Věkové zvláštnosti dětí – okruhy a otázky ke zkoušce. (Každý si vytáhne jednu malou a jednu velkou otázku) I. Velké otázky: 1. Vývojové teorie Sigmund Freud – princip, stádia Jean Piaget - kognice Erik Erickson – princip, stádia Lawrence Kohberg – morálka 2. Souhrnná témata (Vývoj…) Kresba – vývoj kresby po obdobích, rozpoznání jednotlivých období Lateralita- druhy, poruchy při přeučování, testování Hra - podle vývoje dětí a podle druhu hry, věk hry, hra jako nástroj učení Řeč – vývoj, období, poruchy řeči Morálka- vývoj morálky, autoři Deprivace – popis problému, autoři II. Malé otázky: 1. Prenatální období Popište normální vývoj plodu – období Schopnosti dítěte před narozením – jaké jsou Ohrožení vývoje plodu – jaké jsou možné příčiny Předčasně narozené děti a důsledky pro psychiku Umělé přerušení těhotenství- nechtěné děti, důsledky pro matku i dítě 2. Novorozenec Porod včera a dnes- psychologické aspekty na matce a dítěti Novorozenec a jeho schopnost učení Smysly – jak fungují v novorozenecké období? Novorozenecké reflexy – jaké znáte? Jaký je jejich princip a funkce? Kdy vyhasínají? Sociální chování novorozence. 3. Kojenecký věk 3 měsíce – popište psychický vývoj dítěte z pohledu jemné a hrubé motoriky a vývoje řeči a sociálního chování 6 měsíců – popište psychický vývoj dítěte z pohledu jemné a hrubé motoriky a vývoje řeči a sociálního chování 9 měsíců – popište psychický vývoj dítěte z pohledu jemné a hrubé motoriky a vývoje řeči a sociálního chování 12 měsíců – popište psychický vývoj dítěte z pohledu jemné a hrubé motoriky a vývoje řeči a sociálního chování Attachement – princip, autoři Intuitivní rodičovské chování – princip, autor Separace a Test neznámé situace – princip, autorka 4. Batole Jemná motorika u batolete Hrubá motorika u batolete Vývoje řeči a myšlení u batolete Batolecí hra – jak si umí a neumí hrát? Socializace: vstup do školky a sebeobsluha Sebepojetí a já - vývoj osobnosti u batolete Batolecí negativismus 5. Předškolní věk Předškolák a jeho potřeby: období, chování, potřeba pohybu Vývoj řeči v předškolním období a její poruchy Předškolák a hra: pravidla, typy her Myšlení předškoláka - rysy: fantazie, animismus, teorie mysli, egocentrismus 6. Mladší školní věk Školní zralost - kritéria zralostí, Školní nezralost - kdy je dítě nezralé? Příčiny nezralosti. Proč je vstup do školy náročný? K jakým změnám dochází i dítěte a v jeho okolí? Školní neúspěch a jeho příčiny Sociální chování, vztahy – poruchy chování Poruchy vývojové, poruchy učení 7. Pubescence a adolescence Charakteristika období – pubescence, adolescence, časové vymezení Sekulární akcelerace – vysvětlete koncept Identita – podle Eriksona, Marcíi Sociální moratorium - vysvětlete Vztahy adolescentů a jejich vývoj – vztah k rodině, kamarádům, láska Problémy adolescentů v dnešní společnosti, delikvence ---------------------------------------------------------------------------------------- Základní zdroje a literatura: Langemeier – Vývojová psychologie Říčan – Cesta životem Kapitoly e-learningu Texty a prezentace v isu BBC dokumenty