22.11.2018 1 Kognitivní vývoj, vývoj morálního usuzování PedF MU, JS 2018 Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. Kognitivní vývoj  = vývoj poznávacích schopností; Důležité otázky: jak vývoj probíhá, jaké jsou jeho zdroje, co jej podporuje, co je kdy přiměřené  Zahrnuje vývoj jednotlivých subsystémů, ale i změny, které probíhají jako globální změna stylu či vývojové fáze  Příklad: přechod mezi předškolním a školním věkem předpokládá i vývojovou změnu z „předoperačního stadia“ do „stadia konkrétních operací“ (Piaget)  Teorie se věnují i mechanismům a principům kognitivního vývoje  Příklad: „zóna proximálního vývoje“ a otázka přiměřenosti stimulace (Vygotskij)  Teorie sociálního učení a popis učení nápodobou či identifikací apod. jako specifická varianta učení (Bandura) 22.11.2018 2 Různé pohledy na kognitivní vývoj  Od dětství k dospělosti nedochází k hlubokým, zásadním změnám ve způsobu myšlení,  vše je otázkou učení založeného na informacích a jejich asociacích změny jsou v podstatě záležitostí kvantity a komplexnosti asociací - behaviorismus, převládající laická pojetí?)  Lidé se rodí se značnými intelektovými schopnostmi,  vývojové úkoly souvisejí s tím, že je třeba se vypořádat s kulturními artefakty pronikajícími do prostředí člověka (L. S. Vygotskij)  Rozvoj poznání je rozvojem struktur a ty jsou u dětí a dospělých kvalitativně odlišné.  Člověk si teprve osvojuje repertoár intelektuálních mechanismů, které mu umožní vyrovnat se se světem – uspořádat myšlenky a zkušenosti, moci předvídat; pokud existuje racionální poznávání, je alespoň zčásti racionální i jeho vývoj (genetická epistemologie J.Piageta) Sociokulturní teorie: Lev Semjonovič Vygotskij (1896 –1934) Vývoj neprobíhá ve vzduchoprázdnu, ale v kultuře:  dětské objevy, vyšší mentální funkce jsou internalizací vztahů s okolím, sociální interakce se „zkušenějšími“  Zóna nejbližšího (proximálního) vývoje:  vzdálenost mezi aktuální úrovní výkonu a potenciální vývojovou úrovní může být snáze překonána ve spolupráci s učitelem či jiným dospělým nebo i vyspělejším dítětem.  částečně rozvinutá oblast; latentní možnost, která se projeví pod vlivem dospělejších  vývoj probíhá „intenzivněji“ v kontextu sociálního chování;  záleží ale na přiměřenosti stimulace („trefit se“ do zóny proximálního vývoje) 22.11.2018 3 Sociálně-kognitivní teorie učení: Albert Bandura  pozorování a imitace (nápodoba) chování druhých lidí (význam modelů chování)  Vývoj jako „reciproční determinismus“  interakce dítěte a soc. prostředí; imitace, identifikace  Vztah nápodoby a posilování naučených spojení  Pojem self-efficacy („osobní zdatnost, účinnost“) – předškolní, školní věk…  (srov. Erikson); „opačný“ koncept: naučená bezmocnost „Genetická epistemologie“: Jean Piaget (1896 – 1980)  švýcarský biolog a psycholog  vycházel z pozorování vlastních dětí (měl 3)  strukturalistický přístup ke kognitivnímu vývoji  kognitivní schémata  proces diferenciace probíhá cestou asimilace (použití vytvořeného schématu na nový objekt) a akomodace 22.11.2018 4 Proces ekvilibrace Asimilace,akomodace a vývoj kognitivních schémat 22.11.2018 5 Jean Piaget (1896 – 1980) 22.11.2018 6 Kognitivní vývoj – stádia  období senzomotorické inteligence (do 2 let)  velká role vrozených dispozic, vše probíhá „tady a teď“, vytváří se pojetí trvalosti objektu; „kruhový vývoj“  předoperační období (2 – 7 let)  předpojmové a symbolické myšlení (2 – 4 roky):egocentrismus, animismus, dosud ne kategorie, logika, hierarchie, také neschopnost správně posoudit fyzikální vlastnosti věcí (stálost objemu apod.)  názorné a intuitivní myšlení (4 – 7 let): intuitivní souvislosti – role bezprostředního vnímání, fantazie, naivních představ, schopnost vnímat v daném okamžiku pouze jeden aspekt problému následují:  období konkrétních operací (7 – 12 let): vzniká logické myšlení, schopnost grupovat operace – pojmout více aspektů problému, schopnost třídění, řazení, hierarchizace  období formálních operací (rozvoj od 12 let):abstraktní myšlení, dedukce, abstrakce 22.11.2018 7 22.11.2018 8 Stabilita (permanence) objektu Egocentrismus (vs. teorie mysli) https://www.youtube.com/watch?v=OinqFgsIbh0 22.11.2018 9 Princip zachování množství Princip zachování objemu https://www.youtube. com/watch?v=gnA rvcWaH6I 22.11.2018 10 Balanční úkol Piaget: vývoj morálního usuzování  Předoperační období:  1. stádium: počátky pojetí pravidel, patrných