zvládá nezvládá dítě osobní hygienu? Zvládá - nezvládá násobilku? Zkoušky vycházejí z analýzy určité dovednosti a směřují k určení úrovně, na níž se dítě nachází . c) d.individualizovaná  Neužívá žádné srovnávání, ale sleduje postup a dosaženou úroveň za určitý časový úsek. Je předpokladem pro pozitivní motivaci k dalšímu snažení, rozvoji. Je velmi potřebná u méně úspěšných nebo jakýmkoliv způsobem znevýhodněných. dětí. Správně stanovená diagnóza může předejít vzniku možných problému ve vývoji. d) d. diferenciální  Slouží např. k rozlišení stávajících a přetrvávajících obtíží, které mohou mít stejné projevy, ale různé příčiny. Důraz v PD…  Úzce vymezený: výkon (výsledky)  Podmínky výkonu: osobní - schopnosti, styl, specifická znevýhodnění…  Podmínky sociální (rodina, třída, škola)  Interakce  Zdánlivě méně významné důrazy: účel diagnostiky, „subjektivní stránka“ onoho „objektivního procesu“ 8 Přístupy (obdobně jako v dg.psychologické a pedagogicko-psychologické)  Individuální (kazuistický) + testový (metrický, statistický)  Zaměření na jednotlivce – skupinu – interakci, jev, proces  Zaměření na sebe a na druhé  Zaměření na úzce vymezený problém a na kontext  Kvalitativní + kvantitativní  Praktický, zaměřený na intervenci + výzkumný  Diagnostický proces začíná tím, že si uvědomíme, ŽE chceme diagnostikovat (co a proč) – pak následuje otázka JAK.  (Nebo dokonce tím, že si uvědomíme, že už diagnostikujeme) 9 Postupy – míra obecnosti  METODOLOGIE: obor, který se zabývá principy, tvorbou i aplikací metod; případně širší vymezení určitého přístupu (např. kvantitativní, kvalitativní metodologie…)  METODIKA: koncepce práce – např. metodika provádění výzkumu, metodika zjišťování výslytu problémů (skríning…)  METODA: typ konkrétního postupu – např. rozhovor, dotazník, test…  KONKRÉTNÍ „NÁSTROJ“ – konkrétní test, schéma rozhovoru, diagnostické situace – např. i hra… METODA  Představuje zcela konkrétní cestu, způsob, nástroj, pomůcku k řešení dílčího odborného, vědeckého , vědeckého výzkumného či experimentálního problému.  Metody jsou specifické dle jednotlivých věd teoretické (např. analýza, syntéza) a empirické (např. výkonové). Odpovídají na otázku ,,jak".  V psychologii je tradiční dělení metod na psychometrické (testové) a klinické (např. rozhovor). Toto rozlišení má řadu paralel i v pedagogice. 10 Metody  pozorování - jedna z nejvýznamnějších metod pedagoga, umožňuje získat údaje za delší časové období, sledovat reakce na odlišné události v bezprostředním kontextu školní reality  anamnéza - je předpokladem pro respektování dosavadního individuálního vývoje dítěte, rodinná anamnéza shromažďuje údaje o rodině, osobní anamnéza zachycuje údaje o vývoji jedince nutné k pochopení jeho současného stavu  rozhovor - poskytuje bezprostřední odpovědi, odhaluje aktuální prožívání žáka (rodičů), pedagog může využít i strukturovaný rozhovor (vhodně sestavené otázky směřující k řešení určitého problému)  dotazník - pokud umožňuje výběr z předem formulovaných odpovědí, umožňuje lepší zpracování, volné odpovědi mají naopak autentickou hodnotu (závisí ovšem na schopnosti respondenta vyjádřit se)  didaktické testy - druh zkoušek, které se skládají z různých úkolů, standardizované testy mají jasný způsob zadávání a vyhodnocují se pomocí stanovených kritérií, nestandardizované testy jsou méně náročné na vyhodnocení, mohou mít ale nižší validitu  sociogram - pomocí otázek kladených žákům postihuje klima ve třídě a vztahy mezi žáky  analýza prací žáků (žákovské portfolio) - ukazuje úroveň osvojení učiva, odráží kvalitu práce učitele  analýza pedagogické dokumentace - s její pomocí si lze lépe uvědomit širší rámec výuky  hra - významný diagnostický prostředek, sledujeme výběr her, uplatnění fantazie, soustředění, motoriku, úroveň komunikace, sociální kontakty (Průcha, 2009) Vlastnosti metod, nároky kladené na metody Pro každý typ výzkumu:  Validita: platnost; metoda zjišťuje to, co má zjistit, to, co tvrdí, že zjišťuje; poskytuje pravdivé informace Zvláště pro kvantifikované metody:  Reliabilita: spolehlivost; metoda měří stabilně (pokaždé stejně) a konzistentně (vždy stejný jev) – „zjišťuje jednu věc a stále totéž “  Objektivnost: míra nezávislosti použité metody na osobnosti uživatele  Standardnost:  požadavek, aby metoda byla používána u různých osob za podmínek pro všechny osoby stejných (standardní administrace)  Existence norem, které umožňují porovnání výsledku s populačním vzorkem (standardizace) 11 Etické otázky spojené s diagnostikou  Univerzální zásada „primum non nocere“ (především neškodit)  Uvědomit si, že diagnostika může  Zasahovat do soukromí toho, kdo je diagnostikován, narušovat je  Ovlivňovat jeho další možnosti (např. didaktické testy v přijímacím řízení)  Nároky na vlastnosti diagnostických metod i omezení týkající se toho, kdo může s metodou pracovat a interpretovat výsledky, mají předcházet právě etickým lapsům a poškozování klientů  U metod, které se ptají na citlivá témata (např. zaměstnanec školy hovoří o své spokojenosti s kroky vedení školy) je třeba zajistit nepostižitelnost za tyto názory (např. důsledně anonymní podoba šetření)  Individuální šetření u nezletilých podléhá nutnosti informovaného souhlasu rodičů  Výsledky vyšetření je třeba považovat za citlivé údaje