Téma: Edukační prostředí Úkol: Pozorujte třídu a vyplňte Škálu na hodnocení podnětnosti prostředí. Zamyslete se nad každým výrokem a potom zakroužkujte odpověď, která nejlépe vystihuje skutečnost. Další poznámky: Pozorovaný jev: Edukační prostředí Nikdy Velmi zřídka Občas Často Vždy Nemohu posoudit Třídy i chodby zdobí výtvory dětí. Velikost nábytku odpovídá vzrůstu dětí. Ve třídě je dostatek hraček pro všechny věkové skupiny. Hračky jsou umístěny v otevřených a přístupných policích. Prostory jsou členěny do jednotlivých herních koutů a ohraničeny. Volně k dispozici jsou přírodniny a výtvarný materiál. K dispozici jsou encyklopedie. Volně přístupný je dostatek tělovýchovného nářadí a náčiní Třída má tvořivé koutky (ponk, písmovnice, lupy, apod.) Ve třídě je „pracovní nepořádek. Ve třídě je dětem k dispozici PC Ve třídě jsou viditelně vyvěšená dětmi zpracovaná pravidla soužití. Děti s učitelkou dělají „legraci“ Pozorovaný jev: Dítě ANO NE Děti si hrají si a pracují ve skupinách O O Starší děti si hrají s mladšími, přibírají je do hry O O Mají v průběhu dne dostatek času pro spontánní činnosti O O Využívají nářadí a náčiní pro pohybové aktivity během celého dne O O Organizují si činnosti samy O O Rozhodují se samostatně O O Projevují se spontánně O O Dodržují třídní pravidla O O Upozorňují se navzájem na dodržování pravidel O O Vyhledávají kontakt s učitelkou O O Společně domlouvají O O Pomáhají si navzájem O O Řeší problémy a vzniklé konflikty samostatně („nežalují“) O O Na toaletu odcházejí samy O O U stolování se chovají kulturně O O Nalévají si samy polévku O O Obsluhují se samy (nosí si jídlo, odnášejí talíře apod.) O O Chodí samostatně pít (pitný režim) O O Téma: Dítě Úkol: Pozorujte děti ve třídě a vyplňte. Další poznámky: Téma: Učitel Úkol: Při pozorování se po delší čas zaměřte na učitelku a výsledky vašeho pozorování vyjádřete zatržením položek na škály. Velmi přesný popis 1; dost přesný popis 2; přibližně přesný popis 3; dost nepřesný popis 4; velmi nepřesný popis 5; nelze posoudit N. Další poznámky: Pozorovaný jev Škála Při komunikaci s dětmi snižuje polohu a udržuje oční kontakt. 1 2 3 4 5 N Vede děti k tomu, aby nejdříve samy hledaly řešení svých problémů. 1 2 3 4 5 N Jde dětem příkladem (kultura řeči, pitný režim, stolování, apod.). 1 2 3 4 5 N Poskytuje dětem empatickou odezvu (projevy účasti, naslouchání atd.). 1 2 3 4 5 N Povzbuzuje děti k samostatnosti. 1 2 3 4 5 N Často oceňuje chování dětí a jejich činnosti. 1 2 3 4 5 N Upozorňuje na pravidla chování, nekárá. 1 2 3 4 5 N Děti nezesměšňuje, nepoužívá ironii. 1 2 3 4 5 N Používá konkrétní zpětnou vazbu, nikoli obecná hodnocení (šikovní, hodní…). 1 2 3 4 5 N Činnosti připravuje pro skupinky dětí či jednotlivce (nesvolává děti k činnostem hromadně). 1 2 3 4 5 N Dává dětem možnost výběru (v činnostech, jídle…). 1 2 3 4 5 N Vstupuje do her jako herní partner. 1 2 3 4 5 N Využívá humoru. 1 2 3 4 5 N