Tvorba profesního portfolia Zora Syslová, Michaela Píšová, Veronika Rodová, Anna Tomková Cíle 3. setkání ›Cíl: studenti představí svá profesní portfolia, vyučující poskytnou studentům zpětnou vazbu ›Scénář: ØVymezení PP a jeho funkcí ØKritéria kvality PP v jeho formativní funkci, sumativní funkci a kritéria kvalitní prezentace PP ØPříprava na prezentaci ØPrezentace a zpětné vazby ØShrnutí podnětů pro další práci s PP a přípravu na závěrečné zkoušky ØPřípadně přesahy - princip izomorfismu a práce se žákovským portfoliem a PP a kariérní systém ØCo příště? Shrnout, že co ví jsme si v podstatě řekli minule, takže si potvrdily, že jejich znalosti jsou v pořádku. A navázala bych, že to, co psaly, že potřebují, si z velké části zodpovíme dnes. Než se k tomu dostaneme, podíváme se najejich první úkol – přečtení skript. Úkol z minula: ›Do 30. října 2018 vložit do moodlinky prezentaci svého portfolia (http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2778) › ›Doporučení: ›Můžete využít power-pointovou prezentaci nebo i jiný způsob. ›Prezentace by měla trvat 7 minut (5 -10 snímků; nastavte automatické přepínání snímků). ›Strukturu necháváme na Vás, nezapomeňte objasnit klíč, podle kterého portfolio tvoříte a také představit konkrétní artefakt, na kterém doložíte Váš profesní posun a rozvoj. Hledejte způsob, který by dobře vystihoval Vaši jedinečnost, zkuste užít metaforického vyjádření. ›Přejeme hodně dobrých a originálních nápadů. - › Tady bych prosila doplnit nějaká „kritéria“, která by jim pomohla v tvorbě prezentace SKRIPTA: Profesní portfolio ›Slouží k podpoře osobnostního a profesního rozvoje učením se ze zkušenosti. › ›Formativní funkce: Co se učím? Kým /jakým učitelem se stávám? ØStudent se zamýšlí (vnitřní dialog) ØSebehodnotí ØStanovuje si cíle a cesty ØŘídí svůj profesní růst ØSdílí ›Sumativní funkce: Co umím (profesní kompetence)? Kdo/jakým učitelem jsem? ØPrezentuje ØProkazuje autentickými materiály a jejich reflektováním ØAktivně se podílí na profesním dialogu Ø Ø Klíč ke strukturování materiálů v PP ›Doporučené části: ØMoje profesní filozofie ØMoje profesní kompetence ØMoje profesní vzdělávání › Kritéria kvalitního portfolia ›Při formativní funkci: ØAutentické vyjadřování studenta o tom, co je pro něj důležité. ØReflektivní poznámky týkající se jak teorie, tak praktických zkušeností. ØOtázky a úkoly, které studentovi pomáhají hledat/nacházet „jádro věci“. › ›Při sumativní funkci: ØPP jasně strukturované, argumentovaný klíč ØObsahuje vyvážený poměr T a PX ve vztahu, reflektivní složku, výzvy, dokumenty soustavně shromažďované v průběhu studia i z neformálního vzdělávání › › Ø Pak by mohly ostatním představit, co komentovaly. A my bychom otázkami mohly podpořit jejich úvahy o sobě – co se o sobě dověděly, s čím jim reflexe pomohla … Prezentace PP ›Kritéria kvalitní prezentace: ØStudent představí své PP, objasní klíč, představí konkrétní artefakt, na kterém doloží svůj konkrétní profesní posun a rozvoj. Vystihne svou jedinečnost. › Co jsem se naučila a na čem to mohu ukázat? Jakou učitelkou se stávám? Prezentuje, jak myslí, co ví a jak to umí doložit. ØDodrží časový limit 7-10 minut. ØMůže využít power-pointovou prezentaci. › Tady budou vložené otázky k SZZ (ještě je dokončuje Honza Mareš, ale do pátku by měly být hotové) – provedla bych studenty tím, jak budou organizované. Příklady AHA objevů studentů učitelství ›„Naplánoval jsem pro děti plno zajímavých činností….Musím porozumět použitému uměleckému textu, abych dokázal dobře stanovit cíl hodiny a vybrat aktivity tak, aby směřovaly k naplnění cíle, jinak hodina bude jen zábavnou hodinou.