Pozorování Seminář k pedagogické diagnostice 9. a 11. října 2018 Definice pozorování  Co je pozorování, jaký je jeho cíl a k čemu směřuje?  Pozorování je proces systematického sledování a zaznamenávání projevů dítěte (žáka, učitele,…) s cílem rozhodnout o dalším optimálním postupu. Směřuje k odhalení podstatných souvislostí a vztahů. Co vidíte na obrázku? Pozorování → popis  popisný jazyk x zkušenosti, názory předpoklady, dohady, předpojatosti  Profesionalita x amaterismus Jaké druhy pozorování rozlišujeme?  délka pozorování  koho pozorujeme  účast při pozorování  počet pozorovaných osob  zaměřenost pozorování  zásahy do pozorování  připravenost pozorování Video  ZŠ Pastviny  čtení a psaní ve 3. ročníku  Co jste viděli? Proces pozorování  stanovit cíl a předmět pozorování (proč, co, kdo)  stanovit podmínky a délku pozorování (kde, kdy)  zvolit způsob záznamu pozorování (jak)  pozorování, záznam výsledků  analýza získaných záznamů, interpretace výsledků  formulace diagnózy,  formulace opatření,  prognóza  sebereflexe diagnostické činnosti (jak lépe) Co můžeme pozorovat?  projevy žáka, které jsou vidět, slyšet, můžeme je měřit  sledujeme činnost žáka, jeho chování a to vše vyhodnocujeme Žák jako předmět pozorování  video 2 – sezení a držení pera Techniky pozorování  pedagogický deník  pozorovací archy  pozorovací systémy  protokol  záznam o žákovi  rating (pozorovací škály) Techniky pozorování: pozorovací archy  Schéma rozmístění žáků ve třídě (někdy i nábytku a pomůcek)  Na co lze použít pozorovací archy?  záznam pohybu učitele a žáků ve třídě  záznam frekvence komunikace učitele s žáky  záznam činností učitele a žáků  individuální pomoc učitele žákům Video 3  práce s čítankou  Co jste viděli? Na co jste se zaměřili? Na co z toho usuzujete?  Kudy paní učitelka chodila?  Se kterými žáky komunikovala? Video 4  Proč jsou žáci rozděleni do dvou skupin?  Podle čeho jsou žáci rozděleni do skupin?  Co tím paní učitelka získala?  Co tím získali žáci? Arch na záznam činnosti učitele a žáka Techniky pozorování: Pozorovací (kategoriální) systém Techniky pozorování: Protokol Techniky pozorování: Záznam o žákovi A co při výuce dělal Max? Techniky pozorování: Rating (použití škál)  kategoriální stále – velmi často – často – občas – nikdy – neumím posoudit  numerické 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – neumím posoudit pasivní 1 – 2 – 3 – 4 – 5 aktivní (bipolární škála)  grafické Kde se dozvím víc o pozorování?  Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a IVP. Praha : Portál, 2001, s. 28–30.  Tomanová, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v MŠ. Olomouc : UP, 2006, s. 32–46.  Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc : UP, 2003, s. 33–38.