1 Učební úlohy ve výuce Seminář k pedagogické diagnostice Učební úloha  škála všech učebních zadání, které od žáků vyžadují kognitivní řešení  nesmí být ojedinělé nebo náhodně seskupené  vytváření programových souborů úloh  od jednoduchých ke složitým  od algoritmických k tvořivým  jsou podřízeny výukovému cíli 2 Role učebních úloh ve výuce  pronikají celým vyučovacím procesem  jsou jen jednou ze složek vyučovacího procesu  jsou zadávány úlohy se vzrůstající náročností  vycházejí z výukového cíle a pomáhají ho plnit, jejich pomocí je cíl ověřitelný Podle čeho jsou učební úlohy tříděny?  Učební úlohy jsou většinou tříděny podle kognitivní náročnosti myšlenkových operací, které jsou potřebné k jejich řešení. Které myšlenkové operace známe?  např. analýza, syntéza, komparace, kategorizace, indukce, dedukce, interpretace, transformace, verifikace, atd. 3 Které taxonomie učebních úloh známe?  Taxonomie učebních úloh dle Blooma  Revidovaná taxonomie učebních úloh dle Blooma  Taxonomie učebních úloh dle Tollingerové Taxonomie dle Blooma  znalosti  porozumění  aplikace  analýza  syntéza  hodnocení 4 Revidovaná Bloomova taxonomie  zapamatování  znalost  porozumění  aplikace  analýza  hodnocení  tvořivost 5 Taxonomie dle Tollingerové  Úlohy vyžadující 1. pamětní reprodukci poznatků 2. jednoduché myšlenkové operace s poznatky 3. složité myšlenkové operace s poznatky 4. vyžadující sdělení poznatků 5. vyžadující tvořivé myšlení Úkol: stáhněte si soubor Tollingerova.pdf, pročtěte si podrobné třídění kategorií, a pokuste se rozřadit slovesa (která jsou součástí souboru) do připravené tabulky. Co se dá z vyplněné tabulky vyčíst? Jak asi výuka vypadala? Jak bychom slovesa klasifikovali dle Blooma? Možné řešení je na dalších slidech. 6 Tvorba učebních úloh/otázek  Vyberte si jednu pohádku, kterou dobře znáte, a vytvořte k ní sadu šesti učebních úloh nebo otázek (tak aby každá směřovala do jiné kategorie Bloomovy taxonomie) 7 Kde se dozvím víc o učebních úlohách?  Kalhous, Z.; Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s. 238–336.  Tollingerová, D. Úvod do teorie a praxe programované výuky a výcviku. Odborná výchova, 21, 1970/71, č. 5.  BLOOM, B.S.(Ed.). Taxonomy of Educational Objectives, The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive Domain. New York: David McKay, 1956.  BYČKOVSKÝ, P.; KOTÁSEK, J. Revize Bloomovy taxonomie edukačních cílů. Pedagogika, 2004, roč. LIV, č. 3, s. 227-242.