Přehled otázek ke zkoušce 2018/19 1. Teoretická východiska pedagogické diagnostiky – přístup edumetrický a kasuistický v procesu diagnostikování, provázanost PD s jinými vědními obory. Pozorování jako jedna ze základních metod pedagogické diagnostiky. 2. Diagnostický proces, typy diagnostiky. Diagnostický rozhovor. Diagnostika rodinného prostředí. 3. Zásady provádění diagnostiky, chyby při diagnostikování. Osobnost učitele při diagnostické činnosti a jeho profesní kompetence k diagnostické činnosti. Dotazník jako významná metoda pedagogické diagnostiky. Jeho konstrukce, typy, použití. 4. Připravenost žáka na vzdělávací proces – diagnostika školní zralosti a vzdělávacích předpokladů žáka v návaznosti na kompetence Rámcového vzdělávacího programu předškolní výchovy a vzdělávání. Anamnéza dítěte. 5. Diagnostika klimatu školní třídy. 6. Didaktický test jako nástroj zjišťování žákových vědomostí – tvorba položek, hodnocení položek, požadavky na test. Ústní zkouška, písemná zkouška. 7. Diagnostika vzdělávacích výsledků – ve vztahu k RVP ZV a ŠVP. Hodnocení žáků, funkce, typy, formy. Kritéria a indikátory hodnocení. Hodnocení klíčových kompetencí. Sebehodnocení a hodnocení v systému. 8. Diagnostika učebních stylů a typů inteligence. Učební potenciál žáka, dynamické testování. 9. Portfolio žáka, jeho typy, funkce, způsob práce a využití diagnostického portfolia. Obsahová analýza prací žáka. Diagnostika žákova pojetí učiva. 10. Diagnostika hodnotové orientace a postojů. Škály v diagnostické činnosti. 11. Projektivní techniky v diagnostické činnosti učitele. Diagnostika sebepojetí žáka, osobní zdatnosti žáka. 12. Diagnostika zájmů, motivace žáka. Preferenční motivační dotazník. 13. Diagnostika sociálních vztahů ve třídě. 14. Podpůrná opatření a plány na podporu rozvoje osobnosti žáků. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu. Spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou, odborná diagnostika a zprávy z poradny.