28.09.2018 Pedagogická diagnostika Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.  Katedra primární pedagogiky  54949 3974  najvarova@ped.muni.cz  Středa 8.30 – 9.30 28.09.2018 Ukončení předmětu  docházka 80%  aktivní účast na seminářích  zpracování seminární práce  zkouška Požadavky ke zkoušce  Zkouška proběhne formou individuálního rozhovoru. Budou hodnoceny teoretické znalosti, porozumění obsahu předmětu, kritický přístup k daným tématům a aplikační schopnosti.  Kritérii pro hodnocení jsou:  znalost jednotlivých tematických okruhů vyplývajících z obsahu předmětu pedagogická diagnostika  kritický přístup a aplikační schopnosti vyplývající ze seminářů a seminární práce (z předmětů Asistentská pedagogická praxe 5) a diskusí nad těmito pracemi 28.09.2018 ZS1BK_APP5 Asistentská pedagogická praxe 5 (průběžná)  19.11. – 23.11.2018  může být v místě bydliště  dopis pro ředitele a učitele na webu KPP  Hodnocení studenta APP – předložit mně a založit do portfolia  na praxi zpracovat podklady pro seminární práci, která bude sloužit jako podklad ke zkoušce z pedagogické diagnostiky Seminární práce Obsah seminární práce:  titulní strana (viz IS)  základní škola, v níž proběhlo pozorování dítěte  třída a věkové složení žáků ve třídě (žáci ve věku, složení třídy, problémy...)  údaje o vybraném žákovi (pohlaví, věk žáka), zdůvodnění výběru  informace o žákovi získané prostřednictvím záznamů vedených v ZŠ, případně získané rozhovorem s učitelkou  vymezení cíle a diagnostických metod (záznamy jsou přílohou seminární práce – např. pozorování, rozhovor,…)  závěrečné shrnutí a vyhodnocení zjištěných informací o žákovi,  návrh opatření pro další práci s žákem 28.09.2018 Obsah předmětu 1. Teoretická východiska – základní pojmy – definování PD 2. Cíle, typy pedagogické diagnostiky, diagnostický proces, chyby v diagnostickém procesu 3. Pozorování 4. Diagnostický rozhovor 5. Dotazník, škály 6. Typy, formy hodnocení, průběh, výsledek, funkce hodnocení 7. Kritéria, indikátory, kombinované hodnocení, pilíře komplexního hodnocení, slovní hodnocení 8. 19. – 23.11. praxe – zpracování podkladů pro seminární práci 9. Reflexe úkolů z praxe, Didaktický test 10.Portfolio a jeho diagnostická hodnota 11.Školní zralost, diagnostika a práce s PLPP, IVP Diagnostika  nauka o rozpoznávání nemocí  posloupnost činností vedoucí k diagnóze  přináší objektivní poznatky o zkoumaném jevu 28.09.2018 Co je to pedagogická diagnostika?  Pedagogická diagnostika je vědecká disciplína zabývající se otázkami diagnostikování subjektů v edukačním prostředí.  Formuluje teorii pedagogického diagnostikování a také způsoby interpretace pedagogických diagnóz. Průcha, Walterová, Mareš, 2009, s. 154 Pedagogická diagnostika Dvě pojetí: 1. Teoreticko praktická disciplína vědecká disciplína, která se zabývá teorií a metodologií diagnostikování v edukačním prostředí (Tomanová, 2006) 2. Přímá diagnostická činnost Diagnostikování je v pedagogice soubor odborných činností, které jsou realizovány při vytváření diagnózy, tj. rozpoznávání, popisu a případně objasnění vlastností subjektů, jevů a procesů edukace, jež lze objektivně zjistit v daním časovém bodu a v daných podmínkách. (Tomanová, 2006) = obě spolu souvisí, jedno vychází z druhého. 28.09.2018 Pedagogická diagnostika  komplexní proces  jeho cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů  zaměřuje se na složku obsahovou, procesuální, emocionálně-sociální úroveň žáků, úroveň psychických funkcí, anamnestické údaje o dítěti a rodině  zjišťuje stav rozvoje žáka  součástí je klasifikace a hodnocení Předmět diagnostiky  žák v pedagogické situaci  výchovná skupina (školní třída)  výchovná instituce, učitelé, vychovatelé  vlastní pedagogická činnost učitele (autodiagnostika)  mimoškolní činitelé 28.09.2018 Propojení s jinými disciplínami  metodologie pedagogického výzkumu (použití některých společných metod)  školní pedagogika (terminologie)  pedagogická evaluace (systematické hodnocení) Literatura  ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.  HRABAL, V. Jaký jsem učitel. Praha : SPN, 1988  CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc : UP, 1988.  KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.  KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001.  MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.  MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha : SPN, 1986.  MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 1995.  Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.  SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.  SPÁČILOVÁ, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc : UP, 2003.  ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X