Cíle vzdělávání • • •Rámcové cíle: •Rozvoj dítěte, •jeho učení a poznání •Osvojení hodnot •Získání osobnostních postojů •Klíčové kompetence: •kompetence k učení •kompetence k řešení problémů •kompetence komunikativní •kompetence sociální a personální •kompetence činnostní a občanské • •Dílčí výstupy (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty a postoje) v oblastech: •Biologické •Psychologické •Interpersonální •Sociálně-kulturní •Environmentální •Dílčí cíle v oblastech: • •Biologické •Psychologické •Interpersonální •Sociálně-kulturní •Environmentální •formulované jako záměry •v úrovni obecné •Vzdělávací cíle •v úrovni oblastní •formulované jako výstupy • •Rámcové cíle: •Rozvoj dítěte, •jeho učení a poznání •Osvojení hodnot •Získání osobnostních postojů •Klíčové kompetence: •kompetence k učení •kompetence k řešení problémů •kompetence komunikativní •kompetence sociální a personální •kompetence činnostní a občanské • •Očekávané výstupy: •Co se děti naučily (hodnocení) • •Biologické •Psychologické •Interpersonální •Sociálně-kulturní •Environmentáln •Dílčí cíle v oblastech: •Co chceme rozvíjet (plán) • •Biologické •Psychologické •Interpersonální •Sociálně-kulturní •Environmentální •formulované jako záměry •v úrovni obecné •Vzdělávací cíle • •formulované jako výstupy Obsah Dětské kompetence Celá vzděl. soustava •Předšk. vzdělávání Návaznost rámcových vzdělávacích programů v oblasti kompetencí •Předškolní vzdělávání: 1.Kompetence k učení 2.K. k řešení problémů 3.K. komunikativní 4.K. sociální a personální 5.K. občanské a činnostní 6. •Základní vzdělávání: 1.Kompetence k učení 2.K. k řešení problémů 3.K. komunikativní 4.K. sociální a personální 5.K. občanské 6.K. pracovní • KOMPETENCE K UČENÍ • Předškolní vzdělání: •- soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů • Základní vzdělání: •- samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává , kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ •Předškolní vzdělání: •- řeší problémy, na které stačí: známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého •Základní vzdělání: •- samostatně řeší problémy: volí vhodné způsoby řešení: užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické výzkumy KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ •Předškolní vzdělání: •- dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.) •Základní vzdělání: •- využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ •Předškolní vzdělání: •- ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje, v běžných situacích uplatňuje základní a společenské návyky, pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy •Základní vzdělání: •- účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce KOMPETENCE OBČANSKÉ A … •Předškolní vzdělání: •- má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami a co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat •Základní vzdělání: •- chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu …A ČINNOSTNÍ (PRACOVNÍ) •Předškolní vzdělání: •- svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat •Základní vzdělání: •- využívá znalosti a zkušenosti v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření Ukázka tabulky PZMŠ • Kompetence podpory zdraví u dítěte na konci předškolního období - cílová kompetence dítěte ke klíčové kompetenci 3: 3 / 5 K PROBLÉMŮM PŘISTUPUJE AKTIVNĚ, ORGANIZUJE SVÉ ČINNOSTI, NEČEKÁ, ŽE JEHO PROBLÉMY BUDE ŘEŠIT NĚKDO JINÝ. Jednotlivé dílčí cíle vzdělávání Ukazatele dosaženého vzdělání II.3 ►Mít a hájit svůj názor. ►Obhajuje svůj názor adekvátní formou. ►Nebojí se říci svůj názor. III.2 vDodržovat základní společenské normy komunikace. vDomlouvá se, vyjednává. vMluví srozumitelně, přiměřeně hlasitě... vNavazuje správnou formou kontakt s vrstevníky i s dospělými (oslovení, tykání, vykání...). vNeskáče do řeči, nechá domluvit. vOslovuje děti jejich křestním jménem. vPozdraví, rozloučí se. vPři mluvení se netočí zády. vSlušně požádá, poprosí, poděkuje. III.3 vChtít spolupracovat ve skupině a se skupinou. vNeprosazuje se na úkor druhého. vUmí přijmout úkol. vVyvíjí snahu o dokončení společného úkolu. V.4 nAktivně hledat řešení. nOdpadky po jiných uklízí takovým způsobem, aby neohrozilo svoje zdraví. nUpozorňuje dospělého na škodlivé chování a radí se s ním o možné nápravě nV různých situacích nabízí (vymýšlí) více řešení, diskutuje o nich. nVšímá si nepořádku kolem sebe Vzdělávací cíle •Klíčové kompetence dítěte předškolního věku • • • Vzdělávací obsah Podmínky a vzdělávací strategie •Činnosti formulované v 5 vzd. oblastech 1. Věcné podmínky 1.Dítě a jeho tělo (oblast biologická) 2. Životospráva 2.Dítě a jeho psychika (oblast psychologická) 3. Psychosociální podmínky •2. Dítě a jeho psychika (oblast psychologická) 4. Organizace •3. Dítě a ti druzí (oblast interpersonální) 5. Řízení mateřské školy •4. Dítě a společnost (oblast sociokulturní) 6. Personální a pedag. zajištění •5. Dítě a svět (oblast environmentální) 7. Spoluúčast rodičů •Cíle a výstupy vzdělávacích oblastí Vzdělávací strategie Vzdělávací obsah jako prostředek vzdělávání dítěte. Slouží k naplňování vzdělávacích záměrů a cílů a je formulován v podobě „učiva“ a očekávaných výstupů (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže). Vzdělávací obsah je pro učitelku východiskem pro vzdělávací nabídku, kterou předkládá dětem formou integrovaných bloků. VZDĚLÁVACÍ OBLASTI •- dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) •- vzdělávací nabídka (co pedagog dítěti nabízí) •- očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla zvládne) •- rizika (co ohrožuje úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga) • Paprskový diagram Dítě a svět Dítě a společnost Dítě a ten druhý Dítě a psychika Dítě a jeho tělo KOMPETENCE Bloomova taxonomie • • •ZNALOST •TAXONOMIE VZDĚLÁVACÍCH CÍLŮ •POROZUMĚNÍ •APLIKACE •ANALÝZA •HODNOCENÍ • •TVOŘIVOST • •ČTENÁŘSKÁ •GRAMOTNOST • •FUNKČNÍ •GRAMOTNOST •MATEMATICKÁ •GRAMOTNOST •SOCIÁLNÍ •GRAMOTNOST • •FINANČNÍ •GRAMOTNOST •PŘÍRODOVĚDNÁ •GRAMOTNOST •INFORMAČNÍ •GRAMOTNOST https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/Analfabetismo2013unesco.png/1280px-Analfa betismo2013unesco.png LITERATURA: •BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvoj. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6 •KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J., SYSLOVÁ, Z. Individualizace předškolního vzdělávání. Praha: portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9 •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. •SHAPIRO, L., E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-238-6 •PASH, M., a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 •