XCJk05 Didaktika literární výchovy s reflektovanou praxí Základní informace o požadavcích na ukončení předmětu (kolokvium, 4k, 4x3konzultace) 1. Příprava literárněvýchovné aktivity Didaktické zpracování přiměřeně dlouhé aktivity pro práci s dětmi v MŠ, která bude mít jako své jádro literární text (text beletrie – prozaický příběh, básničku /epickou nebo lyrickou/). Vhodné je také využití ilustrace. Didaktické zpracování (příprava na aktivitu) bude zahrnovat: - Důvod výběru ukázky – proč jste ji vybrali, jaký je podle vás její literárněvýchovný potenciál. - Jasnou, dostatečně konkrétní formulaci cíle práce s ukázkou – co má aktivita (a text sám) dětem dát. - Otázky/úkoly (především problémové) a další činnosti (ve vztahu k ukázce reprodukční i tvořivé), které byste s textem spojili, tak aby byly naplněny stanovené cíle a dobře využity možnosti textu jako textu uměleckého. Důraz bude kladen na literárněvýchovné cíle aktivity, rozvíjení estetické vnímavosti dětí, nápaditost ve využití zvoleného textu, pozitivní motivaci ve výchově předčtenáře. Přihlédnuto samozřejmě může být k možnému širšímu výchovnému a vzdělávacímu využití aktivity v podmínkách MŠ. 2. Realizace této aktivity v praxi s dětmi předškolního věku Připravenou aktivitu vyzkoušíte přímo s dětmi a zařadíte sebereflexi – zhodnocení průběhu aktivity, co se povedlo, co by bylo dobré změnit apod. (Pokud by to bylo možné, můžete pořídit videonahrávku /zvukovou nahrávku/, která by umožnila skupinovou diskusi nad zcela konkrétním materiálem.) Odevzdaná písemná práce bude obsahovat: · vybraný text, · didaktické zpracování aktivity (přípravu; viz bod 1), · sebereflexi. Rozsah písemné práce bude minimálně 2-3 normostrany vlastního textu (text literární ukázky bude navíc). Společná rozprava nad přípravami a zkušenostmi z realizace proběhne na dvou posledních blocích konzultací (7. a 14. 12.). Termín odevzdání písemné práce: do 2. 12. 2018 Forma odevzdání: elektronicky do odevzdávárny Předmět bude úspěšně ukončen, pokud bude odevzdána písemná práce a bude splněna podmínka účasti na minimálně jednom ze dvou bloků reflexí k realizovaným aktivitám.