Hodnocení a sebehodnocení na 1. stupni ZŠ Mgr. KalusováAndrea Význam hodnocení ovlivňuje kvalitu výchovně vzdělávacího procesu rozvíjí osobnost žáka seznamuje rodiče s mírou úspěchu jejich dítěte působí na klima třídy a školy rozvíjí vztahy mezi školou a rodiči Formy hodnocení Sumativní hodnocení závěrečné, konečné hodnocení ( za určité období, za celek, čtvrtletí, pololetí..) konečný celkový přehled o dosaženém výkonu žáka informuje rodiče o celkových výsledcích žáka Formativní hodnocení zaměřuje se na hodnocení probíhané činnosti: jak se žák učí, jak pracuje, jak spolupracuje ve skupině, jak řeší problém žákovi poskytuje průběžnou reflexi, napomáhá uvědomit si, co je třeba udělat jinak, jak problém řešit, pomáhá mu dosáhnout stanoveného cíle učiteli i žákovi poskytuje zpětnou vazbu, umožňuje sledovat rozvoj dítěte Jak je to v českém školství? Honíme se za jedničkami… Hodnocením známkami – motivace se rychle ztrácí. Učí se pro známky nebo pro sebe? Systém sebehodnocení a hodnocení systém prověřený dlouholetou praxí autorek Kratochvílová, Černá hodnocení nesleduje jen znalosti, ale i osobnostní rozvoj jedince sebehodnocení měsíční sebehodnocení pololetní hodnocení kompetencí / žák/ učitel / rodič Hodnocení s sebehodnocení v praxi Začínáme se sebehodnocení týdenní cíle určím cíl z daného předmětu vycházím ze ŠVP, tematického plánu vycházím z potřeb žáků spolupracuji na stanovení cílů se žáky cíl trvá týden nebo delší časové období, dle potřeb Týdenní plán  na začátku období si žáci cíl zapíší do sebehodnotící knihy  na konci období označí míru úspěšnosti  jejich snažení pak ohodnotí i vyučující Sebehodnocení očima žáků 2. A Pohled na sebehodnocení Kapitoly z hodnotící knihy  Co zajímavého už jsem se naučil/a?  Moje očekávání?  Kdy je mi ve třídě/ škole dobře, kdy jsem šťastný/á?  Co umím velmidobře, co se mi daří?  Co si přeješ pro sebe, co pro rodinu, co pro třídu?  Ve škole se nejvíctěším na předmět…?  Co umím velmidobře?  Co ještě chci zlepšit? Jak?  Kniha slouží jako velmi dobrý diagnostický prostředek. Můj osobní cíl Co chci zlepšit? Co pro to udělám? Formativní hodnocení Pokud si žák uvědomí svůj cíl sám, je to pro něj velká motivace a pro učitele vypovídající hodnota. Osobní cíl Ukázky sešitů Rodiče a sebehodnocení  Ve 3. ročníku pokračujeme se sebehodnocením:  a) vímo tom 30; b) nevímo tom 0; c) nezajímá mě to 0  Změna v přístupu k učení:  a) ne 4  b) nevím 7  c) ano 19  Styl hodnocení mi vyhovuje:  a) ano, dává to smysl 27  b) ne, nedává to smysl 0  c) nevím 3  Slovní hodnocení v sešitech a v knize sebehodnocení jsou pro mne:  a) srozumitelná 20  b) nesrozumitelná 0  c) přínosná 13  d) nepřínosná 2  Z těchto hodnocení si umím udělat představu, jak moje dítě pracuje:  a) ano 29  b) ne 1  c) nevím 0  Překvapilo mě:  jak rychle si dítě na hodnocení zvyklo 9  dítě si uvědomuje svou roli a pracuje na sobě 18  proč to vůbec děláte 0  jiné: odpovědi dítěte, jak to děti rychle zvládly, jak to dobře funguje  Vadí mi:  a) že se toho musím taky účastnit 2  b) zabírá to moc času 0  c) nic mi nevadí 28 Děkuji za pozornost Mgr. Kalusová Andrea