I. Potřeba pedagogické diagnostiky S platností RVP ZV od roku 2007/2008 se začíná vzdělávání a výchova v základní škole realizovat prostřednictvím kurikulárního dokumentu, jehož cílem je vybavit žáka potřebnými kompetencemi a oborovými výstupy. Klíčové kompetence RVP ZV: K učení Komunikativní -+c Sociální a interpersonální K řešení problémů -+c Občanské Pracovní Zjišťování a sledování klíčových kompetencí a oborových výstupů se stává součástí evaluačních procesů - vnitřní a vnější evaluace. Jde o průběžné vyhodnocování podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a nastavení opatření pro zlepšení daných zjištění a utváření kvalitní a efektivní školy. V rámci vnitřní evaluace do popředí tedy vstupuje vlastní pedagogická činnost, spočívající v hodnocení podmínek, průběhu a výsledků žáka, skupin žáků, třídy - pedagogické diagnostikování. Učitel má být vybaven kompetencí diagnostickou a intervenční1 (Vašutová). Kompetence diagnostická a intervenční Učitel: © Dovede použít prostředky pedagogické diagnostiky ve vyučování na základě znalostí individuálních předpokladů žáků a jejich vývojových zvláštností, dovede diagnostikovat sociální vztahy ve třídě © Je schopen identifikovat žáky se specifickými poruchami učení a chování a dovede uzpůsobit výběr učiva a metody vyučování jejich možnostem © Ovládá způsoby vedení nadaných žáků ve vyučování © Je schopný rozpoznat sociálně patologické projevy žáků, šikanu, týrání a zná možnosti jejich prevence a nápravy, které zprostředkuje © Ovládá prostředky zajištění kázně ve třídě a umí řešit školní výchovné situace a výchovné problémy Učitel se dostává do nové role „diagnostika" procesu výchovy a vzdělávání z důvodů: 1) individualizování procesu výchovy a vzdělávání 1 VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. s. 107. ISBN 80-7315-082-4. 2) diferenciace procesu výchovy a vzdělávání 3) získávání podkladů pro hodnocení v uzlových etapách (5. a 9. ročník) 4) získávání podkladů pro osobní portfolio žáka a jeho sebehodnocení 5) získávání podkladů pro hodnocení učitelem 6) zvyšování efektivity edukačního procesu Pedagogická diagnostika není pouze jednorázové zjištění určitých osobnostních vlastností žáka, aleje nezbytnou součástí každodenní soustavné práce a spolupráce všech učitelů (Maydlová, 1995) Sledování a hodnocení žákova pedagogického rozvoje je jednou z nejvýznamnějších komponent vyučování a výchovy.3 Diagnostika je nezbytnou součástí činnosti učitele. Učitel bez ní nedokáže kvalitně a efektivně realizovat výchovně vzdělávací proces. OSOBNOST DÍTĚTE v PODMÍNKY MOŽNOSTI-PŘEDPOKLADY OPTIMÁLNÍ ROZVOJ DÍTĚTE Hledání odpovědí na otázky: JAK? PROČ? 2 MAYDLOVÁ, Z. Soustavné sledování a hodnocení žáka. Praha: SPN, 1995. 3 3 MOJZIŠEK, L. teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987. s. 9.