v rámci symbolické hry, kdy každé dítě má sklon dodržovat vlastní pravidla, která odpovídají především jeho přáním, neslouží kolektivním účelům (spolupráce, soutěžení)  2. stádium: (poč. kolem 5. roku) – smysl pro povinnost dodržovat pravidla (neměnná, daná autoritou, povahy „fyzikálního zákona“); činy se neposuzují podle motivů, ale podle následků  Období konkrétních operací:  3. stádium: sociální konvence, pravidla jsou záležitost společné dohody a mohou se měnit, pokud účastníci souhlasí, při hodnocení činů jsou důležité i úmysly  Období formálních operací:  4. stádium: dospívající vytvářejí pravidla tak, aby byli schopni vypořádat se se situací, se kterou se ještě nesetkali 22.11.2018 11 Rozšíření koncepce morálního vývoje: Lawrence Kohlberg (1927 – 1971)  Vycházel z Piagetova pojetí  Vycházel z pozorování dětí a dospívajících a z rozhovorů  Identifikoval šest stádií morálního vývoje, sdružených do tří úrovní  Svou koncepci ověřoval empiricky – pomocí hypotetických dilemat  Podobně jako Piaget dokládal, že dítě je činitelem vlastního morálního vývoje – morálku nemá „osvojenou“ na základě výchovy a vlivu rodičů, ale prochází zákonitým vývojem  (0 – předmorální stádium: rozlišování libého /zábavné, napínavé, dobré/ a nelibého /co působí bolest, strach…/, není představa pravidel, autority, povinností…)  úroveň I – předkonvenční morálka: hedonistické následky, fyzická moc  1. orientace na poslušnost, vyhnutí se trestu  2. orientace na odměnu – přizpůsobuji se, abych získal odměnu, aby se mi vrátilo, co jsem poskytl  úroveň II – konvenční morálka (nejen „konformní“)  3. orientace na to,být „hodným dítětem“, vyhnout se nesouhlasu  4. orientace na autoritu, právo a řád (dodržování zákonů, pravidel, povinností – vyhýbání se pocitům viny za nedodržování)  úroveň III – postkonvenční morálka (autonomní, orientovaná na principy nezávislé na autoritě)  5. orientace na společenskou smlouvu – principy obecně uznávané jako důležité pro všeobecný prospěch  6. orientace na (samostatně zvolené) univerzální etické principy – spravedlnost, důstojnost, rovnost… 22.11.2018 12 Následovníci, kritika  Z feministických pozic Carol Gilliganová – ženy kladou větší důraz na potřeby ostatních, společenskou souhru v tomto smyslu, než na abstraktní principy  cílem morálního vývoje není pouze rozvinutí etiky spravedlnosti, nýbrž také etiky účasti (care)  Kohlberg s Piagetem předpokládali úzkou vazbu mezi kognitivním a morálním vývojem, patrně však podcenili schopnost dětí morálně usuzovat  Dennis Krebs: morální usuzování v reálném životě je jiné než při řešení „testovacích“ dilemat „Heinzovo dilema“  V jedné daleké zemi umírala žena, která onemocněla zvláštním druhem rakoviny. Existoval lék, o němž si lékaři mysleli, že by mohl ženu zachránit. Šlo o určitou formu rádia, kterou jeden lékárník v tomtéž městě právě před nedávnem objevil. Výroba byla velmi drahá, avšak lékárník požadoval desetkrát víc, než kolik jej stála výroba. Za rádium zaplatil 200 dolarů a za malou dózu s lékem požadovat 2000. Heinz, manžel nemocné ženy, vyhledal všechny své známé, aby si půjči peníze a usiloval i o podporu úřadů. Shromáždil však jen 1000 dolarů, tedy polovinu požadované ceny. Vyprávěl lékárníkovi, že jeho žena umírá a prosil jej, aby mu lék prodal levněji, nebo ho nechal zaplatit později. Lékárník však řekl: „Ne, já jsem ten lék objevil a chci na něm vydělat nějaké peníze.“ Heinz tím vyčerpal všechny legální možnosti; je zcela zoufalý a uvažuje, zda by se neměl do lékárny vloupat a lék pro svou ženu ukrást. 22.11.2018 13 …řešení  1. stádium (poslušnost): Heinz neměl ukrást lék, protože následkem toho by byl uvězněn 2. stádium (osobní zájem): Heinz měl ukrást lék, protože pak by byl mnohem šťastnější, kdyby zachránil svou ženu, i kdyby byl odsouzen do vězení 3. stádium (hodné dítě): Heinz měl ukrást lék, protože to jeho žena očekávala. 4. stádium (zákon): Heinz neměl ukrást lék, protože zákon zakazuje krást 5. stádium (společenská smlouva, lidská práva): Heinz měl ukrást lék, protože každý má právo na život, bez ohledu na zákon. Nebo: Heinz neměl ukrást lék, protože vědec má právo na kompenzaci za své úsilí. 6. stádium (univerzální etika, individuální svědomí): Heinz měl ukrást lék, protože zachránit lidský život je základnější hodnota než právo jiné osoby na majetek. Nebo: Heinz neměl ukrást lék, protože tak porušil zlaté pravidlo cti a respektu.