“ ›„Mám obavy, že musím naučit všechny děti všechno a že to nezvládnu…Cíle i učivo a také způsoby zadávání úkolů mohu diferencovat, dokonce se to ode mě očekává. Zvlášť pro žáky, kteří mají problém s češtinou, musím připravovat např. jiné texty a jinak jim zadávat úkoly. Zadání jim i víckrát opakovat. Funguje, když jim zadání vysvětluje ještě jiný spolužák.“ ›„Hlavně, abych věděl odpovědi na otázky dětí…Jsem rád, když mi po hodině třídní učitelka říkala, co viděla, že při mé hodině dělali žáci. Všímala si nejen žáků-cizinců, ale i dětí, které jsem já ve třídě snad vůbec neviděl.“ ›„Díky praxi jsem si stále jistější v komunikaci se žáky a řízení aktivit.“ ›„Objevila jsem, že je nutné i v tematické výuce pracovat s výukovými cíli, jinak hrozí bezbřehost nabídky aktivit žákům.“ ›„Uvědomila jsem si, že je důležité dovednost sebehodnotit se u dětí postupně rozvíjet, třeba prací s portfolii.“ ›„Uvědomil jsem si, že záměrné pozorování žáků při učení mi pomáhá lépe hodnotit, jak se zlepšují.“ › Příklad – profesní portfolio FZ ›Pracuj na sobě – reflektuj a rozvíjej se: ›UP: Dopoledne ve sluníčkové třídě: „Oslovuje mě, kolik nápadů se dá odhalit během jedné návštěvy školy...“ ›Pracuj s učivem – plánuj a hledej souvislosti: ›SPX: Jak jsme jeli na exkurzi: „Exkurze jsou nedílnou součástí školy a vymykají se výrazně standardním školním dnům. Přesto mají vynikající potenciál propojit znalosti žáků a přinášejí nové poznatky zažité vlastní zkušeností.“ ›Pracuj pro děti – zprostředkuj učivo, hodnoť, dbej o komunikaci: ›ÚPK: Vlož výuku do rukou dětem: „ Stalo se, že paní učitelka musela být pryč a pověřila výukou dvou hodin nás studenty. Nechala nám na stole papír popsaný instrukcemi…“ › Příprava a prezentace PP ›Příprava: Co řeknu, co vyberu…. ›Prezentace: akvárium, role, lístky na ZV – ocenění a doporučení, měření času › Shrnutí podnětů pro další práci s PP a přípravu na závěrečné zkoušky ›Ke struktuře PP – klíč a argumentace, vložené materiály – vyváženost T a PX a vztah, materiály z form. i neform. Vzdělávání, jsem to JÁ UČITELKA…PRO DĚTI?,… ›Ke kvalitě reflektování materiálů, pokroků a výsledků, přemýšlení a dokládání ›K dovednosti prezentovat ›K objevení smyslu práce s PP a jeho funkci pro profesní učení a pro prezentování a sumativní hodnocení ›Ke SZZ s PP ›ZV k aktivitám Případné přesahy Øprincip izomorfismu a práce se žákovským portfoliem ØPP a kariérní systém Úkol na příště ›Vyměňte si navzájem portfolia (nejlépe s někým, koho málo znáte). Napište kolegyni písemné hodnocení jejího portfolia, ve kterém se dotknete, mimo jiné, následujících bodů: ›Struktury portfolia, jak je řazeno co Vám přineslo za informace, co oceňujete, co by bylo možné udělat jinak, čemu nerozumíte ... ›V čem (kde) vidíte jádro portfolia, jak byste charakterizovala profesní filozofii autorky? ›Pojmenujte, jaké profesní kompetence v portfoliu vidíte, jaké ne (pracujte s Rámcem profesních kvalit učitele MŠ). ›Co by bylo možné použít u SZZ (konkrétní příklady). ›Chybí v portfoliu něco? ›Na závěr proveďte shrnutí: V jedné větě charakterizujte XY jako učitelku z hlediska kompetencí, profesního směřování, v čem je silná, v čem se může zdokonalovat. V čem spočívá její jedinečnost. ›Vložte do moodlinky do 5. 12. 2018 ›